Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Støtter du lærerstreiken? (Gammel tråd)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sympatiserer du med de streikende?
Ja 80 74,77%
Nei 17 15,89%
Jeg driter i hele streiken 9 8,41%
Dustepåll 1 0,93%
Deltakere: 107. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 09:54   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Støtter du lærerstreiken?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er dessverre ikke slik at man ikke trenger å ta igjen arbeidet, SF. Jeg må innrømme at jeg vakler på sreikebryteriets rand her jeg sitter med ørtn prøver som jeg ikke får lov til å rette. Jeg vet nemlig at så snart streiken er avblåst, kommer rektor til å bestemme at karakterene skal settes likevel. Ergo må vi jobbe dobbelt så mye som ellers de to-tre ukene som er igjen av skoleåret. (Og lærere på vg. jobber sinnsykt mye de siste ukene før ferier, jeg passerer 50 timer glatt fra 17. mai til 17 juni, altså.) Jeg har ikke samvittighet til å nekte elever karakterer, og jeg tror ikke så mange andre lærere har det heller. Når det gjelder eksamen, er det jo ikke alle eksamener som er like viktige for videre utdanning, men jeg er enig med deg i at det ikke blir riktig at noen får ødelagt framtidsplanene sine pga en streik.

Sålenge det ivaretas at ungene får utdannelse og ikke utestenges fra videre studier feks i utlandet - så har jeg ingen problemer med å helhjertet støtte streik som virkemiddel for rettferdige kår.

Snarere har jeg vel et sterkt engasjement for at akkurat læreryrket burde være så godt lønnet at det var stor kamp om hver eneste jobb sånn at disse viktige jobbene kunne besettes av den aller øverste hyllen av kvalifiserte.

Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 10:05   #62
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiller det noen rolle?

Det spiller en ganske stor rolle. For den forrige lærerstreiken støttet jeg såvisst ikke.

Gammel 31-05-10, 10:06   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det spiller en ganske stor rolle. For den forrige lærerstreiken støttet jeg såvisst ikke.

Hva er dette? Vingling?

Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 10:07   #64
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor det? Urettferdigheten i lønnsutbetalingene blir jo mye større ved at dette skjer lokalt.

Da er det kanskje større sjanse for å få kvalifiserte lærere til utkantkommuner f.eks. dersom man kan friste med mye høyere lønn. Eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 10:09   #65
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva er dette? Vingling?

Nehei. Jeg støtter mer enn gjerne en streik for likelønn og alskens, faktisk
støtter jeg sikkert minst 99% av alle streiker, men ikke så tåpelige streiker som den Unio/lærerne hadde forrige gang. Sorry.

Gammel 31-05-10, 10:10   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

støtter jeg sikkert minst 99% av alle streiker, men ikke så tåpelige streiker som den Unio/lærerne hadde forrige gang. Sorry.

Aha. Jeg husker ikke hva det var engang jeg - men det demrer noe et sted langt bak i hodet om at det var en streik som var litt rar.

Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:14   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da er det kanskje større sjanse for å få kvalifiserte lærere til utkantkommuner f.eks. dersom man kan friste med mye høyere lønn. Eller?

Det har jo ikke funket så bra til nå. Slike ting forutsetter jo at de som deler ut den lokale potten har en hjerne, og det er det ikke alltid de har.

Jeg er enig med deg i det. Det er to forskjellige typer streiker. :har tenkt meg om:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 14:16   #68
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det har jo ikke funket så bra til nå. Slike ting forutsetter jo at de som deler ut den lokale potten har en hjerne, og det er det ikke alltid de har.

Det er jo ikke gitt at de er så mye bedre de som deler ut den sentrale potten da.

Gammel 31-05-10, 19:14   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, jeg ble litt sjokka da jeg så at JEG hadde startet en slik tråd. Så er den altså to år gammel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 19:59   #70
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Det er jo ikke gitt at de er så mye bedre de som deler ut den sentrale potten da.

