Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rektor slo med balltre i kateteret

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 19:13   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Rektor slo med balltre i kateteret

Vel. Gikk han for langt?
Eller er denne saken blåst opp.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2903950.ece

Rektor sier:

-Jeg synes saken har blitt betydelig overdrevet. Jeg har hørt at barna har brukt sosiale medier og sagt at jeg var ute av kontroll og at jeg gikk berserk med balltre. Det stemmer ikke. Der og da var jeg det jeg gjorde vel overveid, sier rektoren og tilføyer:
- Og jeg har heller ikke bannet ovenfor elevene. Jeg kalte oppførselen til elevene under konserten for oppførsel en kunne forvente fra «småunger».

- Er dette en holdbar reaksjon fra en rektor?
- Jeg mener jeg hadde full kontroll. Jeg var sint, men jeg går aldri inn i et klasserom rasende. Du kan si at jeg spiller mer sint enn jeg er, for å vise at jeg ikke liker sånn type oppførsel.

Foreldrene på sin side vurderer å anmelde han. De opplevde å få hjem barn som både var redde og sjokkerte:

- Mitt barn kom hjem og var helt bleik, hadde hodepine og var skjelven. Han ble regelrett redd for det rektoren gjorde.
Den andre kvinnen forteller at hennes sønn er sterk og at han ble mer sjokkert, enn redd.
- Dette vil få konsekvenser. Etter helligdagene vil vi gå sammen for å se hvor vi skal melde dette inn, og om vi skal politianmelde saken. Men jeg har hørt at noen allerede har bestemt seg for å gå til politiet. Slik oppførsel aksepterer vi ikke.

Er det greit at barn opplever at lærere/rektor blir så sinna at de tar i bruk slike metoder? Rektor her sier jo at handlingen ikke var spontant, men gjør det saken bedre? Har det betydning at dette var et balltre? Ville det vært annerledes om han slo en pekestokk i kateteret?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:16   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rektor slo med balltre i kateteret

Jeg synes som regel folk som truer med politianmeldelse for "sånt" overreagerer ja. En ting er at han kanskje viste voldsom reaksjon, noe annet er å anmelde en episode på en skole til politiet. Hva med å ta det opp med FAU og rektor på vanlig måte? Nå vet jeg jo ikke om det har vært mer eller flere episoder med denne aktuelle rektoren, men i utgangspunktet høres det ut som noen overdramatiserer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:21   #3
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde en lærer på ungdomsskolen som til stadighet knuste lange tavlelinjaler i sinne. Han ble aldri anmeldt, og (jeg tror) ikke vi fikk noen senskader av utbruddene.

Gammel 14-05-10, 19:21   #4
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kommer helt an på hvordan han oppfører seg til daglig, synes jeg. Hvis han er typen som stadig beveger seg i grenselandet av hva man synes er akseptabelt, kan en reaksjon være på sin plass. Men for all del, rektorer er bare mennesker de og.

Gammel 14-05-10, 19:24   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politianmeldelse hadde nok ikke vært førstetanken min, men jeg syns like fullt det var ekstremt tåpelig av rektor. Jeg kan ikke se noen steder vilket alderstrinn det er snakk om? Jeg skjønner heller ikke helt motivasjonen til rektor, han sier at han ikke mente at noen skulle bli redde, men hvorfor slår han et balltre i pulten da? Jeg ville oppfattet det som en trussel om bank, hadde jeg vært til stede. At han har kontroll er egentlig irrelevant så sant ikke barna er klar over dette. Jeg syns det er merkelig å planlegge å ta med et balltre inn i et klasserom for å ordne opp. Jeg syns det er noe annet enn i "the heat of the moment" knekke en tavlelinjal.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:24   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på hvor gamle disse barna er. Om det er snakk om 7-åringer er det liksom noe annet enn om de er 14. Syns jeg.

Gammel 14-05-10, 19:24   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsto det sånn at han hadde jobbet i skolesektoren i 25 år iallefall. Jeg vet ikke om det har vært flere hendelser.
Jeg synes også sånn umiddelbart at anmeldelse er over streken. Rektor har selv prata med elevene i etterkant, og forklart reaksjonen sin.
Men at det er helt greit å gjøre det, det mener jeg ikke.

Gammel 14-05-10, 19:25   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor gamle er elevene? Jeg klarer ikke å finne det ut. Er jeg blind?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:25   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvor gamle er elevene? Jeg klarer ikke å finne det ut. Er jeg blind?

jeg lette også. I alle artikler om saken. Men finner ikke alderen.

Gammel 14-05-10, 19:25   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Politianmeldelse hadde nok ikke vært førstetanken min, men jeg syns like fullt det var ekstremt tåpelig av rektor. Jeg kan ikke se noen steder vilket alderstrinn det er snakk om? Jeg skjønner heller ikke helt motivasjonen til rektor, han sier at han ikke mente at noen skulle bli redde, men hvorfor slår han et balltre i pulten da? Jeg ville oppfattet det som en trussel om bank, hadde jeg vært til stede. At han har kontroll er egentlig irrelevant så sant ikke barna er klar over dette.

Ja, jeg tenker også litt på det balltreet. Et balltre som brukes på en måten gir jo litt sånn dårlige assosiasjoner vil jeg tro.
Det hadde kanskje vært annerledes om han slo en bok i kateteret?

