Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dersom det var EU-valg nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dersom det var EU-valg nå ville du stemme for eller i mot Norge i EU?
Ja til EU 50 27,47%
Nei til EU 114 62,64%
Vet ikke 18 9,89%
Deltakere: 182. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 18:52   #61
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Dersom det var EU-valg nå

Ville stemt nei!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:44   #62
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, uten tvil.

Og jeg skulle gjerne likt å vite argumentasjonen bak ønskene om å heller ikke fortsette en EØS-avtale. Hvordan ser man da for seg at forutsigbarhet og muligheter for eksport/import av varer og tjenester skal kunne ivaretas? Sånn det er i dag har norske bedrifter stor fordel av å ha en lovfestet tilgang til det europeiske markedet. Jeg synes kanskje det å dra nisselua vel langt ned hvis noen tror at Norge vil _stille sterkt_ i forhandlinger med EU etter at de har sagt opp EØS-avtalen...

Og når det gjelder miljø er vel krav og tiltak fremmet i EU relativt sett mer ambisiøse enn de Norske. Og hva med sosial -og økonomisk utjevning mellom de europeiske landene (vest kontra øst i særdeleshet)? Hvorfor er det for mange FPere ikke så viktig å delta på en arena hvor dette er satt i system?

Å bruke Euroen som et argument for å holde seg borte fra FORPLIKTENDE Europeisk samarbeid blir litt pussig all den tid flere av EUs medlemmer ikke har konvertert til denne valutaen.

Gammel 13-05-10, 20:50   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville stemt ja.

Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:20   #64
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville stemt ja som sist.

Gammel 13-05-10, 23:20   #65
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ville stemt nei denne gangen også, ja.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:30   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ville stemt nei denne gangen også, ja.

Ja også?

og

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:27   #67
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ja, uten tvil.

Og jeg skulle gjerne likt å vite argumentasjonen bak ønskene om å heller ikke fortsette en EØS-avtale. Hvordan ser man da for seg at forutsigbarhet og muligheter for eksport/import av varer og tjenester skal kunne ivaretas? Sånn det er i dag har norske bedrifter stor fordel av å ha en lovfestet tilgang til det europeiske markedet. Jeg synes kanskje det å dra nisselua vel langt ned hvis noen tror at Norge vil _stille sterkt_ i forhandlinger med EU etter at de har sagt opp EØS-avtalen...

Og når det gjelder miljø er vel krav og tiltak fremmet i EU relativt sett mer ambisiøse enn de Norske. Og hva med sosial -og økonomisk utjevning mellom de europeiske landene (vest kontra øst i særdeleshet)? Hvorfor er det for mange FPere ikke så viktig å delta på en arena hvor dette er satt i system?

Å bruke Euroen som et argument for å holde seg borte fra FORPLIKTENDE Europeisk samarbeid blir litt pussig all den tid flere av EUs medlemmer ikke har konvertert til denne valutaen.

Jeg blir sittende igjen med et generelt inntrykk rundt det med EU-spørsmålet hos "folk flest" er at de som sier Nei strengt tatt ikke vet mye om EU, men en større del av de som faktisk er for vet langt mer om EU.....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:31   #68
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg blir sittende igjen med et generelt inntrykk rundt det med EU-spørsmålet hos "folk flest" er at de som sier Nei strengt tatt ikke vet mye om EU, men en større del av de som faktisk er for vet langt mer om EU.....

Interessant. Jeg har det stikk motsatte inntrykket.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:31   #69
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Jeg stemmer nei.

Gammel 14-05-10, 00:40   #70
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei til EU.

Gammel 14-05-10, 00:46   #71
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig usikker, men heller mer mot ja nå enn tidligere.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 02:01   #72
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som før, Nei.
Jeg har inntrykk at Oslofolk svarer Ja, og distriktene svarer nei? Er det noe i dette?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:27   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, selvfølgelig. EU burde få Nobels Fredspris hvert år nesten synes jeg. Er helt på linje med Jagland når det gjelder "fredsprosjektet" EU og jeg håper landene på Balkan også snart blir med. Fred og sikkerhet er viktigere en alt annet og når man ser den store sammenhengen så er EU her helt unikt. Noen av argumentene vestresiden har mot EU synes jeg er så nasjonalistiske og egoistiske at jeg blir småkvalm. Der jeg kommer fra blir man hetset om man er for EU og argumentene de bruker er rett og slett skrekklige (hvorfor skal vi dele vår rikdom, ikke vårt ansvar å løfte fattige land ut av fattigdom, fysj til at visse borgere skal ha samme rettigheter i Norge osv.)

Alt det, OG tilgang til livsviktige markeder, uten å måtte gå via en EØS-avtale som strengt tatt suger.

Gammel 14-05-10, 10:53   #74
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte nei sist, og tar selvkritikk. Jeg hadde definitivt stemt ja nå. Og også hvis jeg kunne tatt en tidsreise tilbake til 94.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:56   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du, Scarlett?

Hvorfor i alle dager??

Gammel 14-05-10, 11:34   #76
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forøvrig også et lite kjent faktum at EU bidrar med 60% av all utviklingshjelp globalt, by far den største globale bidragsyteren.

Og som noen påpeker, for en skam at Norge ikke kan være like ambisiøs som EU med sine klimamål.

Gammel 14-05-10, 13:34   #77
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ja, uten tvil.

Selvfølgelig må man kunne kjøpe og selge i EU-land selvom man ikke er medlem. Før EU ble opprettet hadde vi handelsavtaler mellom landene vi handlet med. Gjennom EØS har vi mistet en del av vår handlefrihet i eget land. Vi har forpliktet oss til å la EØS bestemme over oss på en del områder. Den politikken liker jeg ikke. Vi skal være et fritt land. Ikke et land som skal få tredd nedover ørene hva de bestemmer i EU. Det har vist seg at EU har liten forståelse for at vi er et langstrakt land, og har en del utfordringer i forhold til det.

Jeg så en gang på tv om systemet i EU og hvilket pengesluk det er. Det skal vi betale masse for dersom vi er medlemmer. En del av systemet var også slik at det lett kunne brukes til korrupte medarbeidere. Jeg tror at EU vil stå for fall. Når vet jeg ikke, men en dag skjer det. Det kan være Eurosamarbeidet som gjør det. Time will show.

Jeg er enig med Lisa i at Norge burde være like ambisiøse som EU i sine klimamål, men man trenger ikke å være medlem av EU for å sette de målene.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 13:47   #78
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er enig med Lisa i at Norge burde være like ambisiøse som EU i sine klimamål, men man trenger ikke å være medlem av EU for å sette de målene.

Selvfølgelig trenger man ikke det, men hvorfor gjør ikke Norge det da? Dessuten, selv om man er medlem av EU kan man allikevel sette seg høyere mål, bare ikke lavere. Ergo er EUs målsetting en sterk kraft før høyere klimamål enn Norge tør satse på.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:05   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Før EU ble opprettet hadde vi handelsavtaler mellom landene vi handlet med.

Men nå ER EU opprettet, og tilgangen til markedene går gjennom EØS eller EU, om vi liker det eller ei.

Gammel 14-05-10, 18:01   #80
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg stemmer JAAA som sist. Norge er altfor lite til å stå alene. Hvem kommer til å orke å bruke masse tid på å forhandle frem handelsavtaler med oss når de heller kan forhandle med store grupper som EU?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.