|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#302 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?
Funksjonstillegg er jeg helt for, altså.
|
|
|
#303 |
|
Shake it out!
|
Vil signere dette jeg veldig helhjertet.
|
|
|
#304 |
|
saftig
|
Sv: Streikerett?Nå har jeg endelig fått lest meg gjennom tråden, og føler for å la Polyanna tale for meg:
|
|
|
#305 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har fått personlig tillegg mens jeg var småbarnsforelder, (da jeg jobbet i u.skolen) men jeg mistet det selvfølgelig da jeg kom over i vg.skole. Fikk et nytt et for noen år siden, riktig nok. Jeg ser ikke noe som helst galt i at folk som yter en ekstra innsats (for det er stor forskjell på hvor mye den enkelte lærer gidder, og man trenger slett ikke alltid være småbarnsforelder eller syk for å ikke orke å løfte enn finger for mer enn det man minimun må gjøre.) får et personlig tillegg. Arbeidskapasiteten er forskjellig, og det blir litt feil hvis to som legger veldig forskjellig innsats ned i jobben sin skal ha akkurat samme lønn. Man er ikke småbarnsforelder eller syk hele livet, så alle har i teorien muligheten for å jobbe for slike tillegg. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
|
Jepp. Enig! |
|
|
|
|
|
#307 |
|
saftig
|
Med mindre man er kronisk syk, da. Men det er det sikkert ingen som er.
|
|
|
#308 |
|
Keep calm and trot on
Jeg mener altså at dersom begge to faktisk gjør det som helt konkret er jobben deres, er det helt riktig at de har samme grunnlønn. Så kan den som er leder for skolekoret, sitter i festkomiteen og organiserer ruskenaksjon få godtgjørelse for disse oppgavene i henhold til faktisk tidsbruk, og selvsagt miste den godtgjørelsen den dagen man ikke lenger orker å gjøre det.
Snupsen -05 og Rusket -10 Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs Sist redigert av Mrs. Longbottom : 05-06-10 kl 18:40. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Shake it out!
|
jo det er det nok en del som er, men det kan umulig være et argument mot individuelle tillegg? Noen er syke, sånn er det jo bare, og man kan jo ikke straffe demsom er friske. Hvor er rettferdigheten i det. Skal man ha det på det nivået må man nesten lønne alle mennesker helt likt fordi det jo ikke er den enkeltes feil at de ikke har evner til å bli noe som gir høy inntekt. Men jeg regner med at det ikke var det du mente.
|
|
|
#310 |
|
saftig
|
Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen du inviterer til, men jeg protesterte på utsagnet
for det stemmer ikke.
|
|
|
#311 |
|
Shake it out!
|
Gidder du ikke?
|
|
|
#312 |
|
Halloen!
Sv: Streikerett?Safran: Mener du virkelig at man ikke skal ha individuelle tillegg på en arbeidsplass fordi det finnes noen som er kronisk syke? |
|
|
|
|
|
#313 |
|
Keep calm and trot on
Nå er ikke jeg safran, men det jeg mener er at man ikke skal ha personlige tillegg på en arbeidsplass hvor kriteriene for tilleggene diskriminerer flere grupper på arbeidsplassen. Altså, det må være mulig å vurdere den faktiske jobben man gjør og gi personlige tillegg basert på det, ikke basert på hvor stor kapasitet man har til å ta på seg oppgaver som går utover det som er definert som jobben din.
|
|
|
#314 |
|
Halloen!
Sv: Streikerett?Jeg er uenig, som sagt. Jeg ville jo tro at også lærere er ute etter å få en bedre skole? Det får man ikke ved å lønne alle likt, uansett hvor mye eller lite de jobber. Individuelle tillegg ut fra resultater på elevene er jeg imot, men andre tillegg som man får ut fra å gjøre en ekstra innsats er jeg hundre prosent for. Jeg synes det er smålig å være imot det, rett og slett. Det kommer hele skolen til gode at man har "stå på"- folk, og ikke bare "gå hjem"- folk, det har jeg mange eksempler på. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
saftig
|
Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen du inviterer til, men jeg protesterte på utsagnet for det stemmer ikke.
|
|
|
#316 |
|
Halloen!
Sv: Streikerett?Jeg vet at ikke alle har muligheten, var vel derfor jeg skrev "i teorien." Og så lurer jeg på hvorfor du ikke vil gå inn i diskusjonen? Jeg skjønner liksom ikke helt hvor du vil ellers? |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Keep calm and trot on
Men er man nødvendigvis en "gå hjem"-person fordi man aldri har anledning til å være ansvarlig for skolekoret? Kan man ikke gjøre en sabla god jobb som lærer uten å noengang ta ansvar for ruskenaksjoner, sommeravslutninger, innkjøp og hva-har-du?
|
|
|
#319 |
|
Keep calm and trot on
Men jeg syns jo de skal godtgjøres for det. Men konkret, for akkurat det, og ikke med generelle lønnsopprykk.
|
|
|
#320 |
|
Halloen!
Jo, selvfølgelig. Men mener du at de som tar på seg disse tingene år etter år ikke skal få noe igjen for det? Det er jo ikke snakk om å ta fra deg din lønn. :skjønner ikke problemet: |
|
|
|
![]() |
|
|