Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 15:42   #141
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Noe av problemet til folk som jobber i det offentlige er vel at de ikke føler det slik bestandig. Sosialarbeidere, lærer, hjemmehjelper etc føler mest sannsynlig et veldig stort personlig ansvar ovenfor brukerne. Hvis man er kontaktlærer og det kommer en tenåring og griner at h*n vil ta livet av seg på grunn av kjærlighetssorg så oppleves det nok som verre å si at "Nei du, kommunen betaler meg ikke overtid, så dette må vi ta en annen dag!"

Akkurat, him. Det er slik det er.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:44   #142
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva tjener en bonde i dag, da, Floksa? (Du klager hele tiden over dårlig lønn, men jeg har ikke fått med meg hvor dårlig den egentlig er.)

Bønder har ingen spesifikk lønn. De er selvstendige næringsdrivende og kan være alt fra millionærer (da dog gjerne med forpaktere) og til å være nødt til å ha flere jobber for å klare seg. Jeg er fra nord-norge og der (jeg kommer fra) er det helt gjengs at de som er bønder har to jobber for å greie seg økonomisk.

Sist redigert av him : 01-06-10 kl 15:46. Årsak: la til: (jeg kommer fra)
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:46   #143
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bønder har ingen spesifikk lønn. De er selvstendige næringsdrivende og kan være alt fra millionærer (da dog gjerne med forpaktere) og til å være nødt til å ha flere jobber for å klare seg. Jeg er fra nord-norge og der er det helt gjengs at de som er bønder har to jobber for å greie seg økonomisk.

Jeg vet at de ikke har en spesiell tariff, altså, jeg lurte bare på hvor ille det sto til med Floksa. :åpner nettbanken:

Gammel 01-06-10, 15:47   #144
Slettet bruker
Passiv

Standard

Noe av problemet til folk som jobber i det offentlige er vel at de ikke føler det slik bestandig. Sosialarbeidere, lærer, hjemmehjelper etc føler mest sannsynlig et veldig stort personlig ansvar ovenfor brukerne. Hvis man er kontaktlærer og det kommer en tenåring og griner at h*n vil ta livet av seg på grunn av kjærlighetssorg så oppleves det nok som verre å si at "Nei du, kommunen betaler meg ikke overtid, så dette må vi ta en annen dag!"

Muligens et knølet eksempel, men jeg er ikke så fan av den tankegangen at alt ansvaret for grensesetting skal legges på den enkelte. (Og det var vel nettopp derfor at fagforeningene dukket opp i sin tid. Det at fagforeninger ikke er like viktige lengre er jeg enig i, men jeg tror man skal vokte seg for å ramle ned i den motsatte grøften, at man ikke trenger organisasjoner, fagforeninger, virkemidler som strek etc)

Jeg syns heller ikke alt ansvar for grensesetting skal legges på hver enkelt. Når jeg sier at man jobber gratis uten å protestere og at jeg ikke gjør det så drar jeg det ned på et for personlig nivå. Jeg burde skrevet "i mitt yrke" og "i disse yrkene".

Og det er forskjell på at man sitter lenger en dag det er krise for en elev fordi man nå er et menneske - og på at man godtar å systematisk jobbe svært mye ekstra uten lønn.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:47   #145
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var jo ikke det det var snakk om her.

Hva tjener en bonde i dag, da, Floksa? (Du klager hele tiden over dårlig lønn, men jeg har ikke fått med meg hvor dårlig den egentlig er.)

Jo, det var akkurat det, det var:

Jeg snakker ikke om å blokkere veier eller en ulovelig aksjon, men rett og slett slutte å ta det hensynet de aller, aller, aller fleste tar i dag. Nemlig å styre unna de store veiene, når det er som værst med trafikk.
Helt lovlig og utrolig effektivt og forkastet som aksjonsmulighet hver eneste vår.

