Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det flaks å være ressurssterk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 13:54   #21
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det flaks å være ressurssterk?

Jeg vil si at det er mye flaks ja. Enten havner du inn i en god sirkel eller i en dårlig. Men du kan også ha flaks ved å inneha egenskaper som hjelper deg ut av en dårlig sirkel (feks resiliens/"løvetann-egenskaper").

Et annet begrep som blir relevant her er fri vilje, den ligger på en måte oppå alt det andre. Du kan ha så mange ressurser og kunnskaper og støtte som helst - men likevel velge noe du VET at er dumt.

Gammel 23-05-10, 13:57   #22
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes selv at jeg er ressurssterk, og det kommer overhodet ikke av flaks (er ikke født inn i et miljø som har gitt meg noen god start i livet). Snarere tror jeg at mine ressurser kommer av motgang og en "fighter-spirit" som er medfødt - som igjen har gitt erfaring og dermed lagt et godt grunnlag for håndtering av ting og hendelser som krever ressursstyrke.

Når jeg tenker meg om, så kan man jo bli ressurssterk av å ha foreldre (og annen familie og venner) som skaper trygghet og oppvekstvillkår som igjen fører til at en blir et ressurssterkt menneske.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:58   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg vil si at det er mye flaks ja. Enten havner du inn i en god sirkel eller i en dårlig. Men du kan også ha flaks ved å inneha egenskaper som hjelper deg ut av en dårlig sirkel (feks resiliens/"løvetann-egenskaper").

Et annet begrep som blir relevant her er fri vilje, den ligger på en måte oppå alt det andre. Du kan ha så mange ressurser og kunnskaper og støtte som helst - men likevel velge noe du VET at er dumt.

Bra sagt!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:21   #24
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Jeg forstår de slik at det henger sammen med den sosiale arven, og den handler ikke om flaks eller uflaks. Bortsett fra hvilken familie en blir født inn i

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:22   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min og brødrene hans har defintivt ikke vokst opp i er ressurssterkt hjem. Dvs, mora har alltid klart seg men gutta hennes har måttet klare seg selv. De har ikke blitt fulgt opp på skole eller noe annet. Men de har hatt hverandre og er 3 MEGET ressurssterke mannfolk i dag. Ingen av de har noe utdannelse, men de jobber i dag i samme firma som den eldste av de har startet. De takker ikke mora og faren for hvor de er i dag.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:50   #26
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Mannen min og brødrene hans har defintivt ikke vokst opp i er ressurssterkt hjem. Dvs, mora har alltid klart seg men gutta hennes har måttet klare seg selv. De har ikke blitt fulgt opp på skole eller noe annet. Men de har hatt hverandre og er 3 MEGET ressurssterke mannfolk i dag. Ingen av de har noe utdannelse, men de jobber i dag i samme firma som den eldste av de har startet. De takker ikke mora og faren for hvor de er i dag.

Tenker du da at det "beviser" at det ikke er snakk om flaks eller tenker du at de har hatt flaks på andre områder, som at de har medfødte egenskaper (motstandskraft, sjarm, etc), det at de har hatt hverandre eller at de har hatt andre ressurspersoner rundt seg?

Gammel 23-05-10, 15:05   #27
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Tenker du da at det "beviser" at det ikke er snakk om flaks eller tenker du at de har hatt flaks på andre områder, som at de har medfødte egenskaper (motstandskraft, sjarm, etc), det at de har hatt hverandre eller at de har hatt andre ressurspersoner rundt seg?

Vet ikke helt hva jeg tenker, men det i allefall ikke foreldrene som har hjulpet de. De har det vel i seg i tillegg til at de har tatt vare på hverandre, og hjulpet hverandre gjennom oppveksten. Alle tre kunne like gjerne ha havnet på helt andre steder, de var på vei inn i ikke bra miljøer, men kom seg ut av det. Men det har kun vært de tre som har hjulpet hverandre, de har ikke hatt noen andre. Alle tre har møtt de de er gift med i dag når de var 18-20 år. Det kan jo ha hatt noe å si for den videre utvklingen. Jeg vil tippe at det er en blanding av flaks og medfødte egenskaper hos gutta. Foreldrene er i og for seg ressurssterke, men de har bare ikke tatt vare på gutta sine.

