Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 13:28   #61
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

"Fra boller til burritos" er ikke den kokeboken jeg hadde giddet å bruke penger på, for å si det slik.
:eier mange kokebøker, deriblant den:
Da hadde jeg heller kjøpt "Familiens store".

Gammel 06-06-10, 13:32   #62
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arme riddere. De tøffe guttene var SÅ kritiske da vi gikk igjennom oppskriften, men pipen fikk raskt enannen lys, for det var jo digg! Heitevegger var også en favoritt. Dette var på barneskolen, ungdomsskolen har jeg fortrengt.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:35   #63
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Rullekake, kokt høne, og at vi delte kjøttstykker er det jeg husker vi drev med.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:51   #64
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

"Fra boller til burritos" er ikke den kokeboken jeg hadde giddet å bruke penger på, for å si det slik.
:eier mange kokebøker, deriblant den:
Da hadde jeg heller kjøpt "Familiens store".

Hvorfor ikke? Det er masse gode oppskrifter der. Ikke avanserte, men gode og gjennomprøvde oppskrifter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:01   #65
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er altfor gammel til å ha den fra boller til burritos-boken. :knirk: Men noen av småsøsknene mine har hatt den. Vi hadde en svart en som het Heimkunnskap for barnetrinnet eller noe sånn.

Jeg har Ingrid Espelids rutete som min basisbok.

Gammel 06-06-10, 14:09   #66
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker også at vi lagde mye rart og noe godt i heimkunnskap. Hadde en veldig flink lærer også, men dette var vel den gangen at skolen ikke var en del av kommunebudsjettet heller, pengene gikk faktisk rett til skole uavhengi av hvor man bodde.

Oppvasken husker jeg også, med kokende vann, skylling, gnikk og gnu.
Dette minner meg om 70-tallskameratene (Eia & co) og skolefeform -74, skolekjøkken ble heimkunnskap, den onde og gode kostsirkelen.
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/319

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:10   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk den av min mor (som jobber på skole) når jeg flyttet hjemmefra. Hverdagen ble mye bedre når jeg fikk ordentlig kokebok til jul av min tante.

Gammel 06-06-10, 14:31   #68
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Blomkålsuppe, pannekaker, brun saus, hvit saus, men jeg husker ikke hva vi lagde sausene til, tilslørte bondepiker, pølsegrateng, fiskegrateng, pepperkaker, kokosmakroner, sandnøtter, sjokoladekake, skolebrød, boller, grovt brød, rundstykker, havrescones og vi laget helt sikkert en god del til, men det husker jeg ikke.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:41   #69
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Husker ikke så mye, men appelsinfromage lagde vi, og marmorkake, og scones. Og lever i saus. På barneskolen lærte vi rullekake - det pleide jeg å lage hjemme. Jeg husker lite av middagene, men dette var på 70-tallet og det var nok stort sett bare tradisjonell norsk mat. Jeg har ikke spart på noen av oppskriftene.

Gammel 06-06-10, 14:44   #70
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Når det gjelder oppvask, husker jeg at vi ikke brukte såpe på flaske, men at vi hadde et slikt sunlight såpestykke i en holder som vi ristet (eller hva man skal kalle det) i vannet.

Gammel 06-06-10, 14:44   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lagde en god del gjærbakst - hveteboller, skoleboller, grove rundstykker. Ellers husker jeg grove scones, formkake, blomkålsuppe, rognkaker, stekt sei, blodpudding (fra scratch), ferskost, pølse-/tomat-/pastagryte med karri, rødgrøt, pannekaker, kjøttkaker med kålstuing, semulegrøt. Det var mye annet også, særlig i sjette klasse hadde vi en litt original lærer som lærte oss litt pussige ting (som "ferskost", det var morsomt, husker jeg). Og så lærte vi å vaske klær. En gang skulle alle ta med en ullgenser som vi skulle lære å vaske på riktig vis. Jeg husker også at vi hadde litt grunnleggende økonomi, om å sette opp budsjetter og sånt.

