Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

rajrajs superfantastiske soppsuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-10, 20:51   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

rajrajs superfantastiske soppsuppe

I dag fant jeg opp en suppe og den var helt fantastisk nydelig om jeg får si det selv.

Du trenger - til fire gode suppeskåler:
1 pakke bacon, skjært i små strimler
cirka 10 store champignon, delt i to og deretter i tynne skiver
kantarell, grovhakket - jeg brukte ½ pose a 250g (frosne, kjøpt på Rema)
2-3 selleristenger, finhakket
creme fraiche (jeg brukte lettvarianten)
1 liter hønsebuljong (evt. grønnsaks-, oksebuljong eller kraft)
Salt, pepper, paprika, timian, lime
+ mel og smør til jevning

Stek baconet i en rommelig kjele med god bunn. Når det er sprøtt tar du det ut med en hullsleiv slik at fettet er igjen i kjelen. Sett baconet til side. Ha champignon, selleri og kantarell i baconfettet og stek det godt et par minutter. Hvis det er blitt lite fett, tar du oppi ekstra smør, slik at det får surret ordentlig. Krydre godt med pepper og paprikapulver. Så tar du i en stor spiseskje med hvetmel og rører godt. Fres det skikkelig i kjelen, og skrap godt fra bunnen, slik at alt baconfettet og krydderet blander seg ordentlig. Tilsett buljong/kraft og kok opp. Krydre med fersk timian*, litt mer salt dersom baconfettet ikke ga nok, mer pepper og saften av ½ lime. Så tilsetter du ½ beger creme fraiche og lar det småputre med i noen minutter. Voila!

- Server med bacon strødd på toppen og ferske rundstykker til.

Eeeeeller gjør som meg og bruk baconet i Skilpaddas oste- og baconmuffinsoppskrift fra google (krediteres de som krediteres bør Jeg har forresten modifisert oppskriften ørlite granne):

FROKOSTMUFFINS MED OST OG BACON (12 stk.)

3,5 dl hvetemel
1 dl havregryn
2,5 dl revet ost
1 pk bacon, sprøstekt
1 ss sukker
1 klype salt
2 ts bakepulver
1 ts natron
1 egg
2,5 dl melk
½ dl matolje
krydder, for eksempel paprika, timian, pepper

Bland de tørre ingrediensene i en bolle, bland de våte i en annen og rør raskt sammen. Ha røren i muffinsformer og stek på 210 grader i 15-20 minutter, til en tannpirker stukket i midten kommer tørr ut. Avkjøl noen minutter, og server dem varme.

*Ang timian: Du kan pille bladene av fire-fem stilker og finhakke dem. Hvis du, som meg, synes det er litt kjedelig pirkete kan du surre dem sammen med en liten hyssingstump, kakke de litt med bunnen av en liten kjele, slik at smaken frigjøres, og ha dem oppi suppa. Fiskes opp før servering.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 21:29   #2
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: rajrajs superfantastiske soppsuppe

Det hørtes veldig fristende ut. Kanskje jeg må prøve begge deler.

Gammel 22-06-10, 22:02   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Anbefales, altså. Supergod og lettspiselig middag.

Gammel 22-06-10, 23:09   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:sikle:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 23:14   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette hørtes veldig bra ut!

Jeg har funnet et soppsted. Der står kantarellen og venter på meg!

Tror du ikke at tørkede kantareller blir bra i denne suppa? Hvis jeg legger dem i bløt?

Gammel 23-06-10, 10:28   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette hørtes veldig bra ut!

Jeg har funnet et soppsted. Der står kantarellen og venter på meg!

Tror du ikke at tørkede kantareller blir bra i denne suppa? Hvis jeg legger dem i bløt?

Helt sikkert! Den blir vel bare mer krydret i smaken etter den har vært tørket?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.