|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Hagens kronikk i Aftenposten
He he. Det kan jo være at han overdriver litt med vilje, for å få fram noe. Eller rett og slett at siden han veksler mellom to kjønn, så blir begge mer "motpoler" enn hvis man holder seg til én personlighet.
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Det kan godt hende. Jeg syns selvfølgelig ikke man skal bedømme alle transpersoner basert på en veldig offentlig person. Det hadde blitt som å mene at alle homofile var som Great Garlic Girls.
|
|
|
#64 |
|
Passiv
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenShute - jeg tenker at hensynet til barnet må ses litt i sammenheng med barnets situasjon ellers. Om et barn ikke liker at pappa har en ny kjæreste - mann eller kvinne så er det noe et barn tidvis rett og slett må deale med. Det er ikke noe som er spesielt eller veldig uvanlig i samfunnet vårt - heldigvis. Slik håper jeg det blir med transseksuelle også. Og med alle andre former for annerledeshet. |
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJa - der hadde tråden løpt videre ja. |
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenFor ordens skyld: Svigerfars behov har jeg ikke så stor forståelse for. Men jeg kan forsåvidt forstå at han koker over av sinne etter å ha lest det intervjuet jeg leste om den stakkars mannen med den onde kona som stakk av med ungene enda han selv hadde prøvd omtrent alt og elsket barna sine. |
|
|
|
#67 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er forsåvidt helt enig i alt du sier her. Det må nødvendigvis bli en skjønnssak hva man tenker ungene må tåle og ikke. Jeg synes jeg vet alt for lite om den konkrete situasjonen i denne familien til å sitte og vurdere hvorvidt faren har vært en gjennomført slask overfor ungene eller ikke.
|
|
|
#68 |
|
Passiv
|
Nei, om han har vært en gjennomført slask kan man ikke si etter det som er fremkommet. Men at han ikke ser ut til å ha tatt så mye hensyn til ungene sine når det gjelder deres behov for tilvenning til en familiesituasjon som er lite vanlig - det føler jeg vel at man kan anta med noenlunde følelse av treffsikkerhet basert på både denne kronikken og mannens egne uttalelser. |
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenNå har jeg lest noen flere artikler - tabloide som de er. |
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg vet jo at transseksuell og bifil ikke er det samme, jeg lurte bare på hvilken seksuell legning en transseksuell, eller transperson har. Jeg blir seriøst forvirret av alle begrepene som finnes på det området der.
Ja, men jeg går jo ut fra at kona ville blitt temmelig sur om han hadde blitt dame all the way. Hun er jo fremdeles heterofil, så vidt jeg vet. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hvilken som helst, om jeg har forstått det riktig. Altså, vedkommende kan identifisere seg som kvinne og tiltrekkes av menn og/eller kvinner, eller identifisere seg som mann og tiltrekkes av menn og/eller kvinner.
|
|
|
#72 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hagens kronikk i Aftenpostenrine: Det varierer vel like mye som heteropersoner. Noen er hetero, noen er homo, noen er bifil og noen mener at alle er litt av hvert. Noen blir bare forelsket i individer og synes at kjønn er underordnet.
|
|
|
#73 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror nok det varierer litt. Noen ønsker å være sammen med kvinner, også som transe. Andre ønsker å bli "helt kvinne" og være sammen med menn. Tror ikke det nødvendigvis har noe med seksuell legning å gjøre. Men det er klart det stiller krav til en partner (uansett kjønn) om kjæresten skal bytte mellom å være mann og kvinne, og man skal forholde seg til begge. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Betyr dette at du da antar at Hjemmet, Dagbladet og NRK har hatt med denne faren fordi han var Carl I Hagens ekssvigersønn? For far her var ute i media massivt og i lang tid før Hagen sa noe. |
|
|
|
#75 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg synes Smilefjes sier masse fornuftig og nyansert i denne diskusjonen.
|
|
|
#76 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg kjenner at jeg heier på Smilefjes og Shute i denne tråden. Carl Ivar er generelt en stor fjott, men i denne greia har han unektelig noen poeng. Som at barna fikk vite gjennom serien på TV at far vurderer kjønnskorrigerende operasjon. Og at en drittsekk er en drittsekk uansett legning. Jeg synes ikke Far virker som den skarpeste skjeen i skuffen...
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenFinnes det kvinnelige transepersoner? Det er jo logisk at det gjør det, men hvorfor hører man aldri om dem? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det finnes såklart. Hvorfor man ikke hører om dem? Tjah, må man høre om alle da?
|
|
|
#79 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJa, det finnes kvinnelige transpersoner. Hvorfor vi ikke hører så mye om dem, er nok fordi det i samfunnet vårt er mer "normalt" at kvinner går i bukser og skjorter og har kort hår, enn det er at en mann går i kjole og har musefletter - for å sette det litt på spissen.
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Jeg snakker ikke bare om å stå fram på TV, men alle sammenhenger, egneltig. Har aldri lest eller hørt om en kvinnelig transperson. |
|
|
|
![]() |
|
|