Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta fri fra skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 08:44   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta fri fra skolen

I fjor var min datter (10 år) en uke i syden med besteforeldrene, borte to fredager for langhelg på fjellet og ei langhelg for storbyferie. hadde jeg ikke vært lærer selv hadde vi nok tatt en sydentur midt i skoleåret med hele familien også. Om sommeren har vi ikke muligheten til å løse ut en slik tur, dessverre.

Jeg er nok skruppelløs og i godt selskap med flere andre, ser jeg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 08:54   #62
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er såre enkelt å ta ut ungen en liten uke den siste tiden før sommerferien når det tilsvarer tusenvis av kroner spart for sydenturen.
Forresten er det vel ett fett om det gjelder sydentur, besteforeldrebesøk eller hjelpearbeid i Afrika for den del? Man går da vel glipp av akkurat like mye (evt. lite) på skolen? Ser noen ikke har problemer med å ta ut barna i forb. med familiebesøk, men sydentur? Nei, kors og bevare.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:00   #63
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Det er såre enkelt å ta ut ungen en liten uke den siste tiden før sommerferien når det tilsvarer tusenvis av kroner spart for sydenturen.
Forresten er det vel ett fett om det gjelder sydentur, besteforeldrebesøk eller hjelpearbeid i Afrika for den del? Man går da vel glipp av akkurat like mye (evt. lite) på skolen? Ser noen ikke har problemer med å ta ut barna i forb. med familiebesøk, men sydentur? Nei, kors og bevare.

Ja. Det går ikke på hva man går glipp av, men hvilke signaler man sender barnet ift hvilke friheter man tar seg og hvilke prioriteringer man gjør.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:13   #64
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker min mor søkte om å få fri fra skolen den gangen vi skulle på en langhelg til Tyskland. Det var ikke noe problem, og jeg fikk ingen lekser (bortsett fra å fortelle fra turen til klassen etterpå).

Jeg leste ett sted at det var blitt stadig mer vanlig å ta ut ungene av skolen utenom skolens ferie, så det var noen som lurte på om vi man måtte regulere feriene anderledes. Men jeg aner ikke hvordan den saken har blitt i ettertid.

Men om du velger å ta ut barnet en uke i mai (som forøvrig er full av fridager) så ville hvertfall jeg ha gjort det. F.eks reist en uke hvor det er off. fridager og skolen allikevel er stengt. Og hun går da bare i førsteklasse, tror ikke hun vil plages resten av livet med en uke fri.

PS! Jeg har ikke skolebarn enda, så du får ta min mening med en klype salt.

Sist redigert av Pope : 08-02-07 kl 09:30.
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:21   #65
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Veldig dumt med barn som blir borte en uke fra skolen i forhold til fag de mister, men det er jo vanlig. I grunnskolen har foreldre lov til å be om 14 dager fri i løpet av de 10 årene grunnskolen er, altså 14 dager tilsammen i løpet av 10 år. Vanlig innvilges søknader om fri utover dette også, men det er ikke helt heldig å være mye borte fra skolen selv om foreldre tar på seg ansvar for læringen.

Dette stemmer ikke. Man har lov til å søke ungene fri 10 dager per skoleår hele grunnskolen.

Jeg syns ikke det gjør noe å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie en uke. Har tatt ut elstejenta til sammen ca 3 uker pga det, og hun har også noen enkeltdager pga ferie som begynner litt før den vanlige ferien.

Elste fikk faktisk ikke begynne på skolen samtidig som de andre i 1.klasse, ho kom noen dager for seint for vi var på Kreta en tur. Tror ikke det gjorde så mye for noen. Det var ei annen som begynte seinere av samme grunn.

I september skal vi på ferie igjen og da er det to unger som må tas ut av skolen, ei i 7.klasse og ei i 2. klasse. Jeg må nok ta meg fri fra jobben (om jeg fortsatt har samme jobb) og det utenom skolens fri (jobber på skole). Jeg har ikke mulighet til å betale en ferie i skolens ferie. Det er snakk om ca 10 000 i forskjell og det har jeg ikke. Jeg mener at ungene har så godt av å oppleve andre land at jeg tar de gjerne ut av skolen en uke i året.

