Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 22:15   #181
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Måtte analysere forbruket her i gården:

Vi har brutto ca 800000 i året. Av dette skatter vi ca 180000. Det vil si 620000 netto. Vi sparer ca 100000 i året. Det vil si et forbruk på ca 520000 (hvorav 160000 går til renter og avdrag). Vi lever nøkternt men har alt vi trenger. Så jeg skjønner at et forbruk på 350000 ikke er all verdens, men heller ikke "sveltihel".

Jeg er helt enig med deg i det. Vi lever godt vi og oppfatter ikke at vi er fattige på noe plan. Dårlig råd, og nødt til å prioritere, helt klart, men sveltihel er det ikke.
Men legg til at vi jobber ca 4 årsverk ( altså 4 fulltidsjobber) så ble det med ett ganske stusselig.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 22:18   #182
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er helt enig med deg i det. Vi lever godt vi og oppfatter ikke at vi er fattige på noe plan. Dårlig råd, og nødt til å prioritere, helt klart, men sveltihel er det ikke.
Men legg til at vi jobber ca 4 årsverk ( altså 4 fulltidsjobber) så ble det med ett ganske stusselig.

Ja, det skjønner jeg (har familie som er bønder). Synes vi jobber mye jeg, og vi er ikke oppe i mer enn 2,5 årsverk i timer. Så 4 årsverk i timer (ca 3400 timer på hver av dere?) blir ganske heavy!

Gammel 01-06-10, 22:23   #183
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem sutrer mest? Bønder eller lærere? :vurderer poll:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 22:28   #184
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Lærere selvsagt :-) Vi gjør ikke annet. Innimellom sutringen så har vi ferie.

Gammel 01-06-10, 22:40   #185
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Lærere selvsagt :-) Vi gjør ikke annet. Innimellom sutringen så har vi ferie.

er streiker for meningsløse ting

Mannen har nok langt flere arbeidstimer enn meg
Men med maks 10-15 fridager i året og sjelden under 8 timers dag ( på begge) spretter man fort opp på over 3400 timer ja.

Gammel 01-06-10, 23:24   #186
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvem sutrer mest? Bønder eller lærere? :vurderer poll:

Det er bønder som er lærere på si. Eller lærere som er bønder på si.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 23:26   #187
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har hatt mange av de.

:tidligere bygdejente:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 09:19   #188
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kan ikke bli mattelærer.

For når jeg prøver å regne ut hvor mange timer i året en bonde som er lærer i tillegg jobber per år så får jeg flere timer enn det er i et år.

Og jeg vet om noen som er bonde og lærer.

Betyr dette at jeg har funnet Hermines tidsvender?

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 09:21   #189
Slettet bruker
Passiv

Standard

er streiker for meningsløse ting

Mannen har nok langt flere arbeidstimer enn meg
Men med maks 10-15 fridager i året og sjelden under 8 timers dag ( på begge) spretter man fort opp på over 3400 timer ja.

Med femten fridager per år og åtte timer per dag så ender jeg på 2800 timer per år.

Jeg har faktisk mange kollegaer som jobber så mye. Ok - da tjener de mer. Men det er ikke to årsverk det der altså. To årsverk er 4000 tiimer.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:39   #190
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Med femten fridager per år og åtte timer per dag så ender jeg på 2800 timer per år.

Jeg har faktisk mange kollegaer som jobber så mye. Ok - da tjener de mer. Men det er ikke to årsverk det der altså. To årsverk er 4000 tiimer.

Nå synes jeg faktisk du er ganske urettferdig.
Om du leser hva det står, så står det sjelden under 8 timer pr dag.

Mannen jobber sjelden under 12 timer.
Årsverk i landbruket regnes også utifra antall dyr og antall mål med jord.

Et årsverk er vel 1880 (ca) timer, om man regner timer.
Men en full stillingsprosent kan også være langt unna det. Om man jobber ukurante tider, jobber skift, har vakt, går lange strekk uten fri osv osv osv, men dette VET du

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter? Mange jobber rævva av seg, med det er faktisk svært få yrkes grupper som jobber så mange timer, for så lite, som bøndene. Eller er du uenig i det?

Vi har en hverdag som er travel, men også kjempe fin, vi har en frihet få får oppleve og ingen av oss ønsker å bytte beite. Men det må være greit å si at man tjener rævva forde om? Eller er det med bønder som med lærere, jobben er et kall og ikke noe man skal ha betalt for?

Gammel 02-06-10, 10:42   #191
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg kan ikke bli mattelærer.

For når jeg prøver å regne ut hvor mange timer i året en bonde som er lærer i tillegg jobber per år så får jeg flere timer enn det er i et år.

Og jeg vet om noen som er bonde og lærer.

Betyr dette at jeg har funnet Hermines tidsvender?

