Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Banning på norsk og engelsk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-10, 12:09   #1
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Banning på norsk og engelsk

"Det er stygt å fakke, ikke sant?"
Dette sa sjuåringen en dag han kom hjem fra skolen, tydelig frustrert over at en i klassen hadde gått rundt og vist fingeren og "fakket"...(fucket).
Han syntes tydeligvis at klassekompisen var dum som drev på sånn.

Måtte dra litt på smilebåndet over ordet "fakke". Men det viser jo at unger får med seg de stygge tingene folk gjør. Og sier.

Dette er jo EN ting, men hva med banneordene sånn generelt? Hva synes dere er verst? En tirade av norske, staute banneord som poden lærer seg enten man vil eller ikke, eller amerikansk-inspirerte lavmål-banneord som i hovedsak går på temaet underlivet?
Her en kveld satt jeg og gjorde noe papirarbeid hjemme, mens de andre satt og så på en amerikansk komedie på DVD. I løpet av de to timene ble det garantert sagt ordet "fucking" minst 100 ganger. Så da tenkte jeg: Dobbeltmoralistene i USA som går av hengslene hvis noen viser en pupp har i alle fall styggere banning enn oss her i landet. Se for deg at det norske bannevokabularet skulle bestå av ordet "forpulte" i annenhver setning. Det er faktisk det de sier mest av i amerikanske filmer.

Nei, takke seg til norsk banning. Selv om den også kan bli i overkant. I alle fall hvis den kommer fra barnemunn.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 13:49   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Banning på norsk og engelsk

Mer pupp, mindre forpuling.

Gammel 21-06-10, 10:15   #3
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du må da ikke dømme utfra en amerikansk komedie eller amerikansk TV-serie, for den saks skyld. En som har engelsk som morsmål vil nok reagere på det ordet. Jeg klarer f.eks. ikke å si det (snill jente som ikke banner). Hadde et barn brukt slikt språk blant mine engelske venner, ville de nok ha reagert. Bare tenk at inntil noen få tiår siden var "bloody" blant de verste banneordene. Jeg tviler nok også på at slikt er så utbredt blant middelklasses-USA.

Jeg synes ingen av delene er verst fordi begge er like ille. Selv om jeg er klar over at mange er uenig med meg, er det ikke nødvendig å banne.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 10:26   #4
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Enig med deg, C3PO!

Gammel 21-06-10, 10:30   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

norsk=staut, amerikansk=lavmåls. Jaha.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 10:47   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er mer poeng i de amerikanske bannordene. Jeg mener, om man først skal banne, så bør det være stygt. Faen! gjør liksom ikke helt nytten. Men samtidig, om man ber en av oslos vestkantfruer om å banne og får en innfødt finmarking til å banne så vil det jo være forskjell i virkning på det man får servert der også.

Selv banner jeg ikke. Jeg banner med amerikanske ord på tull, noen ganger. Føkk. Det er det morsomste ordet.

Gammel 21-06-10, 10:58   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns banning på norsk er mye værre enn på engelsk. Jeg tror ikke det har noe med hva ordene betyr å gjøre, mer hva de står for. At norsk er værre henger nok igjen fra når jeg var liten og ikke fikk lov til å banne, og hvor sjokkerte vi ble når pappa gjorde det. Han bannet sjelden, men er nordlening, så når han først begynnte var det litt av noen gloser

Selv banner jeg alt for mye, men sjelden på norsk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 10:59   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir litt meningsløst å vurdere ulike typer banning opp mot hverandre. Norske banneord er ofte religiøse. Det er jo litt respektløst mot kristne. Amerikanske er mer knyttet til sex. Det er jo litt respektløst overfor -ja, eh, sex som sådan. Men det er jo hele poenget med begge former, å være respektløse.

Glitter: jeg synes ikke norske banneord er "stautere" enn amerikanske. Og det handler heller ikke om at alt amerikansk er overfladisk og dumt. Og akkurat på banne-fronten tror jeg ikke jeg ville startet et korstog for å beholde den norske kulturen. "Ja til hestkuk, nei til føkk!"

