Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lammeskinn til nyfødte

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 19:58   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammeskinn til nyfødte

Knøtto skal få lammeskinn, akkurat som sin bror Knottentotten. Han har både langhåret og korthåret, det førstnevnte er merino og ubehandlet og la-ti-da, det andre er kort, bleket og brukt for det meste i vogn (og så fikk han det mye senere). Jeg synes det langhårete er best, og det har fungert utmerket for Knotten som fortsatt bruker det hver eneste natt. (Han hadde for øvrig gulpeklut under hodet i begynnelsen, så han har ikke spist mye ull ...)

Nå har det seg sånn at jeg har tilbrakt litt tid EtAnnetSted, og der ble det hevdet at langhåret lammeskinn ikke var anbefalt som soveskinn og at det var kvelningsfare og tjohei. Jeg har selvsagt spurt etter kilder, for Google-søk på temaet gir stort sett bare treff på SM, babypjatt og andre lugubre nettsteder, men av erfaring så vet jeg jo at kildehenvisning ikke er så himla nøye på slike andre steder.
Derfor drar jeg med meg diskusjonen inn hit; Finnes det noe som helst god grunn til at dette soveskinnet må være korthåret? Sånn utover "jeg har hørt at naboen til kusina til faren min ..." ?

Gammel 20-05-10, 20:10   #2
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lammeskinn til nyfødte

Soveskinn skal være korthåret ja. Korthåret skinn regulerer temperaturen. Barnet ligger "oppå" hårene og luften kan sirkulere, eller noe sånt. Langhåret skinn bare varmer så ikke anbefalt som soveskinn. Det har vi kun brukt i vogn på vinteren, under pose eller til å sitte på.

Gammel 20-05-10, 20:25   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Som Stikka sier.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:09   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal love dere at langhåret skinn også sirkulerer, Knotten er varmblodig så det holder og svetter fortsatt langt mindre på skinn enn uten.

Gammel 20-05-10, 22:10   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man bruke IKEA-skinnene? I vogn og sånt altså.

Gammel 20-05-10, 22:16   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener at i min tid på Det Andre Stedet ble det referert til en eller annen undersøkelse i utlandet angående disse skinna. Sverige? England? Jeg skal google litt og se om jeg finner det igjen.

Gammel 20-05-10, 22:21   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Langhårede lammeskinn vil jo lettere bli flattrykket, og da vil det jo sirkulere dårligere under barnet. Flatt lammeskinn vil heller ikke gi like god liggestøtte.

Gammel 20-05-10, 22:23   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg mener at i min tid på Det Andre Stedet ble det referert til en eller annen undersøkelse i utlandet angående disse skinna. Sverige? England? Jeg skal google litt og se om jeg finner det igjen.

Det var ikke lett, gitt. Men jeg kom over en undersøkelse som ikke er spesielt relevant for ditt spørsmål, men som viser at lammeskinn i kuvøse avgir mindre støv en en flanellbleie. Overraskende. *googler videre*

Gammel 20-05-10, 23:54   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

lammeskinn i kuvøser forsket de i alle fall på for 30 år siden, og fant ut at de ungene som lå på ull la på seg fortere. (Hvilket ofte anses som suksess for disse premature kuvøseungene) Min bror lå på avdelingens eneste svarte lammeskinn...

Men... jeg kjenner ingen reelle kilder på hvorfor soveskinn bør være korthårete. De bare skal det. Men det er sånn der kildeløs informasjon...

Gammel 21-05-10, 00:43   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soveskinn skal være korthårede pga fare for kvelning. Nøstebarnskinna er jo nydelige, de er store nok til ei sprinkelseng også.

Gammel 21-05-10, 09:01   #11
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Kan man bruke IKEA-skinnene? I vogn og sånt altså.

Til bruk under pose og til å sitte på når man har dress duger de nok. Lende er ganske hardt behandlet så ville ikke hatt det rett mot barnet.

Gammel 21-05-10, 09:16   #12
julienne
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
julienne har et hav av muligheter foran seg
Standard

mine har brukt korthåret,synes absolutt de har vært best i vogna når de skal sove.

julienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:23   #13
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har alltid hørt at det må være korthåret.

Gammel 21-05-10, 09:54   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også hørt at de bør være korthårede både på grunn av kvelningsfare og for at luften skal sirkulere skikkelig. Vi har (hatt) Nøstebarnskinn til begge to (størrelse M) og de er virkelig utrolig gode.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:56   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står forresten forklart hvorfor man skal ha jevn pelshøyde inne på sidene til Nøstebarn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 10:03   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Dette var det ingen som sa da Knotten ble født.
Lammeskinnet til Knotten er forresten fra Kaiser, så det er ikke noe viltvoksende skinn, det er ganske jevnt og fint klippet. Og veldig godt brukt.

Men okei, det blir korthåret på Knøtto.
lanlegger tur til Barnas hus:

@Fluke: Ikea selv anbefaler at skinnet ikke blir brukt til soveskinn for babyer, visstnok.

Gammel 21-05-10, 10:57   #17
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ta og kjør en klippemaskin på kaiserskinnet, og kjør det på 30 grader i maskinen (hvis det tåler det, noen skinn tåler det ikke) og så kurer du det med litt lanolin, evt bruker Ewe Need It som vasker og kurer i ett fra www.lillegullbleier.no eller noe sånt, og så har du et gammelt skinn godt som nytt!

Hvis du går for barnas hus, gidder du spørre om de er ubehandlede de skinnene? Med lanolin?

Tre stk!
Gammel 21-05-10, 11:56   #18
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser at du har fått svar på hvorfor korthåret kontra langhåret her, men ville bare si at vi har hatt det korthårede lammeskinnet fra BarnasHus i vogna, og det regulerer varmen utrolig mye dårligere enn det vi har fra Nøstebarn (Kaiser skal visst være i samme kategorien som Nøstebarn). Poden min er varmblodig, mens Tuppa er sånn passe, og begge svetter mye fortere på BarnasHus sine skinn enn Nøstebarn sine. Bare til orientering om du ikke har prøvd det allerede og det passer for dere.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 12:08   #19
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Odelia: jeg mistenker at Barnas hus sine er behandlet eller noe, slik at de ikke har lanolin i seg som renser osv. Jeg har også et fra BH til vogna og det virker glattere og "finere" og lengre i hårene enn Nøstebarnskinnet vårt. Det kjennes som om det har hatt balsam i seg og da mistenker jeg at det er behandlet med noe!

Tre stk!
Gammel 21-05-10, 12:48   #20
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

@Fluke: Ikea selv anbefaler at skinnet ikke blir brukt til soveskinn for babyer, visstnok.

Ah, ja da utgår det jo. Jeg tenkte bare å bruke det under pose/laken i vogn, for å gi ekstra lun til desemberbaby, men da blir det nok korthåret til babyen så kan det brukes til å sove på også om nødvendig. Også kan storebroren få Ikea-skinn, for han vil også gjerne ha.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.