Sv: Året etter fødselspermisjonen
Jeg begynte på hovedfag da Lille var 3 mnd, noe som var aldeles glitrende. Jeg ligner ganske mye på offen når det gjelder behov for egentid, tenke sammenhengende uforstyrrede tanker osv.
Tidsklemma for mor oppstår kanskje når mor har vært så nekete at hun ikke har delt arbeidet med barnet med faren mens hun var hjemme, slik at han er avstengt fra banen. Tidsklemma oppstår kanskje når man tror man kan ta det gamle livet sitt, det aktive uten barn, og bare stable barnestell, våkenetter, henting, bringing og sykedager oppå det, som en høy høy sandwich. Det går ikke bra. Tidsklemma oppstår også når man ikke har slækk, når man er en eller to i turnus, når man ikke kan dele på henting og bringing, når man ikke har avlastning, når man av økonomiske årsaker MÅ jobbe overtid osv.
Vi har vært heldige, jeg har vært student, etter at jeg fikk jobb har jeg hatt fleksitid, Kjære er i turnus og kan bytte vakter.
Vi er såpass ego, at vi har prioritert å ta skikkelig vare på oss selv gjennom trening og sosiale aktiviteter. Mange dropper slike ting etter de får barn. jeg leste et sted at mange overvetoge mødre er overvektige fordi de ikke frå seg til å prioritere egentid og trening fremfor familien. resultatet er altså overvekt, manglende trivsel, dårligere helse osv.