Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reality check - køkultur

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Køkultur
En kan stå i køen, så kommer resten når den ene er fremst. 16 20,78%
En står i kø og bytter med en som kommer senere. 14 18,18%
Hver og en må stå i kø for seg selv 42 54,55%
Kø er bare tull, den største kommer først 5 6,49%
Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 23:38   #1
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Reality check - køkultur

Jeg trenger rett og slett å bli informert om hvordan køsystem egentlig fungerer. For slik jeg tenker så står hvert menneske for seg selv i køen, og ikke ett menneske for mange som så kan hoppe inn i køen når det passer dem?

Poll kommer.

Gammel 14-05-10, 23:43   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality check - køkultur

Det kommer an på. Mannen min kan holde av plass til meg i innsjekkingskøen på flyplasser, men det har jo ikke så mye å si for de som kommer bak, siden vi reiser sammen. Ungene har faktisk også passet på handlevogna i butikken mens jeg har hentet en ting jeg har glemt. Det har vel også minimal betydning for andre. Å holde av plasse for andre mennesker, slik at de bak kommer mye lengre bak i køen, er ikke god kø-kultur. Det har jeg aldri gjort.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 23:46   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer litt an på hva det er tenker jeg. Utgangspunktet er jo at hver står i kø for seg selv. Men av og til er det praktisk at kun en står i kø for hele familien, for eksempel i innsjekkingskø eller billettlukekø. Ikke at det har noe å si for de bak da tidsforbruket blir det samme. Eller at en står i passkø mens den andre venter ute med ungene og kommer inn på signal. For eksempel. Hvis man skal ha utført et eller annet og man bytter på å holde plassen i en (lang) kø, gjør vel det heller ikke noe. Men det er ikke greit at en står i kø og så skal den + 6 andre venner ha service før person nr 2 i køen.

I butikken synes jeg forresten at det er handlevogna som står i kø mer enn den som faktisk holder i håndtaket. Altså spiller det ingen rolle om man bytter på å stå i kø med vogna si, men man skviser ikke inn ei ekstra vogn med "eh vi er sammen".

Gammel 14-05-10, 23:48   #4
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Om det skal betales samlet, eller innsjekking o.l hvor alle er sammen er det ok om en holder plass i køen.
Men om det er snakk om butikkken, en står i kø og de fem han holder av plass for skal betal for seg - ikke greit.

Gammel 14-05-10, 23:52   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi var på Tusenfryd i dag, og der opplevde jeg to ganger at en mor hold av plassen til 2-3 barn, som så (i mitt hode) snek foran de andre barna i køen. Og når jeg ga ganske klar beskjed om at dette syns jeg ikke var akseptabelt så ble jeg kjeftet opp... Barna deres var nemlig så utålmodig så de kunne ikke stå i kø.

(Første gang i 2010 jeg bruker : snill: tror jeg)

Gammel 14-05-10, 23:55   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Hvor gamle var disse barna da? Jeg synes barn skal venne seg til å stå i kø. Men jeg synes også man skal akseptere at små barn, for eksempel plutselig må på do når de nærmer seg. Da synes jeg de skal få lov til å gå på do og så få igjen plassen sin.

Jeg synes vel egentlig at det er greit det denne moren har gjort, gitt at vi snakker om små barn og gitt at de da sto og hoppet på utsiden av køområdet og ikke hadde snarvei fra en aktivitet til en annen. Hvis hun stilte seg i kø for å få dem fortere igjennom er det sniking synes jeg, men hvis hun bare fungerer som plassholder synes jeg man skal godta det.

Gammel 14-05-10, 23:56   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, det kommer helt an på situasjonen.

Forøvrig kom jeg foran 7-8 stk i en minibank-kø en gang ved å si "unnskyld meg, jeg skulle bare tatt ut noen penger, tror du jeg kunne kommet før deg?"

Gammel 14-05-10, 23:56   #8
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hm. Hvor gamle var disse barna da?

Barna vi snakker om er 3-6 år, omtrent slik som mine.

Gammel 14-05-10, 23:59   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hm. Mine barn fikk beskjed om å stå i kø selv i den alderen. Men vi avtalte med foreldrene bak at de fikk igjen plassen om de plutselig måtte på do for eksempel. Men jeg har rolige unger. Jeg kan fint se for meg at det er treåringer som kan ha problemer med å stå lenge i kø, og jeg greier ikke å se det store problemet med at foreldrene da hjelper dem å passe plassen i køen.

