Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 11:04   #261
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

gajamor: mener du at lærerne ikke greier å bedømme elevene sine heller? At du som lærer ikke greier å se hvilke elever som er dyktige, og hvilke som er mindre flinke? Hvilke som jobber, og hvilke som ikke gjør noen innsats? Hvilke som får mye støtte hjemmefra, og hvilke som ikke får det?
Hvorfor skulle det være vanskeligere for rektor å se og bedømme sine lærere, enn for læreren å bedømme elevene?

Fordi lærarar tilbringer tid(!) saman med elevane sine, snakkar med dei og vurderer kontinuerleg/dagleg korleis utviklinga er.

Som eg har sagt før: skuleleiing handlar i stadig større grad om å knipe på økonomien og implementere dokumasjon av kvantitative mål i skulen. Pedagogikk har dei nesten ikkje tid til lenger.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:05   #262
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Selvstendig næringsdrivende har høyere trygdeavgift, og kommer derfor over 50%.

Ja, men jeg oppfattet det som at Scarlett er lønnsmottager.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:06   #263
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det mente jeg ikke. Også i statlig og kommunal sektor er det mange godt lønnede og dyktige ingeniører. Men innenfor ingeniøryrkene har det vært tradisjon for lønnsforskjeller, og dette er akseptert. Så også staten og kommunene belønner de dyktige for å rekruttere og beholde. Men fordi man har privat sektor langt over et sted lønnsmessig, så er dette noe å konkurrere med og strekke seg etter, og en dyktig ingeniør som ikke blir godt nok lønnet i staten vil med stor sannsynlighet bytte jobb. Ikke nødvendigvis til privat sektor, det kan være annen statlig virksomhet, eller i en kommune.

Men privat sektor har ikke mye rom for folk som ikke yter. Så jeg tror at noen av de minst dyktige ikke finnes i privat sektor. De sitter bortgjemt på et kontor i en kommune eller statlig virksomhet, hvor de blir bare fordi man ikke kan kvitte seg med dem, og fordi de tross alt gjør en jobb, selv om den ikke er verken spesielt komplisert eller utviklende.

det stemmer nok at de dårligste sitter bortgjemt på et statlig eller kommunalt kontor, men fy fillern, jeg kjenner mange middelmådige, høytlønnede privatansatte ingeniører, og mange superdyktige statlig ansatte. Forskjellen der ligger ofte i hva slags ingeniører de er.

Gammel 04-06-10, 11:08   #264
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, men jeg oppfattet det som at Scarlett er lønnsmottager.

Jeg måtte bare flisespikke litt. Poenget mitt var at det ER mulig å komme over 50% i inntektsskatt.

Gammel 04-06-10, 11:10   #265
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

det stemmer nok at de dårligste sitter bortgjemt på et statlig eller kommunalt kontor, men fy fillern, jeg kjenner mange middelmådige, høytlønnede privatansatte ingeniører, og mange superdyktige statlig ansatte. Forskjellen der ligger ofte i hva slags ingeniører de er.

Ja, hvis man kunne målt dyktigheten på en skala fra 1 til 10 vil du sikkert i privat sektor finne ingeniører som spenner fra 3/4 til 10. I statlig og kommunal sektor fra 1 til 10. For i offentlig virksomhet har man valgt å ha rom for også de som yter minimalt.

Men som sagt, også i stat og kommune er lønnsspriket STORT. Men både i stat, kommune og privat virksomhet kan ingeniører med lik utdanning ha enorme lønnsforskjeller. Avhengig av blant annet type stilling, men også i stor grad som personlig avlønning.

En annen ting, du snakker om superdyktige i staten, det er jeg enig i, og det viser at man ikke BARE går etter høyest mulig lønn, men også etter type oppgaver, ønske om ryddige arbeidsforhold, osv. Altså at superdyktige ingeniører ikke automatisk velger stillingen som gir høyest lønn, men også velger en jobb de tror de vil trives med, selv om de vet at det er mulig å få høyere lønn et annet sted.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:14   #266
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, hvis man kunne målt dyktigheten på en skala fra 1 til 10 vil du sikkert i privat sektor finne ingeniører som spenner fra 3/4 til 10. I statlig og kommunal sektor fra 1 til 10. For i offentlig virksomhet har man valgt å ha rom for også de som yter minimalt.

Men som sagt, også i stat og kommune er lønnsspriket STORT. Men både i stat, kommune og privat virksomhet kan ingeniører med lik utdanning ha enorme lønnsforskjeller. Avhengig av blant annet type stilling, men også i stor grad som personlig avlønning.

En annen ting, du snakker om superdyktige i staten, det er jeg enig i, og det viser at man ikke BARE går etter høyest mulig lønn, men også etter type oppgaver, ønske om ryddige arbeidsforhold, osv. Altså at superdyktige ingeniører ikke automatisk velger stillingen som gir høyest lønn, men også velger en jobb de tror de vil trives med, selv om de vet at det er mulig å få høyere lønn et annet sted.

Og at det er enkelte ingeniøryrker som har en mye større andel av stillingene i statlig sektor, slik at mulighetene ikke er så mange. Men poenget mitt var at det ble sagt at de dyktige ALLTID fikk høyere lønn enn de dårlige, og det mener jeg er det reneste vissvass.

