|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Døvemiljøet har vært veldig sterkt mot, men det er i ferd med å modereres litt. Men samtidig er Rikshospitalet veldig ensidige på at CI-barn ikke skal ha opplæring i tegn, bare taletrening. Og når man da tar i betraktning at en god del av operasjonene er mislykkede eller bare gir delvis hørsel, så er ikke akkurat sykehusets firkantete holdning så veldig bra for ungene heller. Noen sammenligner den nye hørselen med å sitte inni en blikkboks. Andre sier at det er bedre enn høreapparathørsel. Det er ikke en ufarlig operasjon, de roter jo rundt i hjernen på til dels veldig små unger...
|
|
|
#22 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Nydelig |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Tegnspråk ville jeg ikke valgt bort, nei. Det kule med tegnspråk er dessuten at man kan prate med døve fra hele verden, det er bare små detaljforskjeller. Har ofte misunt svigermor som har kunnet sitte og "prate" med døve fra Italia, Tyskland og andre land uten problemer.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)
Dette er jo bare helt idiotisk! Tegn bør brukes som en støtte til språket. Selv hørende barn som har vansker med talespråket bruker jo tegn for styrke den språklige forståelsen. Og ikke minst for å kunne utrykke behov og ønsker og være i samhandling med andre. Jeg håper virkelig ikke det er logopedene på Riksen som sier dette?
|
|
|
#25 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Jeg har bare hørt det fra noen som var der til utredning nå nylig, så jeg vet ikke om det var legene, logopedene eller noen andre. Men det er dette som er en viktig del av negativiteten til CI i døvemiljøet. De fleste i dag har jo endt på ja takk, begge deler. Men de gamle konfliktene fra dengang døve ikke skulle bruke tegn, men bare lese på munnen, henger fremdeles i. Og de forsterkes av signalene fra riksen.
|
|
|
#27 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Jeg leste i avisen at barn med Downs uten språk (og familiene deres) ikke nødvendigvis har rett til tegnspråkopplæring. Hallo? Er det virkelig noe å være gnitne på?
|
|
|
#28 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Nå må jeg ta frem
|
|
|
#29 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Vi er helt i startgropen i tegnspråkopplæringen, men foreløpig virker det som om den er lite effektivt lagt opp, og koster mye penger pr. pers. Sånn sett kunne det kanskje vært mulig å få flere gjennom for samme pengesummen? Men jeg kan på sett og vis skjønne at man ikke kan putte alle i samme bås. Det er stor forskjell på unger med kommunikasjonsvansker, og de kan ikke nødvendigvis lære samme typen tegnspråk.
|
|
|
#31 |
|
Det stemmer det.
|
|
|
#32 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Jeg ser ikke noe i paragraf 2.6 som sier at det er begrenset til hørselshemmete? "Elevar som har teiknspråk som førstespråk eller som etter sakkunnig vurdering har behov for slik opplæring, har rett til grunnskoleopplæring i og på teiknspråk."
|
|
|
#33 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man har jo en sterk rettighet etter § 5.7 da. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)For en herlig filmsnutt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Hva mener du?
|
|
|
#37 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#38 |
|
er her
|
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Det var en skjønn filmsnutt.
|
|
|
|
#39 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Se denne da. :) (Barn som hører for første gang)Dette er virkelig et fantastisk bevis på at slike operasjoner gir de døve en ny dimensjon til livet. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener at man har rett til den språk-/kommunikasjonsopplæring som finnes nødvendig etter § 5.7 i opplæringsloven, altså spesialpedagogisk hjelp. Dette kan være ASK (alternativ- og supplerende kommunikasjon), eller andre metoder PPT finner nødvendige for utvikling av språk-/kommunikasjonsferdigheter. |
|
|
|
![]() |
|
|