Jovisst er det det. Man er garantert at det IKKE blir trynefaktor, noe som er særs utbredt på lokale forhandlinger for de lavtlønnte og kvinnedominerte yrkesgruppene
Med sentral pott går pengene til å heve minstelønn for hele grupper, uavhengig av hårfarge og puppestørrelse.

Gammel 31-05-10, 20:01   #71
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jovisst er det det. Man er garantert at det IKKE blir trynefaktor, noe som er særs utbredt på lokale forhandlinger for de lavtlønnte og kvinnedominerte yrkesgruppene
Med sentral pott går pengene til å heve minstelønn for hele grupper, uavhengig av hårfarge og puppestørrelse.

Nå er du litt useriøs, det kan jo gis etter innsats, kunnskap, egnethet, NITO har satt opp en rekke kriterier for lokal lønnsdannelse og hvilke kriterier som skal legges til grunn.

Gammel 31-05-10, 20:03   #72
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Som sykepleier i kommunen så støtter jeg streiken fullt ut.

Samme her !

Vi er også så heldige akkurat nå at jeg er sykemeldt og hjemme på dagtid, så streiken i skolen vil gå helt greit hos oss.

Gammel 31-05-10, 21:02   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du litt useriøs, det kan jo gis etter innsats, kunnskap, egnethet, NITO har satt opp en rekke kriterier for lokal lønnsdannelse og hvilke kriterier som skal legges til grunn.

Jeg tror kan er det sentrale her. Både innsats, kunnskap og egnethet er egenskaper som er vanskelige å måle. Da faller man tilbake til puppestørrelsen. Eller, det kan jo ikke være den det går på heller, jeg har jo fått lokale tillegg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:03   #74
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg tror kan er det sentrale her. Både innsats, kunnskap og egnethet er egenskaper som er vanskelige å måle. Da faller man tilbake til puppestørrelsen. Eller, det kan jo ikke være den det går på heller, jeg har jo fått lokale tillegg.

Da er det nok heller et trynetillegg tenker jeg.

Gammel 31-05-10, 21:04   #75
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da burde jeg hatt MYE tillegg. Men det har jeg ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:11   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

NITO driver jo bare med lokale forhandlinger, og det fungerer sikkert fint for dem som har relativt greie grupper med relativt klare arbeidsgrupper, oppgaver og målbar innsats. Ikke streiker de heller, hvilket jeg har sett før at har ført til at man har ventet 6 måneder på lønnsøke fordi de ikke ble enig. Det var jo ikke noe hastverk for arb.giver, for NITO hadde jo ikke noe å true med.
Det fungerer overhodet ikke slik for f.eks. helsefagarbeiderne. Min forrige jobb var f.eks. veldig lite målbar sånn helt egentlig. Sjefen min synes jeg var en pain in the ass, spesielt når jeg forpurret hans planer om arbeidstidsendringer på 2 dagers varsel. Dessuten er det jo noe mas med disse høyt utdannede brunettene som kan noe om rettigheter sånn generelt, så da rangerte han alle blondinene over brunettene på sin prioriteringsliste. Den blir jo så sendt videre til direktøren, som knapt har en snøring om hva folk driver med - langt mindre hva de faktisk kan, som så syr sammen en felles prioriteringsliste med alle de ansatte fra alle avdelingene. Om da 3 av 4 avd.ledere prioriterer blondiner fremfor brunetter, fordi brunettene er så vanskelige og blondinene så søte, så blir det blondinene som får mer.
100% uavhengig av innsats, kompetanse og hva_har_du.

Og ja, det skjer. HELE jævla tiden, og spesielt blant de lavtlønte. Er du venn med sjefen, får du mer i lønn. Rettferdig så det holder ...

Gammel 31-05-10, 21:17   #77
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner st det irriterer meg at kommunene tjener penger på streiken! Det er da ikke slik det skal fungere? Skal de ikke tape på streik da? Er ikke det poenget med streik?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:20   #78
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje noen burde informere i trådtittelen at denne er fra 2008?

Gammel 31-05-10, 21:46   #79
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er registrert for lengst, Stompa, men tråden lever visst enda.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.