Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Margarin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-10, 23:57   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margarin

I prinsippet enig, men spiser av og til Bremykt. Det inneholder 70% smør. Er det bedre enn andre ting?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 23:59   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Bremykt ser så ekkel ut, og er rar i konsistensen. Så jeg shopper Bregott i Sverige. Jeg tar det som en selvfølge at smør med litt olje i er bedre enn margarin. Det er det?

Gammel 22-06-10, 00:01   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt skeptisk til oljen i Bremykt/Bregott, men hadde mye heller valgt det enn ren margarin. Men rent smør er jo mye bedre, så jeg ser ikke vits i å bruke noe annet. Bremykt har en ufattelig ekkel konsistens ja.

Gammel 22-06-10, 00:05   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig konsistens gjør at Bremykt byr meg i mot. Det smaker ikke så utrolig ekkelt som en del av de andre margarinene, men med 70 % smør, ser jeg ikke poenget. Da tar jeg heller 100 % smør og om jeg følte for litt mindre, så ville jeg heller begrenset mengden.

Gammel 22-06-10, 00:07   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hovedpoenget med Bremykt er vel at det er mykere rett fra kjøleskapet, men det løser man jo lett som en plett ved å IKKE ha smøret i kjøleskapet.

Gammel 22-06-10, 00:11   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet om god og dårlig kolesterol. Jeg har for mye av det dårlige, derav kolestrolproblematikken. Jeg bruker også smør eller olivenolje eller rapsolje i matlaging, aldri margarin i bakst f.eks. Men på brødet bruker jeg Vita hjertegod under "løst" pålegg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 00:13   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men på brødet bruker jeg Vita hjertegod under "løst" pålegg.

Pffft, ta litt smør. Det er ikke DET som vil ta livet av deg. Kutt heller ut potetgull og denslags, DER er det mye merkelig fett, der.

Gammel 22-06-10, 00:13   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes smør lager en bismak på maten. :dukker: Resten av familen mener det samme, men det er kanskje fordi vi pleier spise margerin (soft flora)? Vi bruker kunn margarin til matlaging, ingen spiser det på brødskiva.

Men jeg vet at det er sunnest og alt det der, så vi burde kanskje venne oss til smaken?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 00:14   #29
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Syns smøret får ekkel smak etter berre ein dag på benken. Og da blir det så stress å heile tida passe på at smøret er mjukt. Men likar best smør.

Gammel 22-06-10, 00:14   #30
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Pffft, ta litt smør. Det er ikke DET som vil ta livet av deg. Kutt heller ut potetgull og denslags, DER er det mye merkelig fett, der.

Det spiser jeg ikke.Men ikke snakk om sjokolade, er du snill.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 00:17   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dette med kolesterol er jo også svært omdiskutert nå, noen leger mener at det ikke finnes noe som heter dårlig kolesterol. Jeg skal ikke påstå noe selv, men jeg synes det er ganske spennende.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/22/509673.html

Gammel 22-06-10, 00:20   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes smør lager en bismak på maten. :dukker: Resten av familen mener det samme, men det er kanskje fordi vi pleier spise margerin (soft flora)? Vi bruker kunn margarin til matlaging, ingen spiser det på brødskiva.

Men jeg vet at det er sunnest og alt det der, så vi burde kanskje venne oss til smaken?

Ja, man må nok venne seg til smaken. Jeg og mannen min brukte alltid Brelett før, inntil 2002, da gikk vi over til smør, og nå takler vi ikke noe annet. Jeg kan aldri kjøpe sånne ferdigpakkede smørbrød ute, for det er som regel margarin på dem og det ødelegger hele greia.

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Syns smøret får ekkel smak etter berre ein dag på benken. Og da blir det så stress å heile tida passe på at smøret er mjukt. Men likar best smør.

Rart, vi har det alltid i romtemperatur og det har aldri fått noen bismak. Men det smaker litt annerledes kaldt, det er kanskje det du forveksler med "bismak"? Det blir i hvert fall IKKE dårlig av å stå i romtemperatur i flere dager og vel så det.

Gammel 22-06-10, 00:27   #33
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Smør er det beste som finnes.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 00:42   #34
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, man må nok venne seg til smaken. Jeg og mannen min brukte alltid Brelett før, inntil 2002, da gikk vi over til smør, og nå takler vi ikke noe annet. Jeg kan aldri kjøpe sånne ferdigpakkede smørbrød ute, for det er som regel margarin på dem og det ødelegger hele greia.

Rart, vi har det alltid i romtemperatur og det har aldri fått noen bismak. Men det smaker litt annerledes kaldt, det er kanskje det du forveksler med "bismak"? Det blir i hvert fall IKKE dårlig av å stå i romtemperatur i flere dager og vel så det.

Nei det er ikkje blitt dårlig av å stå ute men eg og mannen syns ikkje det smakar godt etter ein dag ute. Veldig dumt for det er så håpløst med hardt smør.

Gammel 22-06-10, 09:23   #35
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ta ut 50 g i taget, da, Zip. Så tar du det i en liten skål/creme brulee form eller noe.

007: Svigermor mente også at hun ikke likte smør, men det viste seg å være fordi hun ikke hadde oppbevart smør riktig når hun hadde hatt det. I plastboks i romtemperatur leeeenge eller rett fra kjøleskap så det var steinhardt er liksom ikke helt greien.

Gammel 22-06-10, 09:25   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Så dere den youtube-snutten over her? Jeg blir rett ut skremt av hvor utbredt margarin er når man tenker på hva det faktisk består av.

Gammel 22-06-10, 09:55   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Merkelig konsistens gjør at Bremykt byr meg i mot. Det smaker ikke så utrolig ekkelt som en del av de andre margarinene, men med 70 % smør, ser jeg ikke poenget. Da tar jeg heller 100 % smør og om jeg følte for litt mindre, så ville jeg heller begrenset mengden.

Mitt eneste argument er at det er mykt. Jeg reagerer heller ikke på konsistensen, men spiser det veldig sjelden. Synes det smaker godt. Nesten smør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 10:01   #38
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Her var det livlig diskusjon. Jeg skal se gjennom linkene når jeg får tid (når frøkna sover...), men det virket nesten som litt svartmaling og halleluja-stemning. Typisk ju ess åv ei.

Mitt enkle poeng som kanskje ikke kom godt fram, var at dersom transfettet faktisk er fjernet i margarinen, hvordan kan jeg da argumentere med at smør er SUNNERE? Ingen med vettet i behold vil vel synes at Vita Hjertegod smaker GODT? Plantefett eller ikke; ingen skal fortelle meg at de prosessene oljen gjennomgår for at de skal forbli i fast og stabil form i romtemperatur ikke er skadelige på noe slags vis. Nå snakker jeg altså om norske produkter som Soft Soya, Vita Hjertegod osv. Bensinargumentet vet jeg heller ikke helt om holder.

Det er vel ikke helt kjent i befolkningen at mettet fett ikke er djevelen selv, heller. Jeg har ikke fettfobi personlig, og velger helst smør og fete varianter (og aldri lett av noe som helst, annet enn melk) selv.

Gammel 22-06-10, 10:15   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nera: Gå gjennom de sanne påstandene om smør vs margarin i mitt innlegg lenger opp. Det burde holde lenge i fht helse.

Gammel 22-06-10, 10:23   #40
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal gjøre det, Mim.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.