Jeg skjønner egentlig ikke at jeg gidder la meg provosere men...
Hva definerer du som en bonde da?

Om du har 20 sauer, så er man fortsatt bonde, men jeg skulle tro det gikk greit å kombinere med en fulltidsstilling som lærer.
Har du 4000 slaktegris og 3000 mål korn, er det ikke sikkert du har like mye tid til å være lærer.... Begge er bønder.

Gammel 02-06-10, 10:46   #192
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det jeg er ute etter er vel egentlig å få frem litt riktigere tall enn det du pleier å komme med. Det er ofte spissformulerte regnestykker og tall som under tyve kroner timen i lønn osv når du kommer med eksempler. Jeg ønsker dermed å se litt på hva som egentlig er fakta. Jeg er klar over at mange bønder ikke tjener stort på det de driver med. Likevel driver de med det. Da må det være noen grunner til dette.

Om mannen din jobber 3 fulle stillinger for eksempel så er det noe helt annet enn om han jobber 12-timersdager fire dager i uka og åttetimers resten. Det er faktisk ikke tre stillinger. Det er to.

Jeg vil se hva av det du skriver som er overdrivelser og hva som er fakta slik at jeg kan få et riktig bilde av vilkårene. Og når jeg har det så kan jeg da lettere gjøre meg opp en mening om feks landbrukspolitikken. Som jeg i dag ikke har noen mening om fordi jeg mangler fakta.

Så når jeg da ser at noen av tallene ikke ser riktige ut så graver jeg for å finne hva som stemmer.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:47   #193
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner egentlig ikke at jeg gidder la meg provosere men...
Hva definerer du som en bonde da?

Om du har 20 sauer, så er man fortsatt bonde, men jeg skulle tro det gikk greit å kombinere med en fulltidsstilling som lærer.
Har du 4000 slaktegris og 3000 mål korn, er det ikke sikkert du har like mye tid til å være lærer.... Begge er bønder.

Jeg tok utgangspunkt i deg jeg - med to fulle stillinger per voksen i snitt.
Er det ikke det du mener er standard for bønder da?

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:48   #194
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

580.000 delt på 2= 270.000 etter skatt.
ER ikke gjennomsnittslønna i Norge ca 400.000 før skatt?

Kan du (eller noen) grave frem noen tall som underbygger det?
Jeg har nemlig ikke det inntrykket, men er åpen for at jeg kan ta feil.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:51   #195
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Med utgangspunkt i SSBs prognoser ser vi at gjennomsnittslønnen i Norge for heltidsansatte vil være 463.477 kroner i 2010.
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...643.ece?pos=20

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:55   #196
Slettet bruker
Passiv

Standard

Apropos sauer, bønder og lærere: Jeg husker med fryd tilbake til hin, håne harde dager da en foreleser (lærer OG bonde SAMTIDIG) hadde problemer med å få antall timer til å gå opp i all jobbingen. Det endte med at han måtte ta med den ene sauen sin på jobb - den andre jobben - tjore den fast til tilhengeren og la den stå ute og breke midt på Majorstua i mangfoldige timer. Tror ikke det bidro til at Frogner-fruene fikk større forståelse for bøndenes lønnskrav, men hva vet jeg?

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:58   #197
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Med utgangspunkt i SSBs prognoser ser vi at gjennomsnittslønnen i Norge for heltidsansatte vil være 463.477 kroner i 2010.
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...643.ece?pos=20

Denne er publisert i 2007, så den sier vel ikke så mye om reell lønnsvekst.
Her er en fra i fjor, ikke blodfersk den heller:
http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle2548471.ece

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 11:01   #198
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det blir ganske feil å skulle sammenligne alt med gjennomsnittslønn. Det er et snitt. Hvilket vil si at en meget stor gruppe arbeidstagere tjener ikke bare under, men betydelig under.

Skal man sammenligne så bør man se mer på en fordelingskurve. Det er ikke noen selvfølge å tjene gjennomsnittslønnen.

Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 11:12   #199
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Apropos sauer, bønder og lærere: Jeg husker med fryd tilbake til hin, håne harde dager da en foreleser (lærer OG bonde SAMTIDIG) hadde problemer med å få antall timer til å gå opp i all jobbingen. Det endte med at han måtte ta med den ene sauen sin på jobb - den andre jobben - tjore den fast til tilhengeren og la den stå ute og breke midt på Majorstua i mangfoldige timer. Tror ikke det bidro til at Frogner-fruene fikk større forståelse for bøndenes lønnskrav, men hva vet jeg?

..og det der kunne vel ikke være særlig dyrevennlig?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 11:28   #200
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg tok utgangspunkt i deg jeg - med to fulle stillinger per voksen i snitt.
Er det ikke det du mener er standard for bønder da?

JO vi er gjennomsnittet

Nei, vi er "store".

Sist redigert av Floksa : 02-06-10 kl 11:46.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.