|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg vil si at det er mye flaks ja. Enten havner du inn i en god sirkel eller i en dårlig. Men du kan også ha flaks ved å inneha egenskaper som hjelper deg ut av en dårlig sirkel (feks resiliens/"løvetann-egenskaper").
![]() |
#22 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg synes selv at jeg er ressurssterk, og det kommer overhodet ikke av flaks (er ikke født inn i et miljø som har gitt meg noen god start i livet). Snarere tror jeg at mine ressurser kommer av motgang og en "fighter-spirit" som er medfødt - som igjen har gitt erfaring og dermed lagt et godt grunnlag for håndtering av ting og hendelser som krever ressursstyrke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Originala
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Bra sagt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg forstår de slik at det henger sammen med den sosiale arven, og den handler ikke om flaks eller uflaks. Bortsett fra hvilken familie en blir født inn i |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Mannen min og brødrene hans har defintivt ikke vokst opp i er ressurssterkt hjem. Dvs, mora har alltid klart seg men gutta hennes har måttet klare seg selv. De har ikke blitt fulgt opp på skole eller noe annet. Men de har hatt hverandre og er 3 MEGET ressurssterke mannfolk i dag. Ingen av de har noe utdannelse, men de jobber i dag i samme firma som den eldste av de har startet. De takker ikke mora og faren for hvor de er i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Originala
|
Tenker du da at det "beviser" at det ikke er snakk om flaks eller tenker du at de har hatt flaks på andre områder, som at de har medfødte egenskaper (motstandskraft, sjarm, etc), det at de har hatt hverandre eller at de har hatt andre ressurspersoner rundt seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Vet ikke helt hva jeg tenker, men det i allefall ikke foreldrene som har hjulpet de. De har det vel i seg i tillegg til at de har tatt vare på hverandre, og hjulpet hverandre gjennom oppveksten. Alle tre kunne like gjerne ha havnet på helt andre steder, de var på vei inn i ikke bra miljøer, men kom seg ut av det. Men det har kun vært de tre som har hjulpet hverandre, de har ikke hatt noen andre. Alle tre har møtt de de er gift med i dag når de var 18-20 år. Det kan jo ha hatt noe å si for den videre utvklingen. Jeg vil tippe at det er en blanding av flaks og medfødte egenskaper hos gutta. Foreldrene er i og for seg ressurssterke, men de har bare ikke tatt vare på gutta sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Tja, sikker til en viss grad. Men hvis man tenker det at det er tilfeldig hvem som lager deg så blir der jo flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Originala
|
Ja, det tenker jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Medfødte egenskaper er jo arv, ikke tilfeldigheter. Ja, det er tilfeldig hvem sine egenskaper du arver, altså hvem som blir foreldrene dine, men når det er gitt, så er det jo ikke tilfeldig.
![]() |
#32 |
Originala
|
Nja, det kommer kanskje an på hvordan man ser det. Det er jo ganske tilfeldig at vi får akkurat det gensettet vi får, av alle de uendelige kombinasjonene det kunne ha blitt. Og så kan man også si at det er tilfeldig i den forstand at man ikke kan påvirke eller kontrollere dette selv. En kan kanskje si at noen er mer "heldige" enn andre med sitt genmateriale - at man har bedre forutsetninger i samfunnet vi lever i. Noen har mer flaks på det området enn andre, og sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Live and let live
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror ikke at jeg sitter i himmelen og velger mine foreldre. Jeg tror det er lotto om man blir til eller ikke, jeg mener det er flaks at vi i det hele tatt lever, og jeg tror det er flaks om man blir født med egenskaper som gir et godt utgangspunkt for å være ressurssterk, og om man blir født inn i en ressurssterk familie. Det er ingenting en kan gjøre på forhånd som gjør det mer eller mindre sannsynlig å bli født inn i en resurssterk familie.
![]() |
#34 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det er jeg enig i. I tillegg så møter alle forskjellige utfordringer i livet. Det er når en situasjon krever mer ressurser enn det man har at det blir et problem. Altså når det er et misforhold mellom kravene og ressursene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tenker mere at det har med instilling å gjøre. Men jeg har nok en annen oppfatning av hva det vil si å være ressurssterk enn det hovedinnlegger har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror også det har mer med innstilling å gjøre. Jeg har snudd på det meste i livet mitt på noen få år, og jeg har også endret mer og mer innstilling til hva som gjør at ting blir som det gjør. Jeg har skjønt at ting ikke kommer gratis og at jeg kan lykkes med det meste bare jeg er sta nok. Gjør det meg ressurssterk? Ja det tror jeg, men jeg tror ikke jeg er født med det, for jeg har ikke vært sånn hele livet. Jeg føler meg mye mer ressurssterk nå enn jeg gjorde for bare noen år siden. På ungdomsskolen så ble jeg til og med oppfattet som ressurssvak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
can-jur
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Hm, jeg ser jo at det på mange måter kan være litt "flaks"
![]() |
![]() |
#40 |
Passiv
|
Njæ - man kan ikke velge alt utover det tror jeg. Det virker på meg som at det å velge å ha en positiv innstilling, velge å ikke ta vonde ting innpå seg eller å velge å ikke bryte sammen ikke er en reell opsjon for de fleste. |
![]() |
![]() |
|
|