Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oljekatastrofen i USA

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-10, 22:56   #21
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oljekatastrofen i USA

Jeg er helt med på at BP underdriver altså. Det kan godt være. Jeg tipper det heller ikke er så enkelt å beregne.

Men det med Piper Alpha var altså en gassulykke, og førte ikke til særlig med oljeutslipp. Og var på grunt vann. Dette med brannen er løsrevet, fordi det er ikke utslippet som brant, om du skjønner. Utslippet kommer som følge av at ventilen ikke ble avstengt fordi riggen begynte å brenne og etterhvert kollapset. Og da er brønnhodet åpent. (Og knust? Jeg lurer på om det var noe sånt, at det knuste som følge av at riggen kollapset.) Og brannen kom som følge av en blowout. Tror man, i hvert fall. Det er vel ikke utredet ennå.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 22:58   #22
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hmmm, har du sett Sixty minutes-videoen? Det stod da vitterlig en søyle av gass opp da ulykken skjedde på Deepwater. Oljen lekker ut nede i havet, det stemmer, men det startet jo med en diger blowout. Og det var olje i vannet etterpå (men det var kanskje ikke direkte fra blowout-en?) Men jeg misforstår kanskje hva du mener?

Jeg mener akkurat det du skriver her. At det var en blowout, som skapte brannen. Og at det ikke har noe med størrelsen på utslippet å gjøre. Utslippet kommer som følge av at det er boret hull, det er høyt trykk i brønnen, brønnen klarer ikke stenges pga ødelagt brønnhode, og oljen lekker ut.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 23:10   #23
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er helt med på at BP underdriver altså. Det kan godt være. Jeg tipper det heller ikke er så enkelt å beregne.

Men det med Piper Alpha var altså en gassulykke, og førte ikke til særlig med oljeutslipp. Og var på grunt vann. Dette med brannen er løsrevet, fordi det er ikke utslippet som brant, om du skjønner. Utslippet kommer som følge av at ventilen ikke ble avstengt fordi riggen begynte å brenne og etterhvert kollapset. Og da er brønnhodet åpent. (Og knust? Jeg lurer på om det var noe sånt, at det knuste som følge av at riggen kollapset.) Og brannen kom som følge av en blowout. Tror man, i hvert fall. Det er vel ikke utredet ennå.

(hvor er mannen som kan noe om dette henne når jeg trenger ham? ).

Og egentlig spiller det liten rolle. Det som spiller noen rolle er at BP tenkte profitt før sikkerhet, at 11 personer omkom, at det lekker store mengder olje ukontrollert ut, og at de har null ide om hvordan de skal få stoppe det hele. Og jeg tror at BP er i såpass mye trøbbel at de vil slite med å grave seg ut av det.

Det blir jo drama når en oljetanker går på grunn i Norge, og her snakker vi jo om vesentlig mer olje. Som det som sagt er mulig de ikke klare stoppe før i august....

David Stewart har som sagt en helt fantastisk parodi på dette også:

Først på størrelsen etc:
http://tv.gawker.com/5530290/jon-ste...il-spill-issue

Og så på damage controll:

http://tv.gawker.com/5539046/jon-ste...ontrol-methods

Gammel 31-05-10, 23:12   #24
formidable
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
formidable har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ser at flere føler seg mer skeptisk til mer oljevirksomhet på norsk sokkel etter oljekatastrofen i Mexicogulfen. Det skjønner jeg med god grunn, for det finnes ingen 100 prosent sikker drift ved boring etter olje, det har utslippet til BP gitt oss en kraftig påminnelse om. Synes at det nå er på tide at oljeindustrien i Norge og Helge Lund kommer på banen i denne saken, vi har krav på en avklaring på hvor mye sikrere ting er her i Norge. Kan Helge Lund garantere at det aldri vil skje en oljekatastrofe i Lofoten, Vesterålen og Senja? På http://www.facebook.com/helgesverger venter flere på å få høre noe fra han og resten av oljeindustrien, er du en av dem?

formidable er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.