Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 16:56   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg ble gitt bort av min mor. Nå skyldes nok det mer det faktum at min far var død enn ett reelt valg mht om der skulle være mor eller far da. men det var et reelt valg i forhold til å gå opp alene eller ei n Og så må jeg ærlig innrømme at iom at selve kirkevielsen bare var et kulturelt rituale for oss, så var gibort biten det samme, en del av showet. Ganske koslig del av showet egentlig, og det var greit med den armen å holde i. Hilsen snublefot.

Ellers forundrer det meg ikke er fnugg at dette opprinnelig er en amerikansk tradisjon.

For min del synes jeg det var en fin gest til min mor at hun fikk følge meg inn i ekteskapet. En tank for at hun hadde vært både mor og far i mange år. Jeg hadde helt klart ikke latt henne få lov till det om vi ikke hadde et godt forhold.

Ut over det kjenner jeg at jeg ikke har noen sterke følelser overfor det. Ut over at jeg synes det er ok at folk velger det som føles ret for akkurat dem, og driter i hva andre måtte mene om saken.

Gammel 28-05-10, 17:01   #62
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvis man tar denne tradisjonen helt ut, bør vel de som gifter seg for andre gang egentlig bli ført opp kirkegulvet av sin eksmann.

Definitvt! Hvis jeg skiller meg og gifter meg igjen skal Milfridmannenntil pers! Det hadde jo vært fantastisk humor da! Jeg er helt sikker på at han hadde gjort det og frest et "nå er du snill mot henne!" inn i øret på Den Nye.

Gammel 28-05-10, 17:05   #63
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Definitvt! Hvis jeg skiller meg og gifter meg igjen skal Milfridmannenntil pers! Det hadde jo vært fantastisk humor da! Jeg er helt sikker på at han hadde gjort det og frest et "nå er du snill mot henne!" inn i øret på Den Nye.

Er du helt sikker på at det er det han hadde frest? Ikke heller "legg ned dolokket", "pass på når hun har lav blodsukker" eller "ikke spis kokos-twisten"?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 17:06   #64
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Er du helt sikker på at det er det han hadde frest? Ikke heller "legg ned dolokket", "pass på når hun har lav blodsukker" eller "ikke spis kokos-twisten"?

Gammel 28-05-10, 17:06   #65
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mex (og Inagh): I dette tilfellet er det jo ikke snakk om at noe "kan tolkes negativt". Den opprinnelige betydningen er partialkalsk og gammeldags. Det er ikke noe man velger å tolke slik.

Aftenposten har intervjuet litt prester om det i dag, og de er generelt negative til skikken. Jeg syns som dem at man godt kan være litt bevisst den opprinnelige meningen bak tradisjoner og skikker man velger å videreføre.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3668621.ece

sant nok, men samtidig er det jo en del ting som har startet opp som noe uten negative meninger, og gradvis gått over til å få negativt innhold, og da er jo de fleste skjønt enige om at det er riktig å følge den nåværende betydningen, feks ved bruken av ordet neger.

Gammel 28-05-10, 17:07   #66
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvis man tar denne tradisjonen helt ut, bør vel de som gifter seg for andre gang egentlig bli ført opp kirkegulvet av sin eksmann.

Åja! Det hadde vært skikkelig, skikkelig symbolsk. Og fint og høytidelig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 17:09   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillebulla, hva mener du er den gjengse oppfatningen av hva betydningen er nå da? Detsliter jeg nemlig å få tak på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 17:12   #68
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Lillebulla, hva mener du er den gjengse oppfatningen av hva betydningen er nå da? Detsliter jeg nemlig å få tak på.

Nå er jeg visst enda mer tåkehodet enn vanlig, men nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? den gjengse oppfatningen av å bli fulgt opp kirkegulvet? Mange har vel uttrykt at de syns det er en koselig tradisjon, rett og slett, og noe hyggelig for brudens far.

