Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem klager jeg til? (Innførsel og mva)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-10, 14:15   #21
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem klager jeg til? (Innførsel og mva)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Har de forresten lov til å levere ut pakken til andre enn meg? Kan jeg klage på det grunnlaget?

Jeg klaget forresten på følgende grunnlag:

1) De hadde ikke brukt faktura som grunnlag for tollbehandlingen.
2) De hadde ikke levert ut pakken til mottaker.

Gammel 12-06-10, 15:04   #22
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

I dag har jeg fått hentelapp på Boden-pakken min, men nå har jeg lært. I følge denne så skal jeg betale 637,00. Totalt kom pakken min på under 1000, så maksimalt skal jeg betale 108 + 250.

De har sikkert belastet deg for toll i tillegg til mva og fortollingsgebyr.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 15:08   #23
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Står det ikke på lappen hva som er toll, hva som er moms, og hva som er gebyr? Det mener jeg at det pleier å gjøre.

(Og forresten så slapp kåpen min gjennom ufortollet...)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 17:03   #24
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Toll på klær er 10,7% så det høres uansett altfor høyt ut.

Gammel 14-06-10, 11:33   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnatten: Jeg aner ikke hva som er legitimasjonspliktig? De skrev heller ikke hva jeg fikk medhold i - de skrev bare at de hadde gjort en feil ifht. at pakken aldri skulle vært avgiftsbelagt og at jeg skulle få refundert alt. Jeg tok med bare det jeg kunne da jeg klaget når Posten lager slike tulleregler om at man ikke kan få igjen penger når man først har hentet ut en pakke.

Gammel 14-06-10, 11:45   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo sende folk til å hente ut pakker for seg, og det er ikke å forvente at folk skal være fullt informert om hva de skal betale. Noen vil da være grei og betale det posten forlanger, som en service overfor kone/kollega/mor/venn/hvem det nå er som egentlig skal ha sakene.
Det bør jo ikke være slik at vedkommende som henter ut en pakke skal være fullt informert om bakhistorien til varene.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 10:57   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Du må huske på at det er tollavgift på klær i tillegg til moms og fortollingsgebyr, men det hørtes i overkant mye ut ja.

Det er 10,7 %. Fikset nå.

Gammel 15-06-10, 13:51   #28
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring tilsier også at man alltid bør sjekke nøye før man betaler det Postens fortollere krever for importerte varer. Jeg har flere ganger vært ute for ting som ligner på det Veronal beskriver i hovedinnlegget, men for meg har ikke avsender gjort noe galt, pakkene har vært tydelig og korrekt merket med vareverdi (under NOK 200), fraktpris og summen av de to. Posten tar da ikke utgangspunkt i vareverdien slik de skal, men i summen og ilegger sitt (eksepsjonelt høye) gebyr på rundt 100 kroner. Jeg antar at dette lønner seg for dem. Regelverket er nok vanskelig å forstå for mange mottagere, og jeg antar også at de fleste bare gir seg når representanter for Postfortollingen lyver og påstår at dette er slik det skal være. Jeg har fått innrømmet på telefon at de har instruks om å svindle kundene sine på denne måten; dvs. personen jeg snakket med var kanskje ikke klar over at det var svindel, og neppe heller over at han innrømte noe på vegne av sin arbeidsgiver. Han forklarte bare at det var slik de hadde instruks om å gjøre det, og det ser jeg ingen grunn til å tvile på. Det er ikke alltid like enkelt å få dem til å gi seg og fjerne felaktig ilagt gebyr og pålagt mva heller.

Ben "mail fraud" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 15:38   #29
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Nå måtte jeg sjekke, for jeg har fremvist legitimasjon flere ganger uten at det har vært snakk om rekommandert sending.

Posten skriver selv:

Sitat:

Posten er opptatt av at postsendinger blir utlevert til rette
mottaker. Derfor må du legitimere deg før du får utlevert en
rekommandert sending eller en verdisending. Du kan også måtte
vise legitimasjon når du skal hente annen type pakke eller et brev.
Posten stiller også krav om fremvisning av legitimasjon for å
sikre at penger blir utbetalt til rette mottaker.

Gammel 15-06-10, 17:30   #30
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Så bra at du fikk det ordnet

I dag har jeg fått hentelapp på Boden-pakken min, men nå har jeg lært. I følge denne så skal jeg betale 637,00. Totalt kom pakken min på under 1000, så maksimalt skal jeg betale 108 + 250. Da gjelder det bare å vente til mandag. (Det som irriterer meg aller mest er at vår fordømte post i butikk ikke har sendt melding tidligere - jeg har ventet og ventet og ventet på denne pakken og nå er det duplikatmelding jeg har fått - ankomstdato var 4. juni. )

Vår post i butikk suger også. De sendte tilbake pakken min fra USA for de mente jeg hadde flyttet

Gammel 15-06-10, 17:33   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så flink til å sjekke det der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:49   #32
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er forresten ikke PIB (post i butikk) som sender ut hentemeldinger. Det er noe som skjer før pakken handler på PIB. Duplikatene er det PIB som sender ut.

Hvis det er brevpost er det postbudet som skriver ut hentemelding hvis budet vurderer det til å være for stort for postkassen.

Dette kan da umulig stemme Jeg har ringt postens kundeservice endel ganger for å etterlyse pakker for jobben. På sporingsnummeret ser det ut til at pakken ligger fast på en eller annen terminal et sted i landet. Mens jeg har postdamen på tråden ringer hun det aktuelle postkontoret pakken skal til. Og i ca 90% av tilfellene ligger den på det kontoret den skulle til.

Hentelappene blir ikke sendt ut før pakken er scannet inn på postkontoret/PIB. Pakkene scannes forøvrig hver gang den er innom et sted.

Gammel 16-06-10, 11:50   #33
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er ikke hentelappen som blir scannet ved ankomst til postkontor, men strekkoden som er på selve adressekortet.

På postkontorene var det fram til rundt 2000 at hentelapper ble tatt ut på ankomstkontor og sendt ut derfra. Rundt den tiden overtok terminalene den jobben og pakkene ble bare scannet på strekkode og satt i hylla. Det kan medføre at man kan rekke å få en hentelapp i postkassa før pakken har rukket fram til postkontor/PIB, noe som gjerne skjer hos oss siden vi er tidlig i postruta og pakkeleveranser til PIB er noe senere.

Ok. Da gir jeg meg. Kjenner ikke systemet så godt at jeg skal begynne å diskutere på det Synes dog det er noe snodig at de sender ut hentelapper før pakken er ankommet der den skal. Hva om det skjer noe med bilen da.. hm..

Gammel 16-06-10, 11:52   #34
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Synes dog det er noe snodig at de sender ut hentelapper før pakken er ankommet der den skal. Hva om det skjer noe med bilen da.. hm..

Det har jeg opplevd flere ganger - at hentelappen kommer før pakken. Og ja, det er jo litt snodig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:57   #35
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Ok. Da gir jeg meg. Kjenner ikke systemet så godt at jeg skal begynne å diskutere på det Synes dog det er noe snodig at de sender ut hentelapper før pakken er ankommet der den skal. Hva om det skjer noe med bilen da.. hm..

Det har jeg også opplevd. Og jeg var på postkontoret fem minutter før det stengte den dagen, men pakken var nok "dessverre på distribusjonssentralen fortsatt". For sikkerhets skyld var det en lørdag.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:58   #36
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det er utrolig irriterende de gangene det skjer. Spesielt ettersom postkontoret insisterer på at jeg skal kvittere for å ha mottatt pakken før de sjekker om den har kommet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.