Gammel 04-06-10, 11:19   #267
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Og at det er enkelte ingeniøryrker som har en mye større andel av stillingene i statlig sektor, slik at mulighetene ikke er så mange. Men poenget mitt var at det ble sagt at de dyktige ALLTID fikk høyere lønn enn de dårlige, og det mener jeg er det reneste vissvass.

Nei, og det tror jeg ikke at jeg sa heller. Man kan ikke sammenligne på tvers av sektorene. Men at det i de aller fleste kommuner, statlige virksomheter og private virksomheter er slik at de dyktigste i virksomheten får bedre lønn enn de mindre dyktige, det mener jeg fortsatt stemmer. Ikke 100 % selvsgt, for det er mange forhold som spiller inn. Blant annet om man ønsker å bytte jobb, klatre i systemet, sikte mot lederstillinger, osv. Den som gror fast i en stilling vil ofte ikke henge med i lønnsøkningene, på samme måte som en som hopper opp over så snart det er mulig, selv om den fastgrodde kan være svært dyktig. Men jevnt over spiller dyktighet en viktig rolle når man avlønner ingeniører. Og mange andre yrkesgrupper. Men av en eller annen grunn ikke lærere og førskolelærere.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:28   #268
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jevnt over spiller dyktighet en viktig rolle når man avlønner ingeniører. Og mange andre yrkesgrupper. Men av en eller annen grunn ikke lærere og førskolelærere.

Men eg forstår ikkje heilt korleis de meiner det skal gjerast. Kva er ein god lærar? Er det ein som går frå 3,4 til 3,6 i snittkarakterar på eit år? Er det den som sakte, men sikkert bygger opp det faglege sjølvbildet til Lise på bakerste benk slik at ho på nytt har fått lyst til å lære, sjølv om karakterane ikkje har endra seg til no? Er det den som svarar på telefonar heile døgnet for å vere tilgjengeleg for elevane når dei treng han? Er det den som har alle formelle papir i orden, så leiinga ikkje har noko å "ta han på"?

Og kva med oppfølging av den generelle delen av læreplanen? Korleis dokumenterer ein det?

Det lærarar skal produsere er temmeleg abstrakt, og eg klarer ikkje, med mi beste vilje, å sjå korleis ein skal klare å ta alle slike omsyn med i ei lønnsmessig rangering av lærarar.

Gammel 04-06-10, 11:32   #269
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er for at noe må gjøres i skolen, og synes faktisk Polyanna hadde noen gode ideer når det gjelder avlønning. Samtidig ser jeg også Alfa sitt poeng med hvor skummelt det er å gjøre arbeid i skolen til en konkurranse. Vi snakker tross alt ikke om å selge hus.

Og så sitter jeg og grubler på hvorfor de fleste dårlige og late mennesker har havnet i skolen? Hvorfor hører vi aldri om dårlige sykepleiere eller ingeniører? Og når skal man begynne med trynetillegg på sykehusene, eller barnehagene?

Dårlige ingeniører får ikke sitte med de mest krevende og spennende arbeidsoppgavene. Og heller ikke med de høyeste lønningene. De må kort og godt ha mindre krevende oppgaver som de kan mestre. Derfor hører du ikke så ofte om dem - de skadebegrenses. Ved at man kan bytte ut en som ikke virker med en som virker. Fordi man kan tilby gode nok vilkår til å få en som virker. Sånn i hovedregel da. Det er selvsagt feilplasserte tullinger til ingeniører her og der også.

Men ingeniører måles som regel på jobben vi gjør. Hele tiden. Vi må forsvare resultatene vi får.

Og angående det med at mannen er fornøyd og får god lønn, mens kvinnen er deppa og ikke får - enda hun gjorde mest.
Dette er ikke relatert til lærere men til person. På jobben min er jeg eneste kvinne blant mange menn og jeg tjener mest.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:35   #270
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men ingeniører måles som regel på jobben vi gjør. Hele tiden. Vi må forsvare resultatene vi får.

Kva for resultatmål blir brukt i evalueringa av ein ingeniør då?

Gammel 04-06-10, 11:52   #271
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

En annen ting er at ja, det er vanlig med differensiert avlønning av ingeniører, også innefor den enkelte bedrift, men er det nødvendigvis riktig? jeg har en kompis som er dataingeniør og jobber i en diger privat bedrift og har veldig høy lønn med masse personlig tillegg for resultater og måloppnåelse. Men han er helt klar på at han (og en del andre i bedriften) har en enorm fordel av å ikke ha barn og familie, for han får muligheten til å si ja til en hel haug oppgaver de med barn og familie rett og slett må si nei til, og dermed har mye lettere for å fremstå som meget innsatsvillig og engasjert. Det syns ikke jeg er greit.

Gammel 04-06-10, 11:53   #272
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Kva for resultatmål blir brukt i evalueringa av ein ingeniør då?