Ellers er jeg veldig streng på når de får lov til å være hjemme fra skolen. Da skal være ordentlig syke, det holder ikke med litt vondt i magen. Da får de prøve å dra og så får lærern heller ringe meg om det ikke blir bedre. I dag sendte jeg ei på skolen med litt hodepine, skulle ho vært hjemme hver gang ho har vondt i hodet så hadde ho vært mer hjemme enn på skolen. Heldigvis vil ho ikke være hjemme heller. Jeg har ei jente hjemme nå med hodepine, magevondt og feber. Da er det et klart tilfelle.

Gammel 08-02-07, 09:51   #66
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Dette stemmer ikke. Man har lov til å søke ungene fri 10 dager per skoleår hele grunnskolen.

Helt riktig.

Og selv om jeg ikke ser det helt store problemet med at ungene er litt borte fra skolen, så synes jeg man skal være klar over at det ikke bare er å "ta seg fri", som noen skriver. Man skal søke om permisjon. Og man overtar opplæringsansvaret.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:02   #67
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja. Det går ikke på hva man går glipp av, men hvilke signaler man sender barnet ift hvilke friheter man tar seg og hvilke prioriteringer man gjør.

Dette er jeg helt enig i.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:17   #68
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilke signaler?
For min egen del har jeg god arbeidsmoral selv om jeg ble tatt med på 14 dagers sydentur noen ganger i oppveksten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:19   #69
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skole er viktigere enn ferie synes jeg.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:21   #70
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Amen og hallelujah.

Helt enig i at skolen prioriteres fremfor ferien. Jeg vil heller tatt meg en billigere ferie/småturer i fellesferien enn å ta ungen ut av skolen slik at jeg kan ta en sydenferie tre uker før skoleferien for å spare noen tusenlapper. Det ville ikke falt meg inn engang. (Men nå visste jeg jo heller ikke at det var lov... )

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:27   #71
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mye større problemer med signalene man sender ved å se på skolen som et tungt pliktens sted hvor man ikke for noen pris må gå glipp av en eneste time hvis det ikke finnes moralsk høyverdige grunner til det. Hva er viktig med skolen? Det man lærer der. Hvis man kan ta ferie i løpet av skoleåret uten at det går ut over læringen, vel, da ser jeg ikke problemet.

(Det er litt som at jeg synes det er uproblematisk at folk sitter i arbeidstida og sludrer på nettfora, all den stund de faktisk får gjort den jobben som er forventet av dem. Noen her som er sånn? )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:28   #72
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hvilke signaler?
For min egen del har jeg god arbeidsmoral selv om jeg ble tatt med på 14 dagers sydentur noen ganger i oppveksten.

På enkleste nivå; at man hovedsakelig holder seg til den ferien som er satt opp, da det er det som er meningen? Enkelt og greit.

På et noe dypere nivå; at det ikke er naturlig å be om ekstra fri for å få en billig syden-tur. At det ikke er ok ift dem som er igjen i klassen som ikke har så frekke foreldre. At dersom alle gjorde dette, ville det garantert blitt forbudt, og den eneste grunnen til at det fungerer er antagelig at ikke alle gjør det.

På et enda dypere nivå; at sånt gjør man bare rett og slett ikke. At det gjenspeiler en grunnholdning jeg ikke ønsker at mine barn skal ha til livet sitt; til hverdagen, til venner og til kollegaer.

Gammel 08-02-07, 10:31   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Skole er viktigere enn ferie synes jeg.

Både skolen og livets skole er like viktige.

Gammel 08-02-07, 10:33   #74
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det er jeg enig i. Det er viktig med ferie, men det er ikke viktig å måtte til syden for en billig penge. Syden er virkelig ikke et must for livets lære.

