Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Sorry, kunne ikke dy meg. 
Lobbyister blir nok også brukt. Hva slags andre måter mener du man bør kjempe med?
Streik er et nødvendig virkemiddel for å sikre at arbeidstakere har mulighet til å påvirke sin arbeidssituasjon, også der hvor markedssituasjonen ikke automatisk gir dem bedre betingelser. Hvis man ser på det som spillteori, er det nødvendig for at arbeidsgiver skal finne det rasjonelt å respondere på arbeidstakernes krav. Det er klart at i en situasjon der det er stor konkurranse om de ansattes arbeidskraft, trenger man ikke streike, men der hvor det ikke er konkurranse nok, vil det være temmelig irrasjonelt av arbeidsgiver å "gi litt høyere lønn for å være hyggelig og motivere de ansatte". Det er en forutsetning for det samfunnet vi har, og de samfunnsforholdene vi har. Forhandlinger fører jo stort sett frem. Men uten streikerett hadde det ikke vært noen forhandlinger heller.
Jeg må virkelig føle meg skråsikker her, for jeg skjønner ikke hva du prøver å erte meg for. Hvis du mener ordet streikekasse så kunne jeg godt satt det i hermetegn altså, jeg mente det som alternativ bruk av fagforeningspenger. For jeg mener ikke at fagforeningen må bort, jeg mener de må bruke andre metoder.
Og med spillteoriøyne så er jeg enig i at det er et problem når den ene parten ikke har forhandlingsmakt. Jeg har ikke særlig mye fantasi, og skal ikke prøve meg på noen alternative forslag utenom de åpenbare, som jeg alt har nevnt. Men jeg er sikker på at mange forskere innen incentivteori eller noe sånt vil kunne hjelpe til der. Men jeg synes nå vel strengt tatt ikke journalister og piloter hører hjemme i grupper som ikke kan benytte de vanlige markedsmekaniskmene for å forhandle arbeidsvilkår.
Jeg er for øvrig enig i at streik basert på sikkerhetskrav stiller i særklasse. Jeg har stor forståelse for at mennesker som frykter for helsen nekter å stille på jobb.
|