Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bryllupsgave - hva er vanlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-10, 23:28   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Bryllupsgave - hva er vanlig?

Vi er invitert til ett bryllup nå i sommer til en kamerat, hvilken størrelsesorden ligger gavene på til denne type bryllup? Det er snakk om ganske mange utgifter mht reise og overnatting + at bryllupet varer i 2 dager - dvs. 2 middager..

Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 23:34   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Byllupsgave - hva er vanlig?

Jeg tenker vanligvis ikke så mye på pris når jeg kjøper gaver (innenfor visse grenser så klart), men tenker mer på hva som er den rette gaven for mottaker. Til venners bryllup så har vi vel ligget på omkring 5-700 kr, tror jeg. Kommer litt an på hvor nære venner det er snakk om også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 23:36   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er vel ikke hva man kan kalle nære venner. Og de ønsker seg mest av alt penger, noe som ikke er det morsomste jeg vet å gi, men det er nå det som vil falle mest i smak iflg. ønskelisten.

Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 23:42   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til nære venner ligger vi vel på rundt tusenlappen. Andre får vel gave for mellom 5 og 700. Kommer litt an på hva de ønsker seg også, selvfølgelig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 23:44   #5
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Jeg ville gitt 1000 kr.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 01:51   #6
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Til nære venner ligger vi vel på rundt tusenlappen. Andre får vel gave for mellom 5 og 700. Kommer litt an på hva de ønsker seg også, selvfølgelig.

Jeg er nok her et sted også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 06:04   #7
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes 1000 kroner er et helt greit beløp. 500 litt gnient, 700-800 mer aksptabelt og 1000 kroner helt korrekt. Til de aller næreste ville jeg gitt litt mer.
Men for all del, har man veldig dårlig råd må man jo først og fremst se på hva man har råd til. Det er alltid noen som i perioder har det trangt økonomisk, og det er mye bedre å gi en ok gave man f.eks finner på salg, enn å måtte krite for å få råd til noe dyrere.
For øvrig synes jeg penger er en helt grei gave, det viktigste for meg er at brudeparet skal få noe de kan ha glede av.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 07:46   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere tenker å gi penger ville jeg gitt en 500-lapp.
Ellers ville nok en eventuel gave ligget på mellom 500 og 700 kroner.

Gammel 17-06-10, 08:24   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg synes 1000 kroner er et helt greit beløp. 500 litt gnient, 700-800 mer aksptabelt og 1000 kroner helt korrekt. Til de aller næreste ville jeg gitt litt mer.
Men for all del, har man veldig dårlig råd må man jo først og fremst se på hva man har råd til. Det er alltid noen som i perioder har det trangt økonomisk, og det er mye bedre å gi en ok gave man f.eks finner på salg, enn å måtte krite for å få råd til noe dyrere.
For øvrig synes jeg penger er en helt grei gave, det viktigste for meg er at brudeparet skal få noe de kan ha glede av.

Syns du virkelig 500 kroner er gnient? Vi lever virkelig i forskjellige verdener.

Jeg syns man skal gi utifra hva man har råd til. Når man i tillegg bruker mye penger på å reise i brylupp så skjønner jeg godt at man ikke nødvendigvis har råd til en stor brylluppspresang.

Gammel 17-06-10, 08:36   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bryllupsgave - hva er vanlig?

Når man er invitert i to middager så synes jeg også at en gave til 500 kroner er litt 'gnient' hvis det er en gave fra to stk.

Jeg hadde gitt 1000. 1500 hvis de var nære.

Gammel 17-06-10, 08:51   #11
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde vel landet på 1000, men det blir jo ganske mye tilsammen når dere må betale overnatting! Jeg vet om flere brudepar som ikke ønsker gave fra de som må overnatte.

Gammel 17-06-10, 09:08   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Når man er invitert i to middager så synes jeg også at en gave til 500 kroner er litt 'gnient' hvis det er en gave fra to stk.

Hvorfor spiller det noen rolle at det er to middager? Det er ikke meningen at gaven skal "betale" for festen, er det?

Jeg syns absolutt ikke 500 er gnient, det blir tross alt store utgifter med reise, overnatting, kjole, kanskje utgifter til barnevakt etc. Det er jo ikke alle som har så mye penger - litt kjedelig hvis man må droppe familieferien for å gå i bryllup. Og at et brudepar etter bryllupet skal sitte å tenke at de som gir lite er gniene har jeg heller ingenting til overs for.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:15   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng. Men JEG synes nå det er gnient uansett. Hvordan andre føler det får være dems sak.

(jeg hadde ikke reagert på å få den summen, men det hadde føltes gnient å gi det - dette da tatt ut fra min omgangskrets og økonomi, som sikkert er middels pluss, hadde jeg og alle mine venner bodd på studenthybel så hadde vi nok sikkert tenkt annerledes på det)

Gammel 17-06-10, 09:21   #14
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det er jo avhengig av hvor nære vennene er, og hva slags økonomi man har.
Jeg ville jo mye heller kjøpt en ordentlig gave enn å gi penger jeg da, men det er meg da.

Gammel 17-06-10, 09:22   #15
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Syns du virkelig 500 kroner er gnient? Vi lever virkelig i forskjellige verdener.

Jeg syns man skal gi utifra hva man har råd til. Når man i tillegg bruker mye penger på å reise i brylupp så skjønner jeg godt at man ikke nødvendigvis har råd til en stor brylluppspresang.

Hvis du leste hele innlegget mitt som du siterte, ville du også sett at jeg selvsagt ikke mener man skal kjøpe gaver man ikke har råd til. Selvsagt ikke, vi har selv i tidligere år vært i en økonomisk situasjon som gjorde at vi måtte spare på alt. Jeg tok utgangspunktet i hva jeg anser som allminnelig skikk og bruk, og forutsetter da en normal god økonomi.
Og igjen; jeg synes 500 kroner per par, særlig når man er bedt i to middager, er litt snaut, ja.
Mener forresten at det er en slags "pekepinn" at gaven skal ca dekke kuvertkostnadene?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:33   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Et sted mellom 500 og 1000.
For 3 år siden tror jeg vi ga for 600,- (de holdt bryllup i Finland), på nyttårsaften (times kjøring unna) ble det 1000,- men da vet jeg at sambo følte seg litt presset siden en annen kompis gav mye mer enn det.

Vi giftet oss forrige lørdag og fikk alt fra 500 til opp i over 2000 fra våre venner. Like glad for alt

Hvordan skal forresten gjestene vite hva kuvertprisen er?? Ingen av våre gjester visste dette

Sist redigert av star : 17-06-10 kl 09:56.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:51   #17
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes 500 er en helt grei sum når paret ønsker seg penger. Mulig mer om jeg skulle kjøpt en gave og den "rette" gaven kostet noen hundrelapper mer. Jeg synes det blir litt smålig å betrakte 500 som "gnient".

Gammel 17-06-10, 09:53   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvis giverne har dårlig råd så er 500 helt ok.

Har de god råd, så er dette gnient hvis dere kommer to stk.

Vi landet på 800 kr, og da hadde vi flyreise, hotell og besteforeldre som barnevakt med oss. Vi gjorde det så rimelig vi kunne for oss selv ved å bruke bonuspoeng.

Gammel 17-06-10, 10:25   #19
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke 500 er gnient i det hele tatt, og særlig ikke hvis en skal betale for reising og overnatting for å komme seg i bryllupet.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 11:41   #20
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Hadde gitt minimum 900 - 1000 kr hvis vi var bedt til middag som par.
500 kr er veldig lite!
SÅg nå at det er med overnatting og reise, da er det ok å gi mindre

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.