Privat forbruk hos oss er 350.000 kr, det er et tall som er direkte sammenlignbart med andres private forbruk. Som ligger på 580.000 kr for en familie med 3 barn, i følge ssb. Kilden her er vårt regnskaposkontor.
HVor mange årsverk vi har, har jeg ikke greid å regne ut, men det ligger et sted mellom 4 og 5. Delt på to mennesker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:48   #146
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi vil gjerne at Norge skal være et likestillingens land, hvorfor tjener da en kommuneingeniør med ansvar for kloakken langt mer enn en lærer, førskolelærer, barnevernspedagog, fagarbeider og renholder gjør i samme kommune. Jo fordi ingeniørene kommer fra et mannsdominert yrke, alle de andre er kvinnedominerte yrker, og kvinner anses ikke for å skulle være hovedforsørgere, "de jobber bare for å komme seg ut fra hjemmet litt de".

Kvinner er også hovedforsørgere, i tillegg er veldig mange kvinner aleneforsørgere med barn. Veldig mange jeg kjenner, med en tre-fireårig høyskoleutdanning er ikke i stand til å forsørge seg selv med en jobb og velger å finne seg deltidsjobber i tillegg. Og et poeng til. Vi trenger disse yrkesgruppene. Vi trenger renholdere. Er de mindre verdt enn andre, fortjener de å få dårlig betalt for den jobben ingen andre ønsker å gjøre? Trenger vi ikke lærere, førskolelærere, fysioterapeuter, sykepleiere, barnevernspedagoger, ergoterapeuter osv.... Er det helt greit om dagens unge velger bort disse yrkene til fordel for oljeindustrien osv.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:49   #147
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes plattformarbeidere og alle andre riggere fortjener hver krone av lønna si, og hadde fortjent mye mer. Sånn på tross av at de "bare har et sikkerhetskurs og et par år på VGS".

Hmpf.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:52   #148
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:01.
Gammel 01-06-10, 15:52   #149
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lønna er i grunn en av årsakene til at jeg ikke orker styerjobben i barnehage, sånn egentlig. Vanvittig mye ansvar og jobb, uten å få igjen for det økonomisk. Som styrer her i kommunen tjente jeg ikke over 400 000 (nå gjør vel de fleste det pga at enhetene blir større og større), og det er jo en del "konsulenter" i privat sektor som tjener godt over 400 000 uten personal/økonomi/driftansvar.

Forøvrig er det vel ikke bare i kommunal sektor man jobber overtid uten å få konkret betalt for det? Men der er det kanskje mer "innbakt" i lønna.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:53   #150
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes plattformarbeidere og alle andre riggere fortjener hver krone av lønna si, og hadde fortjent mye mer. Sånn på tross av at de "bare har et sikkerhetskurs og et par år på VGS".

Hmpf.

Og ja, jeg er klar over at ingen snakker andre snakker om det lenger.

Gammel 01-06-10, 15:54   #151
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og ja, jeg er klar over at ingen snakker andre snakker om det lenger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:55   #152
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

aC:

Ellers så fortjener de sikkert lønna si, spørsmålet blir jo om de fortjener så mye mer lønn enn mange andre grupper med mye lengre utdannelse (og like viktige jobber, slik jeg ser det, i alle fall.)

Gammel 01-06-10, 15:57   #153
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jo, det var akkurat det, det var:

Jeg snakker ikke om å blokkere veier eller en ulovelig aksjon, men rett og slett slutte å ta det hensynet de aller, aller, aller fleste tar i dag. Nemlig å styre unna de store veiene, når det er som værst med trafikk.
Helt lovlig og utrolig effektivt og forkastet som aksjonsmulighet hver eneste vår.

Privat forbruk hos oss er 350.000 kr, det er et tall som er direkte sammenlignbart med andres private forbruk. Som ligger på 580.000 kr for en familie med 3 barn, i følge ssb. Kilden her er vårt regnskaposkontor.
HVor mange årsverk vi har, har jeg ikke greid å regne ut, men det ligger et sted mellom 4 og 5. Delt på to mennesker.

Ok.

Jeg er litt lei av dette regnestykket etterhvert så jeg har lyst til å klore litt i det - er det ok?

Hvor mye er det å bo på gården verdsatt til? Og hvor mye av disse 580.000 mener regnskapsføreren deres at andre bruker på å bo? Hvor mye er energi som dere også har bakt inn i bedriften deres på gården?