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:02   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter peker vel på hovedinnlegget?

Gammel 21-06-10, 11:31   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Glitter: jeg synes ikke norske banneord er "stautere" enn amerikanske. Og det handler heller ikke om at alt amerikansk er overfladisk og dumt. Og akkurat på banne-fronten tror jeg ikke jeg ville startet et korstog for å beholde den norske kulturen. "Ja til hestkuk, nei til føkk!"

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Glitter peker vel på hovedinnlegget?

Elias omtaler norsk banning som staut, og amerikansk som lavmåls. Jeg syns banning er banning, og amerikanske kids får enda mindre lov til å si fuck enn norske får lov til å si faen. Når norske barn sier fakk mister det jo egentlig all betydning.

Gammel 21-06-10, 11:33   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg burde slutte helt å banne, før sønn plukker opp ord han ikke trenger å kunne. Jeg banner svært sjelden da.

Jeg visste forøvrig ikke at "shit" er så stygt på engelsk som det er. Før trodde jeg det var i "søren klype" kategorien, men skjønner nå at ordet vekker mer anstøt enn det for engelskspråklige.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:34   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Staut, norsk banning? Dsjis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:36   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg visste forøvrig ikke at "shit" er så stygt på engelsk som det er. Før trodde jeg det var i "søren klype" kategorien, men skjønner nå at ordet vekker mer anstøt enn det for engelskspråklige.

Åhja, det er megastygt! Jeg holdt på å bli sendt til rektor på grunn av det en gang, men greide å overbevise læreren om at jeg sa det på norsk. "Skitt" er jo ikke akkurat så ille.

Gammel 21-06-10, 11:37   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åhja, det er megastygt! Jeg holdt på å bli sendt til rektor på grunn av det en gang, men greide å overbevise læreren om at jeg sa det på norsk. "Skitt" er jo ikke akkurat så ille.

Kanskje amerikanske/engelske barn og ungdom kan begynne å si "dirt!".

(Ser at jeg er enig med deg, Glitter).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:47   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Selv banner jeg ikke. Jeg banner med amerikanske ord på tull, noen ganger. Føkk. Det er det morsomste ordet.

Vet at de innfødte selv synes fuck er et kjempestygt banneord, så jeg sier det ikke i England (...bortsett fra med riktig crowd til riktig tidspunkt), men sånn ellers blir jeg liksom ikke støtt av ordet pule.

Gammel 21-06-10, 11:48   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt ødelagt av type engelskmenn jeg omgir meg med til vanlig, og er redd for at jeg hadde støtt den mer, eh, te-drikkende versjonen ganske kraftig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 11:51   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er litt ødelagt av type engelskmenn jeg omgir meg med til vanlig, og er redd for at jeg hadde støtt den mer, eh, te-drikkende versjonen ganske kraftig.

Know what you mean!

Jeg har én variant reservert for den te-drikkende versjonen og én for den litt mer røffe utgaven.

Gammel 21-06-10, 11:51   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns nå banning er litt lavmåls, uansett hvilket språk det foregår på. Det har selvsagt litt å gjøre med hva man faktisk sier når man banner også.

Gammel 21-06-10, 11:55   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg blir aldri støtt av banning generelt (av typen, faen, fuck, helvete).
Jeg reserverer støttheten for sårende/nedvurderende kommentarer og generelt uttalelser&handlinger blottet for empati.

Gammel 21-06-10, 11:56   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg banner veldig lite, men kunne nok funnet på å si "fuck" en sjelden gang iblant fordi det har virket litt ufarlig liksom.
Men etter å ha vært sammen med eksen i 12 år - som er amerikaner - har jeg fått det prentet inn at "fuck", "bloody" og "jesus christ" faktisk er ille, over there. _ille_ Og dette er en amerikaner som banner litt også.

Så om det er gjengs i Norge å banne på engelsk kan man risikere å få seg en aldri så liten smekk om man bruker de til en engelsktalende m.a.o.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.