|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Gluten- og melkefritt - pga. barn som sliterJeg fikk høre fra ei veninne i dag at de har flere barn der hun jobber som lever melke og glutenfritt. Det var visst i hovedsak autister/asperger, slik jeg forsto det.
![]() |
![]() |
#2 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterGlutenfritt har ein litt annan smak ja, men eg syns ikkje det er særlig problem. Toro langpannekake (frå pose) og Toro muffins er f.eks glutenfri, og dei fleste barn elskar jo desse. Voksne også. Det er altså ikkje kveitemjøl i, men andre typer mjøl. Smakar jo godt likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterJeg syns ikke du bør fjerne gluten og melk fra kostholdet uten å gjøre det i samråd emd en ernæringsfysiolog. Du skal ha ganske godt koll på hva du skal erstatte næringstoffene med.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterMelk er vel vanskeligere å fjerne enn gluten, sånn ernæringsmessig? Men gluten er mer kronglete rent praktisk?
![]() |
#5 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterMelk er egentlig easy-peasy å fjerne, og trenger ikke ha så store konsekvenser rent diagnostikkmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliter
Jepp. Det er uvurderlig å få hjelp til dette, særlig når det gjelder barn. Jeg gikk på glutenfri, melkefri m.m.-diett, og det var kjempevanskelig og veldig ensidig før jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog. Og jeg er jo trossalt voksen, det er enda viktigere at barn får det de skal ha av næringsstoffer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det er ikke ernæringsmessig problematisk å fjerne melk, men en må vite hva en skal erstatte med for å få nok kalsium og slikt. Hence, ernæringsfysiolog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterJa, jeg mente ikke "vanskelig" som i "ikke lett å få til", men som i "man må vite hva man holder på med". Mens gluten vel sjelden betyr mye, ernæringsmessig sett?
![]() |
#9 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterEg vil påstå at det også er ernæringsmessig uproblematisk å fjerne gluten, så lenge ein veit at ein skal vere litt påpasselig med fiber. Kan sikkert vere greit å snakke med ein ernæringsfysiolog altså, men den infoen finn ein raskt ved eit søk i google. (glutenfritt brød har mindre fiber enn vanlig brød, ein kan kompensere med å bruke glutenfrie havregryn i ny og ne, eller ete opp grønsakene sine |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Gluten er i omtrent alle meltyper, og de glutenfrie alternativene er ikke alltid så sunne. Det er jo mye mer enn fiber man får fra grovt mel.
![]() |
#11 |
|
Nei, selvsagt ikke!!
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jeg ante ikke at det hadde et navn, jeg skal lese litt mer om dette nå.
![]() |
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
Ja, jern bl.a. Og andre vitaminer og mineraler og slike fine ting. Det glutenfrie mjølet er jo ikkje heilt utan næring det heller da. Eg har aldri satt meg ned og samanlikna, men kan sikkert ikkje måle seg med vanlig brød sidan det er så fint. Glutenfritt mjøl er veldig fint. Dersom ein tilset havre, frø, nøtter og slike ting (mange "grove" glutenfrie blandingar har dette), så blir det straks betre, men eg vil anta at det ikkje er ernæringsmessig like bra som grovt brød med gluten. Neppe. Sist redigert av Syrin : 09-06-10 kl 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Textrovert
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterHvis du bor i osloområdet, kan du få hjelp fra 4M-klinikken. Vi har vært der med vår sønn. Vi har i første rekke valgt å konsentrere oss om å forbedre kostholdet hans generelt, men uten å gå fjerne melk og gluten. Det er fordi han a) er veldig sær i kostholdet og b) ikke har utslag på noen intoleransetester. Mulig vi prøver det etter hvert, men per i dag ser vi at det ville blitt svært vanskelig å gjennomføre.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
Ja, det er nok adskillig sunnere å kutte brødet enn å erstatte det med dette maismelet eller hva det er. Ok, jeg trekker det - man må vite hva man driver med der også.
![]() |
#16 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterKan legge til at eg syns sjølvsagt det er klok å snakke med ein ernæringsfysiolog altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliterhttp://www.npif.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg var på foredrag med en ernæringsfysiolog i regi ncf.no. Sånn enkelt forklart har glutenfritt mel har høyere innhold av karbohydrater enn vanlig mel, og som du skriver inneholder det mindre fiber. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Med tommestokk i veska
Ja, og derfor er glutenfritt brød temmelig dumt å gi ein diabetiker. Jenta vår har begge deler. Vi blei kjempefrustrert over det glutenfrie brødet, fordi det ga berre trøbbel for blodsukkeret. Vi endte opp med å tone ned bruken av brød, og velge andre matvarer i staden. Ho lever langt sunnare nå, og et meir variert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja uff, stakkars liten. Det må jo ha skapt masse problemer. Vi har også redusert brødspisingen hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|