Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Utstyr til ettåring som skal starte i barnehage

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 21:29   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utstyr til ettåring som skal starte i barnehage

Merk klær!
Mykje bytteklær. Mine har gått gjennom 3-4 skift til dagen på da verste, men så er dei veldig aktive og utforskande ute då.
Tynne skinntøfler.

Til høsten: Lue med hals og tynne ullvotter. Barna griper mykje bedre med dei, og dei holder små hender varme om dei blir våte. Eg sydde i knapper i alle ullvottane, og tredde eit bånd gjennom dressen frå hånd til hånd. Då slipper du at dei forsvinner ute, og da er lett og skifta votter om dei er våte.

Gammel 03-06-10, 21:51   #22
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville heller gått for en god, lett pustende vanntett dress isteden for regntøy.. det er lunere, samt lettere for en ettåring å bevege seg i. f.eks reima vår høst dress. ullundertøy er et must.
gode luer. bruk strikkevotter i steden for de svære harde vottene som hemmer dem. ullstrikkevotter blir ikke kalde selv om de blir våre og de kan likevel leke.
goretex sko.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 21:59   #23
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan merker man klær uten å måtte sitte og sy i lapper? :lat:

Dress og goretex-sko går igjen. Jeg antar at vi må i skobutikken for å måle. Til starten går det vel greit med Stonz hvis hun da ikke skulle begynne å stabbe avgårde. Foreløpig har hun nok med å øve på å reise seg for så å falle ned på rumpa.

Gammel 03-06-10, 22:06   #24
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Merkepenn er genialt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:06   #25
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kan også være greit å ha med et kosedyr/koseklut. I Juniors barnehage har alle et fast kosedyr ved soving. Noen har det samme som hjemme, vi etablerte et eget "barnehagekosedyr" som alltid lå i skuffen hans. Trygt og godt.

Gammel 03-06-10, 22:08   #26
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Leser med interesse. Min er to når han begynner, og mor begynner å tenke klær og utstyr.
(Jeg KOMMER til å "gå i korstog" for bleiene hans da. Gjerne samarbeide om å finne en løsning de er komfortable med, men det skal vi også være. Han bruker tøybleier, sånn er det. Men bøtte med lokk hørtes da sinnsykt tungvindt ut, alle jeg har hørt om bruker wetbag... vanntett pose altså)

Gammel 03-06-10, 22:08   #27
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor kjøper man merkepenn?

Gammel 03-06-10, 22:09   #28
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Bokhandel

Gammel 03-06-10, 22:12   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hvor kjøper man merkepenn?

Bokhandel, stoff og stil, tøybutikker, polarn o pyret...

Gammel 03-06-10, 22:14   #30
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Merkepenn eller klistrelapper. Klistrelapper faller av innimellom, men da klistrer jeg ny.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:16   #31
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg har tenkt å presentere borrelås-lommebleier med litt ekstra innlegg som de kan legge rett i wetbag og sende hjem. Det kan da ikke være noe hokus-pokus. Vel, vi får se. Jeg vet i hvertfall at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Og huden hennes liker faktisk ikke vekselbruk noe særlig, selv om det gikk greit tidligere.

Gammel 03-06-10, 22:22   #32
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sekspakk med merkepenner i ulike farger... kjøpt på clas olson, de er ment for å dekorere klær da, men det er jo teksiltusjer, og det var dem de hadde. Funker utmerket til dette forbruk også. Så merkingen har jeg kontroll på. Det er alt som skal merkes jeg ikke er heeeeelt klar på. Men med en sesong som deltis hjemmemamma fra 1-2 år har lært meg mer enn jeg lærte på permisjonsåret i alle fall, for da var han jo baby, så jeg lurer ikke såååå mye nå, som jeg gjorde da.

Høst/vårdress har gjort nytten for oss i fjor høst, i vinter (med mange lag ull under), og gjennom en lang, kald og sur "skal det ikke bli vår snart?" uten at vi har kjøpt regndress enda. Jeg er skeptisk til å kjøpe en til høsten, jeg tror jeg vil se om behovet oppstår, i så fall er det lett å skaffe en regndress på dagen... Det er den tanken jeg har levd på gjennom dette året med en hjemmeværende 1-2 åring, så den tror jeg at jeg lar leve videre også. Den dagen det viser seg han trengte en, kjøper jeg en.