Gammel 28-05-10, 17:15   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"koselig tradisjon" er jo ingen betydning. At man syns det et koselig endrer jo heller ikke betydningen, egentlig.

Gammel 28-05-10, 17:31   #70
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

"koselig tradisjon" er jo ingen betydning. At man syns det et koselig endrer jo heller ikke betydningen, egentlig.

Jeg syns du splitter hår her. Det er en fin betydning for meg, og for mange andre og, i all den tid mange sier det er en koselig tradisjon de ikke legger noe mer i enn det.

Gammel 28-05-10, 17:31   #71
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

(Har ikkje lest heile tråden)
Eg har også høyrt desse diskusjonane og synes det er tullete. Eg var fulgt at min far opp kirkegolvet fordi eg synes det er ein hyggeleg tradisjon, og at det på ein måte symboliserer at min far/familie følger meg inn i ekteskapet, og deltek på denne festdagen. Min næraste familie var før mor og far, etter denne dagen mannen min, på ein ny måte. (Vi hadde ikkje barn da vi gifta oss, hadde budd saman eit år. Ser sjølvsagt at dette kan vere litt annleis om ein har budd saman i 13 år og har tre barn saman).
Eg har da aldri vore nokon sin eigendel av den grunn, og er det heller ikkje no. Synes heller ikkje at eg har sendt ut signal om at eg er det pga at eg har valgt denne tradisjonen.

Gammel 28-05-10, 18:30   #72
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

det ha en betydning da? man legge så mye i alt man gjør? Holder det ikke at man syns det er koselig, eller at man bare gjør det fordi det er en tradisjon? det ligge noe mer bak enn det?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 18:34   #73
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

Jeg har ikke et supert forhold til min far, men han fulgte meg opp alteret og aldri har jeg sett han så stolt og rørt før. Jeg syns det er en fin tradisjon som ikke handler om det å være ei eiendel. For meg handler det om en fantastisk fin stund og opplevelse både for far og datter.

Jeg bare signerer dette.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 18:50   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

det ha en betydning da? man legge så mye i alt man gjør? Holder det ikke at man syns det er koselig, eller at man bare gjør det fordi det er en tradisjon? det ligge noe mer bak enn det?

Nei, selvfølgelg må man ikke det. Jeg har f.eks. stjerne i toppen av juletreet fordi barnet mitt ville ha det, ikke fordi jeg er kristen. Men når man snakker om at en symbolsk handling har endret betdning, så lurer jeg på hva den endrede betydningen egentlig er. Jeg kan nemlig ikke se at betydnngen er så veldig endret.

Gammel 28-05-10, 18:54   #75
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Gammel 28-05-10, 19:13   #76
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men burde vi ikke også diskutere hvorfor det er kvinnen som går gå ned til alteret? Hvorfor ikke mannen, er ikke han like fin og viktig lissom?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 19:17   #77
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Personlig ville jeg aldri ha gjort det, vi har bodd sammen snart et tiår og har to barn sammen. Det var litt annerledes den gang bruden var 18 og bodde hjemme til bryllupet.

Hva andre gjør bryr jeg meg ikke stort om, jeg synes det er brudeparets dag, og det skal mye til før jeg reagerer negativt på hva de velger.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 19:23   #78
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pappa fulgte meg. Jeg var veldig ung da. Hadde vi giftet oss nå, så hadde vi nok gått sammen, min mann og jeg.

Gammel 28-05-10, 19:51   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Men burde vi ikke også diskutere hvorfor det er kvinnen som går gå ned til alteret? Hvorfor ikke mannen, er ikke han like fin og viktig lissom?

Hvis paret går sammen så går de ned begge to. Jeg visste ikke at det var "bedre" å gå ned, enn å vente.

Gammel 28-05-10, 20:10   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er "bedre" i den forstand at det er inngangsprosesjon hvor alles oppmerksomhet er rettet mot de som går.

Det rettes ikke så mye oppmerksomhet på de som sitter og venter.

Da løser man jo enda en ting ved at begge går sammen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.