|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta fri fra skolenI fjor var min datter (10 år) en uke i syden med besteforeldrene, borte to fredager for langhelg på fjellet og ei langhelg for storbyferie. hadde jeg ikke vært lærer selv hadde vi nok tatt en sydentur midt i skoleåret med hele familien også. Om sommeren har vi ikke muligheten til å løse ut en slik tur, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta fri fra skolenDet er såre enkelt å ta ut ungen en liten uke den siste tiden før sommerferien når det tilsvarer tusenvis av kroner spart for sydenturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
I mål
|
![]() Sv: Ta fri fra skolen
Ja. Det går ikke på hva man går glipp av, men hvilke signaler man sender barnet ift hvilke friheter man tar seg og hvilke prioriteringer man gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta fri fra skolenJeg husker min mor søkte om å få fri fra skolen den gangen vi skulle på en langhelg til Tyskland. Det var ikke noe problem, og jeg fikk ingen lekser (bortsett fra å fortelle fra turen til klassen etterpå).
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006 Sist redigert av Pope : 08-02-07 kl 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ekstremt trøtt
|
Dette stemmer ikke. Man har lov til å søke ungene fri 10 dager per skoleår hele grunnskolen.
![]() |
#66 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Helt riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg helt enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Ta fri fra skolenHvilke signaler?
![]() |
#69 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta fri fra skolenSkole er viktigere enn ferie synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ræv med ører
Amen og hallelujah.
![]() |
#71 |
kamerat
|
Jeg har mye større problemer med signalene man sender ved å se på skolen som et tungt pliktens sted hvor man ikke for noen pris må gå glipp av en eneste time hvis det ikke finnes moralsk høyverdige grunner til det. Hva er viktig med skolen? Det man lærer der. Hvis man kan ta ferie i løpet av skoleåret uten at det går ut over læringen, vel, da ser jeg ikke problemet.
![]() |
#72 |
I mål
|
På enkleste nivå; at man hovedsakelig holder seg til den ferien som er satt opp, da det er det som er meningen? Enkelt og greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ræv med ører
Det er jo ikke sånn at barnet ikke har ferie! Det har faktisk ferie, mange uker per år! Det er snakk om en billig sydenferie er bedre eller viktigere for barnet enn en annen type ferie som foreldrene har råd til i skoleferien.
![]() |
#76 |
navnet sjemmer ingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
navnet sjemmer ingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
I mål
|
Joda selvfølgelig, men disse turene kunne da også gjerne vært lagt til vanlige ferier i de fleste tilfeller så opplevelsen vil da barnet få likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
navnet sjemmer ingen
Da ville man trolig har gjort det slik at en del barn ikke kunne fått reist på ferie på grunn av økonomi. Men det gjør kanskje ingenting så lenge det ikke gjelder oss selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg er så langt ifra enig i dette. Man kan ha et grunnprinsipp om at man ikke skal være borte mer enn nødvendig, men dersom det passer skoleplan og familien å ta ferie noen dager, en uke eller to utenom er helt uproblematisk så lenge de faktisk lærer det de skal. Om man bruker det på billig sydentur eller ikke er faktisk helt irrelevant. Dersom det er fordi foreldrene ikke har råd til tur ellers i fellesferier, så er det vel kanskje et viktigere poeng at familien faktisk får kost seg sammen enn at de må droppe det pga økonomi ellers. Man lærer ikke barna å skulke fordi de får ferie som passer foreldre, arbeidsgiver og skole. Jeg synes Tinetoff hadde et svært viktig poeng, dette inngrodde og gammeldagse synet på at skolen er en streng plikt, ikke et sted der man skal suge til seg kunnskap og trigge lærevilje.
![]() |
|
|