Gammel 08-02-07, 10:34   #75
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke sånn at barnet ikke har ferie! Det har faktisk ferie, mange uker per år! Det er snakk om en billig sydenferie er bedre eller viktigere for barnet enn en annen type ferie som foreldrene har råd til i skoleferien.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:36   #76
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det er jeg enig i. Det er viktig med ferie, men det er ikke viktig å måtte til syden for en billig penge. Syden er virkelig ikke et must for livets lære.

Å reise på feirie i skoleåret kan da vel så gjerne være London, fjelltur, hyttetur med gode venner, cruise i Karibien eller noe helt annet. Ferie er ferie.

Gammel 08-02-07, 10:39   #77
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er jo ikke sånn at barnet ikke har ferie! Det har faktisk ferie, mange uker per år! Det er snakk om en billig sydenferie er bedre eller viktigere for barnet enn en annen type ferie som foreldrene har råd til i skoleferien.

Som sagt tidligere. jeg ser ikke problemet med at foreldrene av ulike årsaker velger å ta ferie utenom skoleferiene selv om det fører til at jeg å kjøre en ekstra runde med prøver eller legge annet til rette. Jeg tror ingen til mindre plikoppfyllende eller mmindre til å stole på av den grunn. I vårt samfunn har mange det veldig travelt og jeg unner barn og voksne litt pausetid sammen om gode opplevelser (noen voksne legger ikke fra seg jobben før de kommer seg bort) sammen.

Jeg registrerer at andre har andre meninger og det er helt greit. *enkel*

Gammel 08-02-07, 10:41   #78
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Å reise på feirie i skoleåret kan da vel så gjerne være London, fjelltur, hyttetur med gode venner, cruise i Karibien eller noe helt annet. Ferie er ferie.

Joda selvfølgelig, men disse turene kunne da også gjerne vært lagt til vanlige ferier i de fleste tilfeller så opplevelsen vil da barnet få likevel.

Gammel 08-02-07, 10:45   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Joda selvfølgelig, men disse turene kunne da også gjerne vært lagt til vanlige ferier i de fleste tilfeller så opplevelsen vil da barnet få likevel.

Da ville man trolig har gjort det slik at en del barn ikke kunne fått reist på ferie på grunn av økonomi. Men det gjør kanskje ingenting så lenge det ikke gjelder oss selv.

Gammel 08-02-07, 10:46   #80
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

På enkleste nivå; at man hovedsakelig holder seg til den ferien som er satt opp, da det er det som er meningen? Enkelt og greit.

På et noe dypere nivå; at det ikke er naturlig å be om ekstra fri for å få en billig syden-tur. At det ikke er ok ift dem som er igjen i klassen som ikke har så frekke foreldre. At dersom alle gjorde dette, ville det garantert blitt forbudt, og den eneste grunnen til at det fungerer er antagelig at ikke alle gjør det.

På et enda dypere nivå; at sånt gjør man bare rett og slett ikke. At det gjenspeiler en grunnholdning jeg ikke ønsker at mine barn skal ha til livet sitt; til hverdagen, til venner og til kollegaer.

Jeg er så langt ifra enig i dette. Man kan ha et grunnprinsipp om at man ikke skal være borte mer enn nødvendig, men dersom det passer skoleplan og familien å ta ferie noen dager, en uke eller to utenom er helt uproblematisk så lenge de faktisk lærer det de skal. Om man bruker det på billig sydentur eller ikke er faktisk helt irrelevant. Dersom det er fordi foreldrene ikke har råd til tur ellers i fellesferier, så er det vel kanskje et viktigere poeng at familien faktisk får kost seg sammen enn at de må droppe det pga økonomi ellers. Man lærer ikke barna å skulke fordi de får ferie som passer foreldre, arbeidsgiver og skole. Jeg synes Tinetoff hadde et svært viktig poeng, dette inngrodde og gammeldagse synet på at skolen er en streng plikt, ikke et sted der man skal suge til seg kunnskap og trigge lærevilje.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.