Gammel 14-05-10, 19:28   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:
Sandtrøen forteller at han har vært og pratet med barna etter hendelsen.

- Jeg har pratet med klassen i ettertid og forklart meg. Jeg skal også ha et foreldremøte 19.mai hvor jeg kommer til å ta opp saken med foreldrene.

Det høres ut som en grei måte å ta det opp på i ettertid. Men som sagt, det kan ligge mye mer bak her som man ikke vet, så litt vanskelig å uttale seg kategorisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:29   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Ja, jeg tenker også litt på det balltreet. Et balltre som brukes på en måten gir jo litt sånn dårlige assosiasjoner vil jeg tro.
Det hadde kanskje vært annerledes om han slo en bok i kateteret?

Ja, jeg syns det. Jeg tror at rektor har ment at barna skal bli redde, men vil jo selvsagt ikke inntrømme det til pressen. Han sier jo selv at han spiller mer sint, og balltreet (så sant det ikke bare sto der tilfeldig, men det får jeg ikke inntrykk av) var nok en veloverveid rekvisitt. *Alle* vet jo at balltrær blir brukt til å banke folk. Hvis han bare skal ha oppmerksomhet så holder det jo å smelle en bok i pulten, ja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:31   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har slått i kateteret før jeg og, men balltre hadde jeg vel ikke tenkt på, håndflaten duger for å få oppmerksomhet. Jeg er ganske god på å spille sintere enn jeg er hvis det er behov. Elevene tror de har sett meg sint, noe de ikke har. Bare litt sint eller mer veldig streng. Jeg har forøvrig ungdomskoleelever og de tåler litt mer enn feks min engstelige 2. klassing. Jeg synes uansett det er å overdrive å anmelde han.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:32   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

For en dust.

Men hva skal de politianmelde? For å anmelde må det vel strengt tatt forefinnes noe som kan minne om et lovbrudd. Det høres litt i overkant ut her.

Men erklære ham for tulling? Ja, det syns jeg går fint.

Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:41   #15
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det virker som en dum ting å gjøre. Når man jobber med barn og unge over tid bør man vel også være klar over at noen barn har særdeles dårlige erfaringer med voksnes sinneutbrudd og derfor kan bli ganske utrygge når en autoritetsperson gjør slikt på en plass de skal kunne føle seg trygge.

Ødeleggelse av inventar regnes faktisk ofte med når man ramser opp ting som utgjør psykisk vold i parforhold. Fordi det skaper frykt, gjør folk skvetne, usikre osv.

Ellers tenker jeg vel som så at når man gjør sånne ting så har man tapt. Det virker som en fallitterklæring. Jeg mister litt respekt når folk blir helt "Donald Duck" i affekt og lurer på hva den godeste rektoren hadde gjort dersom en elev hadde kommet inn på hans kontor og slått et balltre i skrivebordet hans.

Når det er sagt så kunne man kanskje ryddet opp i dette uten å dra inn politiet?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:52   #16
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Har han tatt med balltreet for å være skummel er det ganske lattelig, ellers har jeg ikke noe problem med at elevene får seg en skideballe om de ha opptrått dumt, men truede adferd er ikke akkurat særlig oppdragende så det blir bare lattelig...Skal man vifte med pistol for å late som man er skikkelig dsur over smugrøyking på dass i neste runde?

Står balltreet der og var mere tilfeldig og han klaska det i kateteret for å få oppmerksomhet fra en haug eldre elevere tja....greit nok, kan være en fjær/fem høns, har da hausa meg godt opp over lærere som egentlig ikke var over streken som kid , men alder på elever og ommstendigheter rundt balltre
er helt avgjørende for hva jeg synes.

Trua han med balltre juling indirekte er han så på trynet at han OG elevene har godt av en politianmeldelse- sånt gjør man nemlig ikke og det er ganske greit kidsa også får med seg at det kommer en reaksjon utover et "sorry ass, jeg blei litt sur"

Gammel 14-05-10, 20:01   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns den om at han ikke egentlig var sint i det hele tatt - egentlig nærmest ganske glad og blid - også bare lot han som for å tulleskremme elevene littegranne sånn atte alle kunne le sammen fordi det er 17. mai snart og det er så fint liksom - den var bra.

Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:05   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i det hele tatt symbolbruken er på kanten når noen slår i et bord eller en vegg eller hva det nå er, med neven eller med en ting. Hvorfor det? I min verden er det hvartfall barnslig. "Jeg er sterk, jeg kan slå" er det det man vil fortelle? En slags "Nå smeller det, jeg skal ta dere! (og har et balltre til hva?)", eller hva er det man vil oppnå med slik oppførsel?

Er det stillhet eller alvorsprat man er ute etter å få til kan jeg komme på et par andre metoder å oppnå det på. Å sette skoleelever som ikke oppfører seg på plass er jeg helt enig i at man skal, men ikke slik. Hva slags rollemodell er man da?

Politianmeldelse er vel litt på kanten, men man kan jo spørre hva en person som han gjør i en slik stilling.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:16   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

dette kommer jo helt ann på alderen til barna.. er dette barneskole, er det horribelt.. er det ungdomskole er det... tja forståelig..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:17   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kanskje det er blandaskole?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.