Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 12:18   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns streik er et aldeles håpløst virkemiddel og det skaper en helt corny dynamikk i forhandlinger. Man KAN jo ikke komme tilbake til medlemmene med en løsning før man har gått til konflikt, omtrent, for da har man ikke "gitt alt"...

Skal du være med i en diskusjon får du i hvert fall være litte grann seriøs og sannferdig. De aller, aller fleste forhandlinger ender uten brudd og uten streik. Også i år. Av de omtrent 40 overenskomstområdene som har vært i forhandling har tre - 3 - (eller var det fire?) endt i konflikt.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

.... Arbeidstakervernet står VELDIG sterkt i Norge og som arbeidsgiver er man til tider ganske hjelpesløs mot ei solid streikekasse.

Nå tuller du, ikke sant? Folk kan ikke sies opp tilfeldig og du kaller det VELDIG sterkt arbeidstakervern. Hvor mange bedrifter i Norge har gått til grunne pga. en streik? Da spør jeg etter bedrifter som ikke var i økonomisk trøbbel på forhånd. Og så kan du sette det opp mot hvor mange bedrifter som eierne har besluttet å legge ned fordi de ansatte ønsket tariffavtale. Pokker, jeg har ikke tid til å lete etter forskning på det nå.

Jeg tror ikke streik som virkemiddel er ute ennå. Uten den ville renholderne, en allerede svak gruppe arbeidstakere, fått lønnsreduksjon i denne omgang.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.