Det blir vurdert om oppgaven som er tildelt er gjennomført, godt nok gjennomført, hvorfor ikke, hva kan være bedre osv. Man måles på tidsforbruk, nøyaktighet, kundetilfredshet, fortjeneste og etter et større regelverk av kvalitetssikring som jeg ikke kan i hodet - hos oss sitter det egne folk og gjør dette. Ikke fordi vi er så innmari rike, men fordi det lønner seg veldig for oss å følge med på slikt så vi ser at alle ressurser brukes optimalt.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:55   #273
Slettet bruker
Passiv

Standard

En annen ting er at ja, det er vanlig med differensiert avlønning av ingeniører, også innefor den enkelte bedrift, men er det nødvendigvis riktig? jeg har en kompis som er dataingeniør og jobber i en diger privat bedrift og har veldig høy lønn med masse personlig tillegg for resultater og måloppnåelse. Men han er helt klar på at han (og en del andre i bedriften) har en enorm fordel av å ikke ha barn og familie, for han får muligheten til å si ja til en hel haug oppgaver de med barn og familie rett og slett må si nei til, og dermed har mye lettere for å fremstå som meget innsatsvillig og engasjert. Det syns ikke jeg er greit.

Javel, jeg kan ikke møte dette med annet enn at i min ingeniørbedrift så er det jeg som har barn og familie og som setter grenser og i det hele tatt - og som tjener mest.

Fordi det ikke kun er hvor mange timer man kan jobbe som betyr noe for lønn.

Jeg antar han snakker om total lønn inkludert overtid? Det sier seg selv at om man jobber mye overtid så blir det mer penger. Jeg snakker om grunnlønn.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 12:00   #274
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Det blir vurdert om oppgaven som er tildelt er gjennomført, godt nok gjennomført, hvorfor ikke, hva kan være bedre osv. Man måles på tidsforbruk, nøyaktighet, kundetilfredshet, fortjeneste og etter et større regelverk av kvalitetssikring som jeg ikke kan i hodet - hos oss sitter det egne folk og gjør dette. Ikke fordi vi er så innmari rike, men fordi det lønner seg veldig for oss å følge med på slikt så vi ser at alle ressurser brukes optimalt.

Hos oss er det ikke så enkelt. Jobber du i stor eller liten bedrift?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 12:11   #275
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Javel, jeg kan ikke møte dette med annet enn at i min ingeniørbedrift så er det jeg som har barn og familie og som setter grenser og i det hele tatt - og som tjener mest.

Fordi det ikke kun er hvor mange timer man kan jobbe som betyr noe for lønn.

Jeg antar han snakker om total lønn inkludert overtid? Det sier seg selv at om man jobber mye overtid så blir det mer penger. Jeg snakker om grunnlønn.

Klart det blir mer av lønna med mye overtid, men det det også sees godt på er bonus, i tillegg til utslag på grunnløn også.
Jeg mener ikke å påstå at det er sånn alle steder, selvsagt ikke, men det belyser noe av problemet med trynelønn, nemlig at man er temmelig prisgitt sjefens menneskesyn.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 04-06-10 kl 12:33.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 12:29   #276
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke rart at man tjener mer som singel og barnløs? Fact of life. De med partnere og barn får heller mental lønn i knusekoser og varm sengefelle.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 12:33   #277
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er da ikke rart at man tjener mer som singel og barnløs? Fact of life. De med partnere og barn får heller mental lønn i knusekoser og varm sengefelle.

Det er et dustete fact of life, som jeg er helt uenig i!

Gammel 04-06-10, 12:36   #278
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et dustete fact of life, som jeg er helt uenig i!

Dustete? Det er jo, eh, ikke til å unngå. Noen satser på karriere, og det får man selvfølgelig belønning for. Herlighet, det får da være grenser, man kan ikke forvente å få full pott på alle arenaer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 12:41   #279
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Dustete? Det er jo, eh, ikke til å unngå. Noen satser på karriere, og det får man selvfølgelig belønning for. Herlighet, det får da være grenser, man kan ikke forvente å få full pott på alle arenaer.

Men fordi om det ofte er sånn, behøver man jo ikke være enig i at det er riktig.
Jeg syns det er feil hvis min single lærerkollega tar på seg alskens ekstraoppgaver, og dermed får høyere personlig tillegg enn meg, som gjør jobben min med alle midler jeg har til rådighet, men ikke har mulighet til å sitte igjen på jobb hver eneste dag. Jeg syns ikke man skal bli straffet i arbeidslivet for å ha et helt vanlig liv utenom.
Vi kan godt være uenig om det, men det er nå en gang det jeg mener.

Jeg må presisere at jeg mener det er dustete når man sammenlikner to som har samme jobben, da, ikke to tilfeldige personer uansett jobb.

Gammel 04-06-10, 12:51   #280
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.
Jeg syns det er feil hvis min single lærerkollega tar på seg alskens ekstraoppgaver, og dermed får høyere personlig tillegg enn meg, som gjør jobben min med alle midler jeg har til rådighet, men ikke har mulighet til å sitte igjen på jobb hver eneste dag.

Mener du virkelig det? Og tror du din single lærerkollega, som da faktisk jobber mer enn deg, er enig i at h*n ikke skal belønnes for det?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.