Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Jeg tror ikke det har noe som helst med flaks av personlighet å gjøre, Divine. Jeg tror det er en indre styrke, en indre motivasjon, og at alle har den. Så kan man velge om man vil kjempe eller resignere.
Men dette er hva jeg tror, jeg sier ikke at det er fasiten.
Jeg søker forresten ingen ære for at jeg har et OK liv, det er mange som meg.
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Mens jeg tror at ikke alle har den, uansett hvor mye man skulle ønske man hadde den.
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Ja, det er sikkert både kynisk og strengt av meg å mene det jeg mener, og det kan godt hende du har rett i at en man må være av en viss støpning for å få det til. Men jeg tror altså at om man ikke er av en viss støpning, så kan man bli det.
Jeg er sånn halvveis enig med begge to. Jeg tror alle kan komme et langt stykke på vei, men ikke alle har samme utgangspunkt, eller like lett for å gå. Dermed er det noen som vil nå lengre enn andre. Men jeg er ikke med på at noen bare skal sette seg ned på første stein og sukke over hvor tungt alt er. Da må de få hjelp til å komme seg videre.
Dere som mener at alt er medfødt og forutbestemt: Skal de som blir definert som ressurssvake bare legge seg ned i senga og håpe at noen tar vare på dem? Skal de ikke engang forsøke, fordi de er jo født sånn, så det er jo ingen vits...