Jeg har en familie på fire. Jeg vil si vi har ålreit standard. Men vi har faktisk ikke på langt nær 580.000 per år i forbruk. Ikke om jeg regner med energi, boliglån og renter, mat, klær og ferier heller.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 15:58   #154
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden lite gratislunsjer i verden. Jeg skulle likt å se hvem som helst av oss her inne bare påta oss en del av de jobbene der, aC! Det er skit-tøft.

Mye av arbeidet i Nordsjøen stille også knalltøffe krav til sertifiseringer og fagkompetanse. Det er slett ikke hvem som helst som får det til.

Og de jeg kjenner som tjener virkelig latterlig mye, de jobber også timer som få kan forestille seg, med null jobbsikkerhet. Type: "Nei, du kan ikke dra hjem til ditt barns fødselsdag, hverken i dag eller i natt eller i morgen eller i overmorgen. Da ryker denne kontrakten og da ryker også jobben din" (M&A-advokater, for eksempel).

Gammel 01-06-10, 15:59   #155
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

SF: Bra du tar tak i det. Jeg har jo tidligere sagt at jeg er dårlig med tall, så jeg klarer overhodet ikke å "klore" i noe som helst.

Gammel 01-06-10, 16:01   #156
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Vi vil gjerne at Norge skal være et likestillingens land, hvorfor tjener da en kommuneingeniør med ansvar for kloakken langt mer enn en lærer, førskolelærer, barnevernspedagog, fagarbeider og renholder gjør i samme kommune. Jo fordi ingeniørene kommer fra et mannsdominert yrke, alle de andre er kvinnedominerte yrker, og kvinner anses ikke for å skulle være hovedforsørgere, "de jobber bare for å komme seg ut fra hjemmet litt de".

Jeg er altså ikke helt enig.

Den viktigste grunnen til at en ingeniør tjener noe mer enn en lærer er at ingeniører har krevd mer lønn opp gjennom. Det er ikke slik at noen har sagt at ingeniører er så fine - vi gir dem mer penger. Det er sånn at ingeniører selv har sagt at de vil ha mer. Og at de dessuten har et privat marked å gå til dersom de ikke får mer. Dermed må det offentlige da konkurrere på pris for å få tak i ingeniører.

Om lærere og sykepleiere hadde sagt det samme måtte det offentlige konkurrert på pris om disse også. Men - de sier jo ikke det. De går der og jobber. Og da er det heller ikke der noen som kommer og vil betale dem mer enn man må.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 16:04   #157
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Som forelder er jeg forresten ekstremt glad for at det finnes folk som gjør denne jobben og har den samvittigheten. Siden de aller fleste har barn, enten de er små eller voksne barn nå, så synes jeg det er helt sprøtt at lærere og annet pedagogisk personale skal måtte overbevise noen som helst om at jobben deres er viktig og ansvarsfull. Hvordan kan den være noe annet når det er barna våre de utdanner? Det er for meg en gåte.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 16:06   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

[teskje]

Det er IKKE å si at jeg driter i hva lærerne tjener når jeg rett og slett påpeker hva som får lønn til å øke, og påpeker at de som jobber i en del yrker rett og slett ikke har trykket på disse knappene.

Det er ikke en nedvurdering av status, arbeid, viktighet eller noe annet.

Det er en påpekelse av hva som øker lønn - og at noen har tatt slike grep, andre ikke.

Så kan jeg legge til at jeg er klar over at det ikke er enkelt for alle å ta samme grepet.

[/teskje]

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 16:09   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg ville ikke gått under en rigg som 20 lærere hadde hengt opp, samme pokker'n hvor gode de er i hoderegning.

Det er sikkerhet med maaaange utropstegn etter, erfaring, ansvar for andres liv og helse, fysisk svært utfordrende, og kjipe arbeidstider. Ufattelig kjipe arbeidstider.

Gammel 01-06-10, 16:09   #160
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Når man jobber med mennesker, og spesielt mennesker i en sårbar fase av livet og i en setting der ressursene er for få, så er nettopp dette med at man tar seg tid fordi "man nå er et menneske" ganske systematisk i seg selv.

Joa - men det blir ikke ubetalte femtitimersuker av dette. Blir det såpass så må man faktisk si nei.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.