Gammel 06-06-10, 14:55   #72
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Appelsinris
Furulysalat
Skoleboller
Pitabrød
Rundstykker
Boller
Fruktsalat
Risotto
Scones
Minuttpizza
Sukkerbrød
Ostesufflét
Semulepudding med rød saus
Riskrem
Trollkrem
Marmorkake
Biff Stroganoff
Fisk i form

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 15:13   #73
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Appelsinris.
Det har jeg ikke lagd siden.
Noen som har oppskrift? Var det ikke mandler i den og tro?

Gjerbakst hadde vi mye av ja. Og så lagde vi scones hele tiden.Og ikke slike firkantede, men runde som så ut som pizzabunn.

Det kjedeligste var oppasken, og å telle over skuffer og skap etterpå så alt stemte.

Og guttene var totalt uinteresserte, og tullet rundt hele tiden. Og jeg husker vi ble sure på dem siden vi gjorde så godt vi kunne for å få skryt, og så endte det opp med kjeft fordi gruppa var urolig. Og så var det jo ikke vår skyld! rdentlig jente:

Jeg hadde skolekjøkken på videregående også. Da var det mye mer spennende, og vi lagde hele måltider og fikk til og med ta med oss hjem når vi hadde bakt.

Gammel 06-06-10, 15:19   #74
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kakao som kokte over :nemlig;
Russedessert
Kjøttpudding
Pølselapskaus

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:03   #75
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Og så spyttet guttene i restene siden de gjerne ble satt inn på lærerværelset. :roll:

Ja, fysj! Det gjorde de i min klasse også. Husker jeg var rystet over oppførselen.

Husker ikke så mye hva vi laget, men iallefall:
Rullekake
Sukkerbrød
Fisk i form
Brød

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:12   #76
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Det eneste jeg husker fra heimkunnskapen var at læreren hadde LANGE, lakkerte kloliknende negler, og at jeg syntes det var så ekkelt når hun stappa fingrene ned i deigen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:17   #77
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller første vi laget, var kakao.
En gang laget vi matpakke.

Ellers husker jeg at vi bakte brød, boller og rundstykker, laget levergryte, gulasj, appelsinris, arme riddere, bondeomelett, stikkelsbærsuppe og fiskepudding.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:18   #78
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det kjedeligste var oppasken, og å telle over skuffer og skap etterpå så alt stemte.

Og guttene var totalt uinteresserte, og tullet rundt hele tiden. Og jeg husker vi ble sure på dem siden vi gjorde så godt vi kunne for å få skryt, og så endte det opp med kjeft fordi gruppa var urolig. Og så var det jo ikke vår skyld! rdentlig jente:

Opptellingen var gørrkjedelig. Det var vel nr 1 eller 2 som gjorde det. "2ern vasker, 1ern tørker og teller opp" .
Jeg husker ennå den gangen guttene valgte å spise en rullekake ved å sette den rett opp og ned på bordet og gnafse seg nedover. Og at noen av guttenes horn måtte fryses i egne poser de gangene vi skulle spare dem til et senere måltid "fordi ingen andre kunne spise dem" (som læreren sa, det var faktisk den gangen vi hadde en som var litt realistisk...).

Vi lærte også å vaske en ullgenser, det lærte vi ved at læreren tok med en av sine og balja ble rotert rundt. Kjempegivende.

Mamma var alltid så irritert fordi hun syntes vi lærte alt så upraktisk. Utrolig mange vannbad og styr, hun mente at det hadde vært mer nyttig å lære litt effektiv matlaging med tanke på at man faktisk skulle bruke dette i en hverdag hvor gjerne mor og far jobbet. Akkurat det hadde hun sannelig rett i.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:19   #79
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stikkelsbærsuppa fikk jeg forresten gleden av å spise godt saltet, etter at jeg skulle spille nabogruppa et puss, men endte med å måtte spise den selv. Det vær FÆLT, altså.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:21   #80
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Russedessert
Pizza
Grøt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.