Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bør vi snu mellomsøster når vi skal på ferie?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-10, 13:37   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør vi snu mellomsøster når vi skal på ferie?

Vi forlater Norge på fredag, og kjøreruten vår tar oss innom Danmark, Tyskland, Belgia, Nederland, England og Frankrike. Mellomsøster sitter i bakovervendt bilstol, og jeg lurer på om vi skal snu henne i ferien. Veinettet i Norge består i hovedsak av kronglete småveier med høy hastighet, så jeg anser faren for møteulykker som størst, ergo er bakovervendt plassering best. Jeg er usikker på hvordan veinettet er ellers i Europa, om det f.eks er større sannsynlighet for påkjørsler bakfra, og at forovervendt derfor er bedre.

Bør vi snu henne? Egenerfaringer, synsinger og faktakunnskaper mottas med takk.

Tillegg: Og det er ikke snakk om å snu henne permanent, bare i ferien.

Sist redigert av Skremmern : 22-05-10 kl 15:01.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 13:43   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør vi snu mellomsøster når vi skal på ferie?

Jeg ville ikke snudd henne på grunnlag at man tror det er mindre sannsynlig å havne i en ulykke et annet sted. Sånt vet man jo aldri.

Når det er sagt så ville ikke jeg hatt skrupler med å snu en treåring, uansett hvor man skal kjøre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 13:49   #3
Albertine
Passiv

Standard

Jeg måtte ta ut setet til lillesøster i forrige uke, og etter det har hun sittet forovervendt (hun ble 3 år i april). Likevel kommer vi til å snu henne igjen nå, sånn at hun sitter bakovervendt når vi drar på ferie.

Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 13:59   #4
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke snudd. Vi kjører bakovervendt selv om veinettet ikke er det samme.

Kreftene man blir utsatt for i en frontkollisjon er mye større enn kreftene i en påkjøring bakfra, i forntkollisjon har jo kreftene motsatt retning i treffpunktet, mens ved påkjørsel bakfra er begge bilene på vei i samme retning eller en står stille. Og er det en selv som kjører på en annen bil bakfra så er jo likevel bakovervendt det beste, siden man da selv får fronten som treffpunkt.

Gammel 22-05-10, 14:05   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Om hun er fornøyd med å sitte bakovervendt, hadde jeg ikke snudd henne enda. Vi snudde lillesøster da hun var litt over tre, men det var fordi hun ble så bilsyk.

Gammel 22-05-10, 14:37   #6
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke ha snudd henne. God ferie!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 14:50   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ikke ha snudd henne. Hun sitter så mye sikrere bakover, sjansen for frontalulykke eller at dere kjører på noe er uansett mye større enn å bli kjørt på bakifra, tror jeg.

God tur!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 14:59   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg ville ikke snudd henne på grunnlag at man tror det er mindre sannsynlig å havne i en ulykke et annet sted. Sånt vet man jo aldri.

Når det er sagt så ville ikke jeg hatt skrupler med å snu en treåring, uansett hvor man skal kjøre.

Assa, da har du jo misforstått. Når jeg snakker om veinett snakker jeg om type ulykker, er sannsynligheten større for påkjørsler bakfra, f.eks.

Gammel 22-05-10, 15:02   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skulle ikke ha snudd henne. Hun sitter så mye sikrere bakover, sjansen for frontalulykke eller at dere kjører på noe er uansett mye større enn å bli kjørt på bakifra, tror jeg.

God tur!

Men dette vet du ikke?

Gammel 22-05-10, 15:05   #10
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett noe om det, men jeg har hørt Tor Einar Calish forelese. Han var ikke i tvil på at bakovervendt var best, overalt.

Gammel 22-05-10, 15:07   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Assa, da har du jo misforstått. Når jeg snakker om veinett snakker jeg om type ulykker, er sannsynligheten større for påkjørsler bakfra, f.eks.

I teorien kan det smelle like hardt bakfra på norske veier, så jeg mener at det uansett er rart å spekulere i at sannsynligheten for dette er en helt annen på veiene i andre land. Forskjellene vil nok uansett være såpass marginale (skulle en tro), at det beste vil være å holde seg til samme plan som man har i Norge?

Om det var en stor forskjell, så tror jeg vi ville visst det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 15:47   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Å bli påkjørt bakfra er ikke like ille som front mot front, jeg ville satset på bakovervendt sete.

God tur forresten!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 16:03   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

I teorien kan det smelle like hardt bakfra på norske veier, så jeg mener at det uansett er rart å spekulere i at sannsynligheten for dette er en helt annen på veiene i andre land. Forskjellene vil nok uansett være såpass marginale (skulle en tro), at det beste vil være å holde seg til samme plan som man har i Norge?

Om det var en stor forskjell, så tror jeg vi ville visst det.

Smelle like hardt som front mot front, mener du? I så fall; nei. Norske veier er gjerne små og kronglete, hastigheten er høy og sannsynligheten for møteulykker er stor. Jeg aner ikke hvordan veinettet er i de landene jeg nevner i hovedinnlegget. Derfor denne tråden.

Gammel 22-05-10, 16:05   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Ja, ettersom det er lite motorveier i Norge så er møteulykker sikkert mer vanlige. Men når man blir påkjørt bakfra er det mye mindre krafter mot hverandre. Det er enten bare den ene bilen som beveger seg eller begge, men i samme retning. Når man kolliderer front mot front så er det mye mer krafter mot hverandre og skadene blir mye mer alvorlige. På motorveier kan også bilene snurre rundt og man kan da kollidere front mot front mot biler som kommer bakfra.

Gammel 22-05-10, 16:10   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, ettersom det er lite motorveier i Norge så er møteulykker sikkert mer vanlige. Men når man blir påkjørt bakfra er det mye mindre krafter mot hverandre. Det er enten bare den ene bilen som beveger seg eller begge, men i samme retning. Når man kolliderer front mot front så er det mye mer krafter mot hverandre og skadene blir mye mer alvorlige. På motorveier kan også bilene snurre rundt og man kan da kollidere front mot front mot biler som kommer bakfra.

Jepp. Og jepp til det siste, selv om energien blir en helt annen.

Gammel 22-05-10, 17:55   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

De anbefaler bakover til 4år i hele europa nå. Vil tro det er fordi det er sikkrere lenger sør også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 18:28   #17
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at selv om veiene er mye bedre, så er farten desto høyere og energien ved en evt kollisjon/påkjørsel vil bli enorm. Jeg hadde ikke snudd henne med mindre hun hadde vært veldig plaget av bilsyke.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 18:45   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke snu, nei.
Ikke så lenge hun er fornøyd sånn som det er. I så fall må du ta med i beregningen at det kan bli mas om dere skal snu tilbake senere. :btdt:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.