Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Andres unger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-10, 21:36   #21
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andres unger

Jeg hadde sendt ungene tilbake til lokalet uten skrupler. Klart det er praktisk at ungene finner seg en lekeplass så de voksne kan spise, drikke og hygge seg uten ståk, men du er da vel ingen nanny heller!?

Gammel 22-05-10, 21:37   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sett bort fra Floksas situasjon så er jo omgivelsene ganske ulike rundt omkring. Vi har ca. 3 mål hage rundt huset og 10 unger i enkelte deler av hagen vår merkes knapt. Å bruke trampoliner er noe ungene har lært seg å spørre om først. Det samme gjelder andre lekeapparater i hagene. Om nærmeste nabo har selskap (noe de har av og til og med hele storfamilien på besøk) så er ungene ofte i vår hage også, men jeg sier i fra dersom det ikke passer og de bruker ikke leker uten å spørre først.

Ja men det er jo nettopp dette med å ikke spørre jeg reagerer på. Spør man er det jo noe helt annet? Floksa ble ikke spurt, hun kom ut og så at det var fullt av fremmede unger på trampoline og lekestativ i hennes hage, jeg tror jeg hadde krepert.

Edit: og nå ser jeg at de ble invitert av Floksas femåring, da er det jo også litt annerledes, selv om jeg nok hadde spurt om det var greit før jeg sendte mange barn bort dit.

Gammel 22-05-10, 21:49   #23
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg hadde ikke synest at det var noe kjekkt med hage full av barn som man måtte passet på. Så jeg hadde nok sendt de hjem til foreldrene sine.

Jeg er kanskje rar, men jeg synest det er litt små frekkt og la barna løpe fritt på andres eiendom.

Gammel 22-05-10, 22:25   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har den eneste trampolinen i sameiet, og vi har sagt fra til både voksne og barn at barna gjerne må låne den, så fremt de a) spør først og b) foreldrene ikke forventer at vi skal ha oppsyn med dem. Derfor er den også låst med hengelås.

En gjest av nabojenten (en nokså hyppig og ikke alltid særlig trivelig gjest, I might add, som skal orge hele leken og holde Sneipen utenfor når hun er på besøk) sto og dro i vinduet mitt nede i hagen og ropte og herjet mens jeg var oppe og laget middag, og fortalte meg bestemt da jeg endelig kom ned at hun skulle hoppe på trampolinen. Hun fikk en ganske effektiv opplæring i sosialkompetanse og hvordan man spør til meg. It takes a village osv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 22:29   #25
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Oiii... så koselig det hørtes ut med kuer og hester i hagen:-)

Jeg synes forøvrig ingen av forslagene dine er urimelige.

Jeg ville aldri latt mine barn gå slik inn på andres eiendom uten atdet var klargjort at de fikk lov til det. Jeg er veldig gjestfri selv, men alle har jo forskjellig terskel her.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 22:33   #26
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er dette overhodet en problemstilling?

Selvfølgelig skal du kunne si det.

Hva er det for slag voksne på andre siden av gjerdet da, som lar egne barn ta seg til rette i deres hage og med deres dyr på denne måten??

Det er rart det der, at når noen gjør noe uhøflig, så er det den som er utsatt for frekkheten som er redd for å være uhøflig når man sier ifra.
BTDT many times - og er relativt lei av frekke folk.

Som jeg skulle sagt det selv.

Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 22:39   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:husker hvorfor vi ikke har trampoline:

Gammel 22-05-10, 23:06   #28
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel bortsett fra at jeg ikke melker så er ikke problemstilliingen hypotetisk her heller. Jeg har det vel rimelig likt som deg. Før jeg fikk egne barn pleide jeg å jage fremmede unger hjem igjen og vennlig informere dem om at jeg ikke drev en dyrehage. Nå har jeg fått barn selv som godt liker å ha besøk så da har jeg lempet adskillig på reglene. Inne i fjøset eller innhegningen til hestene får de allikevel ikke gå uten tilsyn av voksne, og alle ungene må følge reglene som våre barn er godt kjente med.

Det er jo ofte sånn på gård at det er ikke sine egne unger som er problematiske, de kjenner jo ofte farene veldig godt fra tidlig alder. Fremmede barn vet ikke like godt hvor farlig det er å bli sparket av en hest eller ei ku og hvordan man skal bevege seg for å unngå det.

Gammel 22-05-10, 23:08   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvem er det som lar ungene gå inn i andres hager på den måten? Hadde jeg hatt hagefest hadde jeg da for pokker ikke latt ungene løpe inn i andres hager for å leke der, uten å spørre? Jøss, jeg blir stadig overrasket over hvor mye folk kan finne på uten skrupler ...

Jeg er enig med Iset, og ville sendt dem hjem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:13   #30
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Det er jo ofte sånn på gård at det er ikke sine egne unger som er problematiske, de kjenner jo ofte farene veldig godt fra tidlig alder. Fremmede barn vet ikke like godt hvor farlig det er å bli sparket av en hest eller ei ku og hvordan man skal bevege seg for å unngå det.

Ja, nemlig. Og det er jo ikke noen vanlig hage Floksa har, heller. Et gårdsbruk er noe ganske annet - og det er noens arbeidsplass, en ganske farlig arbeidsplass for barn, faktisk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:17   #31
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men ingen tvil om at det er en barnemagnet og det skjønner jeg jo også.

Gammel 22-05-10, 23:24   #32
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Her i sameiet hopper barna fra hage til hage, men det er utenkelig å gå inn i hager til mennesker uten barn, og heller ikke i hagene til de som er borte. Med mindre vi har avtale.

Her er det bare en nabo med trampoline, og der kan barna få leke hvis de spør først og blir sett etter av egne voksne. Veldig enkel og grei regel! Mine barn er mitt ansvar.

I Floksas tilfelle er det helt greit å si at de ikke kan være der uten egne voksne!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 21:18   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for maneg svar
Godt se at vi ikke er helt på bærtur her. Vi synes det er veldig koselig med besøk, men akkurat under fjøsstellet har vi ikke voksen ressurser nok til å se etter andres unger.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.