Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Dere som syr: hva med vrangsiden av plagget?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-10, 15:41   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dere som syr: hva med vrangsiden av plagget?

Når dere syr klær, hva gjør dere for å få det pent, og ikke minst uten "klumper" på vranga? Altså i sømmene...

Når jeg syr sammen, så kaster jeg over kantene, og så syr jeg sømmen litt innenfor. Da blir det jo en kant til overs der. Prøver å presse ned denne, men det holder en stund, og så er den ute av kurs.

Verst er det om det er flere deler som syes sammen, eksempelvis på skuldrene, der ermer også kommer på. Opplever der at det blir veldig klumpete og lite pent. Ser tydelig hjemmesydd ut.

Tips og gode råd, noen?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 18:28   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som syr: hva med vrangsiden av plagget?

Bruker fake overlock-søm og klipper tett inntil. Syr evt. med tvillingnål for å få det til å se pent ut etterpå.
Noen steder bruker jeg innlegg, men det er mest i halsåpninger og slikt.

Gammel 23-05-10, 10:37   #3
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sy ned kantene etterpå, slik at den ikke legger seg feil når plagget brukes/vaskes.

Gammel 23-05-10, 12:36   #4
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ingen syekspert, men det går an å klippe hakk i sømmonnet.

Gammel 23-05-10, 20:24   #5
annemor
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2009
annemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det kan være pent å stikke ned sømmonnet med en rettsøm. Press, og sy en søm. Jeg synes det kommer veldig an på hva slags plagg det er snakk om. Barneklær syr jeg stort sett på overlockmaskin, eller med overlocksøm på vanlig symaskin om overlocken er på service eller noe sånt. Men på noen klær, f.eks. i cord, liker jeg å stikke sømmonnet ned

annemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 20:49   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fake overlocksømmer og klipper, eller syr ned sømmonnet.

Gammel 24-05-10, 01:56   #7
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Overlock om en har det, fake overlock hvis ikke.
Eventuelt sikksakke alle kanter før du syr dem, sy sammen med rettsøm, presse kantene til hver sin side og stikke ned sømmmonn etterpå.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 02:11   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fake overlocksømmer og klipper, eller syr ned sømmonnet.

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Overlock om en har det, fake overlock hvis ikke.
Eventuelt sikksakke alle kanter før du syr dem, sy sammen med rettsøm, presse kantene til hver sin side og stikke ned sømmmonn etterpå.

Nå spør jeg sikkert så dumt som det går an å spørre, men sy ned/stikke ned sømmonnet etterpå? Hvordan? Blir ikke det synlig på yttersiden av plagget da? *dum og uerfaren*

Gammel 24-05-10, 09:01   #9
annemor
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2009
annemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jo, det synes fra utsiden Noen ganger er det penest allikevel, og det blir ikke særlig framtredende!

annemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 09:15   #10
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Du får jo da bare en rettsøm, gjerne sydd med litt lange sting, nært kanten på plagget. Kanksje ikke så fint øverst på ermer ol, men ved halsåpning og i nederkant av en overdel kan det se riktig så bra ut.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 09:20   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemor, her.

Det kan være pent å stikke ned sømmonnet med en rettsøm. Press, og sy en søm. Jeg synes det kommer veldig an på hva slags plagg det er snakk om. Barneklær syr jeg stort sett på overlockmaskin, eller med overlocksøm på vanlig symaskin om overlocken er på service eller noe sånt. Men på noen klær, f.eks. i cord, liker jeg å stikke sømmonnet ned

Jeg gjoer det samme!

Gammel 24-05-10, 13:34   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Takker for mange gode tips så langt! Skal finne meg noen tøystykker og prøve meg litt frem nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.