|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Jeg lurer. Jeg legger linken i innlegg 2. Sist redigert av torsk : 24-05-10 kl 09:38. |
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Det er kanskje litt ustrategisk å dumpe liket i et tjern i Sverige om man skal hevde nødverge?
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Det er jeg enig i. |
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Nei, det ser jo ut som om det er noen sterkt formildende omstendigheter her, og det kommer helt sikkert til å gjøre utslag på straffeutmålingen. Og det bør det jo.
|
|
|
#5 |
|
Curlingkone
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Hvis man ser bort fra at han dumpet liket så syns jeg egentlig at det å drepe noen som truer en selv eller familien sin i sitt eget hjem ikke burde straffes hardere enn at feks barna i familien ikke blir traumatisert av å ha mor eller far i fengsel.
|
|
|
#6 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Han handlet jo i selvforsvar på en måte. Han reddet jo kona si. Han var sikkert i sjokk og da tenker man ikke klart. Under sånne omstendigheter burde man ikke straffes like hardt nei.
|
|
|
#7 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Det er helt normalt å drasse på en øks, ikke sant? Hvor mye nødverge er det snakk om når man dreper med øks (flere hugg) og deretter soper opp liket og dumper det? Ikke særlig troverdig! Hva med å ringe politiet?
|
|
|
|
#8 |
|
Ute på tur
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Alle drap straffes vel ikke like hardt? Drap i nødverge blir vel mildere straffet, om det blir straffet i det hele tatt?
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?
Dette var hjemme hos dem. Der man normalt har en øks om man feks har en vedovn. Det var ikke sånn at han dro på den øksa. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Forøvrig har begge her forklart seg likt om dette i ettertid og siden ihvertfall mannen sitter i varetekt vil jeg tro muligheten deres for å samkjøre historier er minimal. |
|
|
|
#11 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Men om man ikke pleier å bære med seg øks, da må man nødvendigvis gå bort fra åstedet (der kona og eksen hennes befinner seg) og hente øksa? Og da er det vanskelig å skjønne at det er mer naturlig å dra tilbake til galningen og drepe han enn rømme og ringe politiet eller gjøre hva som helst annet enn å drepe med gjentatt hugg. Har ingen sympati med noen av de involverte. Drapsmannen kan umulig være helt god i hodet. Noe må ha skjedd med han siden han ikke bare slår ut eksmannen, men dreper han med gjentatte hugg. At dama ikke varslet står for meg som mer logisk.
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Øh. |
|
|
|
#13 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Men hvor lang tid tar det før politiet kommer, og kan man ta sjansen på å vente på det?
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Nettopp. Det er ikke lenge siden det var en sak hvor en mann ringte politiet i panikk og sa at det kom noen for å ta ham. Politiet brukte tid på å vurdere om de skulle reagere, om det passet inn osv - og en time senere ringte karen opp igjen og sa at han hadde et lik liggende i oppkjørselen sin - han hadde ordnet opp selv. |
|
|
|
#15 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg helt enig i. Jeg har større problemer med å fortså de videre handlingene. Hvorfor ringte de ikke nødtelefonen, men prøvde å kvitte seg med liket? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Ja - det syns jeg også var rart. Men jeg tror neppe man tenker særlig godt i en slik situasjon. |
|
|
|
#17 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det tror ikke jeg heller, men det gjør det mye vanskeligere å slippe unna en straff for drap. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
... med mjuke pigger...
Er tydelig hva drapsmannen "tenkte" iallfall, ikke særlig smart. Noe må ha klikket hos han siden han ikke nøyde seg med å slå eksmannen hennes bevisstløs. For andre ville det vært naturlig å ringe politiet.
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Jeg er direkte uenig med deg. |
|
|
|
#20 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: Burde alle drap straffes hardt?Så du tror drapsmannen gjorde slike vurderinger?
|
|
![]() |
|
|