Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavedilemma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 21:13   #41
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Gavedilemma

Jeg tror størrelsen, og muligens beliggenheten til barnehagen har noe å si her.

Jeg ser for meg at det kan være et problem at ikke alle har med gave, slik turi beskriver på litt større steder
Hos oss har "barnehagebursdagene" der ungene har reist hjem til bursdagsbarnet vært i stede for selskap etter barnehage tid, så da har gave vært naturlig for oss. MEN her blir ALLTID hele avdelingen innvitert i selskap, uansett om det er i eller utenfor barnehage tid. (12 unger på avdelingen)

Gammel 20-05-10, 21:17   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om folk har god eller dårlig råd avhenger vel ikke av om man bor i by eller bygd? Gratisprinsippet er vel et like stort poeng over alt? Iallefall om man synes den biten er en fin ting.

Vi har også hatt selskap hjemme hos oss i barnehagetiden, som sagt kom ingen med gave. Og det er jeg veldig glad for. En av grunnene til at vi gjorde det slik var at vi da hadde anledning til å invitere absolutt alle på avdelingen, noe som sjelden skjer i private barneselskap. Det betyr allikevel ikke at vi ønsket gaver.

Gammel 20-05-10, 21:20   #43
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig barnehagen må ta det hele og fulle ansvaret for ikke å ha informert her jeg, om det er påtenkt gave eller ikke. Og jeg synes vel det mest naturlige ville vært at barnehagen informerte om at de gav en fellesgave siden det er i barnehagetiden.

Når det er sagt, tror jeg ærlig talt jeg ville nektet bursdag i barnehagetiden på Macern hvis jeg var barnehagens ansvarlige. Det er jo ikke gitt at alle ønsker at barna skal spise McDonalds-mat en gang (jeg er ikke en av dem, men jeg kan se det for meg).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 21:21   #44
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Jeg tror størrelsen, og muligens beliggenheten til barnehagen har noe å si her.

Jeg ser for meg at det kan være et problem at ikke alle har med gave, slik turi beskriver på litt større steder
Hos oss har "barnehagebursdagene" der ungene har reist hjem til bursdagsbarnet vært i stede for selskap etter barnehage tid, så da har gave vært naturlig for oss. MEN her blir ALLTID hele avdelingen innvitert i selskap, uansett om det er i eller utenfor barnehage tid. (12 unger på avdelingen)

Men har du da lagt merke til om alle barna her med gave? Skjønner at en gjerne vil gi gave i bursdag, det vil jo også de som ikke har med.

Gammel 20-05-10, 21:22   #45
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes egentlig barnehagen må ta det hele og fulle ansvaret for ikke å ha informert her jeg, om det er påtenkt gave eller ikke. Og jeg synes vel det mest naturlige ville vært at barnehagen informerte om at de gav en fellesgave siden det er i barnehagetiden.

Helt enig!!

Gammel 20-05-10, 21:26   #46
Finni

Finni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men om folk har god eller dårlig råd avhenger vel ikke av om man bor i by eller bygd? Gratisprinsippet er vel et like stort poeng over alt? Iallefall om man synes den biten er en fin ting.

Jeg forstår deg, tror jeg, og er egentlig enig i gratis prinsippet.
Når det gjelder god eller dårlig råd, så er det vel ikke forskjell om gaven gis i barnehgaetiden eller etter barnehage tid? (jf. at her blir alle innvitert uansett)

Gammel 20-05-10, 21:27   #47
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min var på en barnehagebursdag hos en jente i barnehagen i fjor sommer. Vi visste ikke om det engang, og hadde dermed ikke med gave. Sønnen min er 2 år yngre enn jenta og de leker ikke med hverandre (Han var da 3 år). Det hadde ikke falt meg inn å sende med gave. Da måtte det ha kommet frem fra barnehagen sin side at det var forventet. Hadde det derimot vært lillebroren hennes som faktisk er kompisen hans så hadde jeg nok tenkt tanken. I fjor var første gangen jeg hadde hørt om at man feiret bursdag i barnehagen på dagtid, men alle sammen, så det gikk meg hus forbi.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 21:29   #48
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår deg, tror jeg, og er egentlig enig i gratis prinsippet.
Når det gjelder god eller dårlig råd, så er det vel ikke forskjell om gaven gis i barnehgaetiden eller etter barnehage tid? (jf. at her blir alle innvitert uansett)

Jeg synes det er en stor forskjell på å arrangere bursdag i barnehagetiden og privat. Dette har med at barnehage- og skoletiden etter min mening skal være hellig i forhold til å føle seg utenfor når det kommer til økonomiske utfordringer i heimen. Hvordan folk ordner seg på den fronten i fritiden kan man ikke styre. (Annet enn å jobbe mot fattigdom generelt, selvsagt.)

Gammel 20-05-10, 21:30   #49
Finni

Finni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Men har du da lagt merke til om alle barna her med gave? Skjønner at en gjerne vil gi gave i bursdag, det vil jo også de som ikke har med.

Jeg vet alle ungne har hatt med gave.
Bekreftet av ansatte og "arrangerende foreldre".

Gammel 20-05-10, 21:40   #50
turi
representert

Standard

Jeg vet alle ungne har hatt med gave.
Bekreftet av ansatte og "arrangerende foreldre".

Gudskjelov for det!

Gammel 20-05-10, 21:55   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si meg enig med Irma her. Jeg synes det er litt rart at det skal være gaveopplegg i barnehagetiden. Om barnet feirer hjemme så kan jo barnehagen ta samme bursdagsfeiring der som de gjør i barnehagen. Evt lage en tegnemappe eller noe sånt.

Iallefall må det være tydelige retningslinjer på akkurat dette. Slike ting er jo en fin ting å ta opp på et foreldrerådsmøte også. Sånn at foreldrene kan legge føringen selv.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.