Gammel 03-06-10, 22:25   #33
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har tenkt å presentere borrelås-lommebleier med litt ekstra innlegg som de kan legge rett i wetbag og sende hjem. Det kan da ikke være noe hokus-pokus. Vel, vi får se. Jeg vet i hvertfall at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Og huden hennes liker faktisk ikke vekselbruk noe særlig, selv om det gikk greit tidligere.

Jupp, blorrelåslommebleier som legges rett i wetbag er min tanke også. Enkelt og greit. Jeg skal ikke bli vanskelig så lenge de ikke gjør seg vanskelige Men han bruker tøybleier. Så lenge det ikke utgjør noe ekstraarbeid for dem, bleiene virker tilforlatelig likt engangs (bare at de ikke kaster posen de putter den i...) og jeg selvsagt viser og forklarer etter behov, ser jeg ikke noen grunn til at dette skal bli et problem.

Gammel 04-06-10, 00:09   #34
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Google navnelapper, så finner du. Der får du klistrelapper til matboks og annet utstyr, samt sånne til å stryke på til klærne. Jeg så for meg en helsikes jobb, men tror ikke jeg brukte særlig mer enn tre kvarter på å navne hele klesberget..

Gammel 04-06-10, 00:53   #35
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan merker man klær uten å måtte sitte og sy i lapper? :lat:

Jeg har også ettåring som skal begynne i barnehagen, og har bestilt navnelapper som strykes fast på klærne. Merkalt.no har noen enkle og gode.

Gammel 04-06-10, 01:27   #36
Puslingen

Puslingen sin avatar

Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har brukt mykje taggit i klær. Vevde navnelapper som ein trykker fast med ein stift, enkelt og greit. http://www.sabo.no/produkt/taggit-114.aspx

Gammel 04-06-10, 03:49   #37
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Reima posesko har vi jo fra før, men de er vel null vanntette? Jeg hadde tenkt å kjøpe Stonz, men er usikker på om sko er smartere. Nå er hun 10 måneder gammel, og derfor vet vi ikke når hun kommer til å gå.

Min yngste brukte Stonz frem til hun var 18-19 måneder, og de ansatte i barnehagen skrøt hemningsløst av dem. Hun ble aldri våt på bena, og hadde full kontroll når hun løp rundt i dem.

Til merking av klær har vi stort sett brukt tusj. Jeg kjøpte Taggits, men syntes det ble litt mye styr, og tusj funker helt fint. Fordelen med Taggits er jo hvis klærne skal arves eller selges, iom. at det er enkelt å ta dem av uten å etterlate noe særlig merker.

Ellers synes jeg sånne finlandshetteluer er mye bedre enn de med snøring, sitter mye bedre. Jeg ville kjøpt en sekk med en gang, greit å ha til matboks, skift og bleier som skal fylles på osv. Hvorvidt hun trenger matboks er jo avhengig av om de får mat i barnehagen eller ikke.

Det er det jeg kommer på. Høres ut som du er godt forberedt. Ja, også sovevogn på Finn.no hvis dere ikke allerede har en ekstra.

Gammel 04-06-10, 11:23   #38
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste et sted at man kan bruke rettetang til å feste navnelapper, istedenfor å stryke dem på. Heter det rettetang? Sånn man bruker i håret?

Gammel 04-06-10, 16:32   #39
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Enig i at fleece er pyton - uansett om den er tynn eller tykk. Er ikke overbegeistret for slike softshell jakker heller. Eneste unntaket er den fine protec jakken som kom i posten forleden fra Nanook of Sweden (nå Isbjørn). Den har høy pusteevne og er ikke tett. Litt fleece i hetta men det får gå.

Men jeg vil slå et slag for finn.no når det gjelder å få tak i både ute og inneklær og sko til småtasser. Minimalt slitt til en rimelig penge - ihvertfall til inntil 2-3 års alder. Etter det blir det vanskeligere.

Arvesko i små størrelser kan jeg ikke tenke meg er noe problem å bruke sålenge de ikke er så mye brukt og formet.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 21:54   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke så mye annet å bidra med enn å huske at hetter er pyton i barnehagen, og hvis det er det på ytterklærne skal de være av typen som løsner hvis man henger seg fast. På inneklærne er hettene stort sett i veien under ytterklær, og jeg ser i tillegg at de ofte havner utenpå klærne, og dermed gir like stor fare for å henge seg fast som om de var på ytterklærne.
Junior går aldri med annet enn hetter som løsner i barnehagen (i praksis kun på regnjakka), men jeg ser utrolig mange som tydeligvis ikke tenker på dette.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.