Gammel 23-05-10, 15:08   #28
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vil tippe at det er en blanding av flaks og medfødte egenskaper hos gutta.

Er ikke medfødte egenskaper også flaks?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 15:09   #29
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Tja, sikker til en viss grad. Men hvis man tenker det at det er tilfeldig hvem som lager deg så blir der jo flaks.

Gammel 23-05-10, 15:10   #30
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, det tenker jeg også.
Men det er jo vanskelig, dette. Medfødte egenskaper tenker jeg som flaks. Hvem man vokser opp sammen med og hvor man vokser opp, tenker jeg som flaks. Wix er inne på dette med fri vilje, og det er jeg enig i. Men vil ikke våre frie vilje likevel være påvirket av våre egenskaper/temperament og oppvekstmiljø?

Og likevel så mener jeg jo at vi har en kraft til å påvirke egne liv. Jeg skulle til å skrive at vi ikke bare er prisgitt gener og miljø, men vi er jo det? :kokko:
Det jeg mener, er jo at vi har påvirkningskraft. Fra ett eller annet. Djiiz, så vanskelig.

Gammel 23-05-10, 16:02   #31
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Medfødte egenskaper er jo arv, ikke tilfeldigheter. Ja, det er tilfeldig hvem sine egenskaper du arver, altså hvem som blir foreldrene dine, men når det er gitt, så er det jo ikke tilfeldig.

Jeg har arvet veldig god helse. Jeg kommer fra generasjoner av folk med superbra helse og gode gener for sunnhet og friskhet. Det er arven. På toppen av dette har mine foreldre og deres foreldre og videre bakover hatt tilgang til gode råvarer i mengder, hatt kunnskap om mat og helse og gitt ungene sine en veldig god start rent kostholdsmessig. Det er miljø.

Men så kommer valgfriheten; jeg kan velge å røyke, drikke, spise mer usunt, la være å trene osv. Eller jeg kan leve asketisk og være supersunn. Så jeg kan altså velge å sette en rønne oppå den gode grunnmuren, eller bygge et vakkert hus i samme stil som fundamentet.

Gammel 23-05-10, 16:08   #32
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Medfødte egenskaper er jo arv, ikke tilfeldigheter. Ja, det er tilfeldig hvem sine egenskaper du arver, altså hvem som blir foreldrene dine, men når det er gitt, så er det jo ikke tilfeldig.

Nja, det kommer kanskje an på hvordan man ser det. Det er jo ganske tilfeldig at vi får akkurat det gensettet vi får, av alle de uendelige kombinasjonene det kunne ha blitt. Og så kan man også si at det er tilfeldig i den forstand at man ikke kan påvirke eller kontrollere dette selv. En kan kanskje si at noen er mer "heldige" enn andre med sitt genmateriale - at man har bedre forutsetninger i samfunnet vi lever i. Noen har mer flaks på det området enn andre, og sånn er det bare.

Gammel 23-05-10, 16:26   #33
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke at jeg sitter i himmelen og velger mine foreldre. Jeg tror det er lotto om man blir til eller ikke, jeg mener det er flaks at vi i det hele tatt lever, og jeg tror det er flaks om man blir født med egenskaper som gir et godt utgangspunkt for å være ressurssterk, og om man blir født inn i en ressurssterk familie. Det er ingenting en kan gjøre på forhånd som gjør det mer eller mindre sannsynlig å bli født inn i en resurssterk familie.

Hva som veier sterkest av arv og miljø tror jeg er varierende, men begge virker sterkt inn. Men selv om arv og miljø spiller en stor rolle, og det hvertfall i starten av livet utgjør en ganske stor del av utgangspunktet, så tror jeg ikke det er fastbestemt/låst/deterministisk. Jeg tror at vi mennesker har muligheten til å endre oss og lære og utvikle oss. Jeg tror jeg vil sammenligne det litt med det å ha lese og skrivevansker/dysleksi. De kan bli like flinke og klare seg like godt i livet som de som ikke har det, de må bare jobbe så utrolig mye hardere, oftere og lengre for å komme til samme punkt som de som ikke har vansker.

