Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 00:17   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Jeg gjetter at det er liv-etter-døden-tematikken som er grunnen til at de spør etter innsigelser - det, og så det at boken faktisk begynner med først at høyt elskede storebror Jonatan dør i en brann, og så dør Kavring/Karl av en sykdom noen uker/måneder senere. Ja, og så det at boken slutter med at Jonatan har blitt lammet av dragen, og vet han snart kommer til å dø, så han ber Kavring om å hoppe utfor stupet med ham, slik at de dør begge to og dermed kommer til den "neste verdenen" sammen. Jeg vet at en del har reagert på å i praksis avslutte en barnebok med et felles selvmord, selv om jeg selv ikke synes dette er problematisk. Jeg synes boken er kjempeflott, og at den passer veldig godt for den aldersgruppen - vår egen andreklassing fikk den lest for seg tidligere i år, og var veldig fenget av den.

Gammel 27-05-10, 08:30   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

... - det, og så det at boken faktisk begynner med først at høyt elskede storebror Jonatan dør i en brann, og så dør Kavring/Karl av en sykdom noen uker/måneder senere.

Jeg er en særdeles sart sjel når det kommer til bøker og filmer. Jeg forsøkte å lese Brødrene Løvehjerte som barn, og måtte gi meg etter denne starten fordi jeg gråt så inderlig (og ikke sluttet med det på noen dager). Jeg har til dags dato ikke klart å lese boka, men det er ganske mange år siden sist jeg prøvde.

Vi har kjøpt boka til snuppa, men venter litt til. Jeg vet at det egentlig er en nydelig bok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.