|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Peppy!
|
Sv: Går alt til helvete?
Du har ikke mye tro på effisiente markeder, skjønner jeg? |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Går alt til helvete?Schni-shna-snappy ... men overlever Euroen? Eller blir vi nå stuck med en håndfull ubrukelige europeiske mynter av ymse slag etter hver eneste lille reise nedover på kontinentet?
|
|
|
#83 |
|
Shake it out!
|
Euroen skal ned i 2.95. :sanndrømt: Best å handle med kort.
|
|
|
#84 |
|
can-jur
|
Sv: Går alt til helvete?Det som tilsist kommer til å knekke verden, slik vi kjenner den i dag er mangel på drikkevann og mangel på mat!
|
|
|
|
#85 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det vil ta en god stund før det vil knekke verden men water shortages er i alle fall det som vil utløse store fremtidige kriger.
|
|
|
#86 |
|
Shake it out!
|
Jeg tror vi vil krige om andre ressurser (energi) før vi begynner å krige over vann. Men jeg tror at vi kommer til å kjøre det økonomiske systemet i grøfta først.
|
|
|
#89 |
|
-
Sv: Går alt til helvete?Hvis vi bare får noe fungerende kjernekraft opp å gå så kan vi lage (avsalte) så mye vann vi vil, og så bruke vannet til å produsere så mye mat vi vil. Men dette forutsetter naturligvis at a) Noen forsker på det og b) Noen kan betale for forskningen. Det ser, uforståelig nok, ut til å være svært lite interesse for a), men siden det uansett ser dårlig ut for b) så går det vel kanskje til helvete likevel. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går alt til helvete?Generelt enig med de som ikke tror verden går til helvete. Slik frykt for dommedag og verdens undergang er jo historisk sett vanlig, bare grunnene til at vi tror det skal skje som endrer seg. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Shake it out!
|
Sv: Går alt til helvete?Jeg tror altså ikke at verden skal gå under, as in naturkatastrofer og hva-har-du. Men jeg er temmelig sikker på at vi ikke kan fortsette å overforbruke i den skalaen vi har likt å gjøre til nå. Jeg tror på en safig økonomisk krise, og med den en medfølgende fare for uroligheter (kall det gjerne krig) et eller annet sted i verden. Når det vil skje er vel vanskelig å forutse, men at det vil skje er det vel etter hvert flere og flere som begynner å tro - helt uten å være særlig konspiratoriske, men kun ved å forholde seg til fakta f om Tingenes Tilstand.
|
|
|
#94 |
|
can-jur
|
Nå er ikke det vannet vi drikker som er problemet, men det vannet vi forbruker, først og fremst til vanning av avling, men også til ting som kloakk og industri. Det er DER problemene kommer. Mange steder er grunnvannet allerede snart borte.
|
|
|
|
#95 |
|
Leser
|
Hvis vi kan lage ferskvann av havvann vil ikke vi (den vestlige verden eventuelt de som har teknologien. Kom plutselig på at India er mye bedre enn oss på kjernekraftverk) få problemer.
|
|
|
#96 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Går alt til helvete?Jeg kjenner at jeg egentlig tenker mer på hvorfor Kif ikke liker at menn skal kle seg i brynje og være gladiatorer.
|
|
|
#97 |
|
ræv med ører
Sv: Går alt til helvete?Jeg bekymrer meg nok mer for overbefolkningen enn økonomiske kriser ( i hvert fall på sikt) og er ganske sikker på at verden slik vi kjenner den går til helvete, sannsynligvis til og med i min levetid.
|
|
|
#98 |
|
can-jur
|
Og energien en slik prosess krever? Utslippene? Hva skjer med havet om vi begynner å forbruke av det?
|
|
|
|
#99 |
|
anglofil
Sv: Går alt til helvete?Knappe vannressurser er allerede opphavet til mange konflikter i verden, bare ikke i "vår" lille del av verden.
|
|
|
#100 |
|
Leser
|
En del av det du spør om sa jo BM i sitt opprinnelige innlegg.
Problemet er vel heller at at menneskene ikke kan drive dette i storskala slik at det bare vil skje på utvalgte plasser. Lisa kommenterer det jo her.
Jeg er enig i jorden er i endring. På den andre siden så er det veldig vanskelig å si hva som er "riktig". Hele Austalia er slik du beskriver her, det finnes ikke jorddannene geografiske prosesser i Australia, og det er i hovedsak dette + at de har vært avsondret som har skapt det spesielle dyrelivet og faunaen i Australia. Nå må det jo også sies at nettopp på grunn av dette er det jo store deler av Australia hvor det ikke bor folk. Veldig liten befolkning der, og den hadde vært enda mindre uten teknologien. (Kikk blant annet her for å titte litt på vannledninger.) Men urbefolkningen gjorde mindre inngrep i landet, det er sikkert og hvist.
|
![]() |
|
|