Gammel 23-05-10, 16:46   #34
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men de privilegerte liker å se på seg selv som vellykkede flinke individer og vil overkommunisere sin egen innsats og underkommunisere den hjelpen, de rådene og de mulighetene de har fått, som ikke alle har tilgang til.

Det er jeg enig i. I tillegg så møter alle forskjellige utfordringer i livet. Det er når en situasjon krever mer ressurser enn det man har at det blir et problem. Altså når det er et misforhold mellom kravene og ressursene.

F.eks. når det gjelder økonomi. En person kan kanskje ved hjelp av økonomisk ressurssterke foreldre få rettet opp i ungdommens pengerot rimelig kjapt, få etableringshjelp for å eie egen bolig og kan starte med blanke ark rimelig fort. En annen må kanskje på sosialkontoret, gjennom gjeldsordning og blir så nedkjørt av langvarigheten i situasjonen og de stadige henvendelsene fra kreditorer at han etterhvert slutter å åpne posten.

Man kan kanskje kjapt si at den ene er mer ressurssterk enn den andre, men vi vet jo ikke hvordan person A ville ha håndtert situasjonen til person B. Kanskje ville person B (han uten pengesterke foreldre) ha kommet enda lenger enn A her i livet med de samme mulighetene? Situasjonen til person B krever langt, langt mer av både ressurser og styrke enn situasjonen til person A.

Jeg tror mange undervurderer de tilgjengelige ressursene som er rundt dem. En bestemor som gir forskudd på arv, en mor som kan være barnevakt, en tante eller onkel som har kontakter slik at man får en ok jobb. Foreldre som har gitt en alle de verktøyene man trenger for å manøvrere ganske smidig i sosiale settinger. Et nettverk som virker. Slike ting man ikke får ved hjelp av egen dyktighet.

Jeg synes man altfor lett ser på individet og tillegger dette i for stor grad æren eller skylden for ting som har mye med omstendigheter og tilgjengelige ressurser å gjøre. En som klarer seg godt uten så mange ressurser tilgjengelig må i langt større grad ha sterke indre ressurser for å nå like langt som en som kanskje er mindre ressurssterke, men har omgivelser nærmest designet for at han skal lykkes.

Eller som signaturen min sier:
Of all the preposterous assumptions of humanity, nothing exceeds the criticisms made of the habits of the poor by the well-housed, well-warmed, and well-fed.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 17:32   #35
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg tenker mere at det har med instilling å gjøre. Men jeg har nok en annen oppfatning av hva det vil si å være ressurssterk enn det hovedinnlegger har.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 18:18   #36
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det har mer med innstilling å gjøre. Jeg har snudd på det meste i livet mitt på noen få år, og jeg har også endret mer og mer innstilling til hva som gjør at ting blir som det gjør. Jeg har skjønt at ting ikke kommer gratis og at jeg kan lykkes med det meste bare jeg er sta nok. Gjør det meg ressurssterk? Ja det tror jeg, men jeg tror ikke jeg er født med det, for jeg har ikke vært sånn hele livet. Jeg føler meg mye mer ressurssterk nå enn jeg gjorde for bare noen år siden. På ungdomsskolen så ble jeg til og med oppfattet som ressurssvak.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 18:22   #37
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er i alle fall ikke uflaks.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 18:24   #38
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Det er i alle fall ikke uflaks.

Innertier! :kidoki:

Gammel 23-05-10, 20:16   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, jeg ser jo at det på mange måter kan være litt "flaks"
Jeg har alltid tenkt på ressurser (altså ikke penger eller iq) som noe man i stor grad velger.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 20:54   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hm, jeg ser jo at det på mange måter kan være litt "flaks"
Jeg har alltid tenkt på ressurser (altså ikke penger eller iq) som noe man i stor grad velger.

Njæ - man kan ikke velge alt utover det tror jeg. Det virker på meg som at det å velge å ha en positiv innstilling, velge å ikke ta vonde ting innpå seg eller å velge å ikke bryte sammen ikke er en reell opsjon for de fleste.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.