Gammel 15-05-10, 00:00   #10
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Hm. Mine barn fikk beskjed om å stå i kø selv i den alderen. Men vi avtalte med foreldrene bak at de fikk igjen plassen om de plutselig måtte på do for eksempel. Men jeg har rolige unger. Jeg kan fint se for meg at det er treåringer som kan ha problemer med å stå lenge i kø, og jeg greier ikke å se det store problemet med at foreldrene da hjelper dem å passe plassen i køen.

Ikke engang om de barna som skulle ha blitt med på neste tur, plutselig må vente enda en runde bare fordi det plutselig dukker opp 3 ekstra barn?

Gammel 15-05-10, 00:01   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Ikke engang om de barna som skulle ha blitt med på neste tur, plutselig må vente enda en runde bare fordi det plutselig dukker opp 3 ekstra barn?

Da synes jeg det er litt tvilsomt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 00:04   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvorvidt barna bak må vente enda en runde eller ikke er ikke relevant synes jeg, jeg skjønner dog det er frustrerende for dem. Men er det greit at et barn aldri får være med på aktiviteten fordi han ikke greier å stå en halvtime i kø? Ikke alle barn greier det, det kan være helt reelt. Men hvis det er en situasjon hvor 3 barn og pappa kjører tekopper mens mor står i kø på dragen og barna hopper inn i dragekøen idet de slipper inn etc, er det ikke greit tenker jeg. Mor som står der med 3-4-åringer som løper litt inn og ut av køen og hopper litt opp og ned på utsiden derimot tror jeg man skal godta.

Gammel 15-05-10, 00:05   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Forøvrig kom jeg foran 7-8 stk i en minibank-kø en gang ved å si "unnskyld meg, jeg skulle bare tatt ut noen penger, tror du jeg kunne kommet før deg?"

Jeg antar du var en smule animert da.

Gammel 15-05-10, 00:05   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men hvis jeg var disse foreldrene med utålmodige barn tror jeg at jeg hadde ropt ungene inn i køen litt før siste sving både for å gjøre det klart for verden at de faktisk er der og for å trene på køståing.

Gammel 15-05-10, 00:12   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Hvorvidt barna bak må vente enda en runde eller ikke er ikke relevant synes jeg, jeg skjønner dog det er frustrerende for dem. Men er det greit at et barn aldri får være med på aktiviteten fordi han ikke greier å stå en halvtime i kø? Ikke alle barn greier det, det kan være helt reelt. Men hvis det er en situasjon hvor 3 barn og pappa kjører tekopper mens mor står i kø på dragen og barna hopper inn i dragekøen idet de slipper inn etc, er det ikke greit tenker jeg. Mor som står der med 3-4-åringer som løper litt inn og ut av køen og hopper litt opp og ned på utsiden derimot tror jeg man skal godta.

Om barna hadde vært inn og ut av køen hadde jeg heller ikke reagert på, for da hadde de faktisk stått i kø. Og friske barn som ikke greier å stå i kø, eller inn og ut av køen, er kanskje ikke modne nok til å kjøre karuseller, siden køståing ofte er en stor del av det ?

Barna i denne casen kom rett fra en annen aktivitet, og det fikk meg til å lure på om dette er helt kurant.

Gammel 15-05-10, 00:15   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Barna i denne casen kom rett fra en annen aktivitet, og det fikk meg til å lure på om dette er helt kurant.

Nei, det synes jeg IKKE er greit. Å vente på tur og respektere at andre også venter på tur er viktig lærdom. Det der er regelrett sniking.

Gammel 15-05-10, 00:27   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du beskriver er sniking. Sånt gjør meg elgsint, for å bruke et passende Nenne-uttrykk.

Gammel 15-05-10, 00:30   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg antar du var en smule animert da.

Det er mulig jeg snubla og snøvla litt der jeg gikk, ja.

Gammel 15-05-10, 00:36   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det rine og Katta skriver om helt øverst, er helt ok. Det du beskriver, Martis, er sniking.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 01:42   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte at en kunne stå i køen og de andre komme etter, men det spiller jo stor rolle hva det er da. Type kø til karusell på tivoli hadde jeg nok forventet at ungene stod i selv. Det blir noe annet med innsjekking på fly og den type ting. Da hender det ganske ofte at mannen og jeg stiller oss i hver vår for å se hvilken som går raskest (det er selvfølgelig alltid den tredje, som vi ikke står i. ).

Jeg tror rett og slett at det at bare en står i kø til noe man har fast plass til er helt ok, men at hvis man ikke har fast plass så får man køe hele gjengen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.