Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-10, 18:56   #241
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Så alle burde ønske og tilstrebe å jobbe redusert for å hente barna tidligere i barnehagen? Det kunne sikkert redusert stresset for noen. Mens for andre vil det å jobbe redusert bety det samme som å gjøre samme jobb for mindre betaling, arbeidsmengden ligger der uansett og man går mer stresset fra jobb en halvtime for tidlig. Hvilket ikke akkurat reduserer stresset i familien. Dessuten tror jeg ikke det er det beste for alle barn å komme kl 9 og gå kl 15. Noen barn har behov for å få med seg rutinene som rammer inn barnehagedagen, og det mister de i mange barnehager dersom de kommer diltende kl 9, da er livet i barnehagen i full gang. Mine barn blir småstresset hvis de blir levert senest i 8-tiden, dette på grunn av barnehagens rutiner.

For endel barn er det sikkert av det gode å få korte barnehagedager. For andre barn spiller det ikke så stor rolle. Jeg vil tro det betyr mer for endel foreldre enn for avkommet, spesielt om de til stadighet får signaler om at de er av de foreldrene som henter seinere enn ønsket. Uansett, selv om det kanskje er den beste løsningen for mange å gi barna litt kortere dager, betyr ikke det at fulltidsjobb med barnehage er en dårlig løsning. Jeg vil påstå at det fremdeles er en god løsning for de fleste, og for noen den beste. Jeg synes det blir veldig feil at foreldre som velger fulltidsjobb og barnehage for barna sine enten er kyniske og "burde gått ned i stillingsprosent noen få år" eller det er synd på dem fordi de ikke har mulighet til å gjøre det Riktige Valget. Endel har faktisk helt greie hverdager selv om barna er full tid i barnehagen.

Jeg syns overhodet ikke det er noe must at foreldre skal jobbe redusert, jeg jobber jo selv i barnehage og jobber 100%, kunne ikke tenkt meg noe annet heller. Jeg syns det er helt greit at ungene er der fra tidlig til sent, vi har åpent og da er det ikke noe problem at ungene er der.
Det skjer at foreldre gir uttrykk for dårlig samvittighet fordi ungene har så lange dager og alltid er veldig sent hentet, og da pleier jeg alltid å si at barna ikke har vondt av det, og at de koser seg også på slutten av dagen. Skulle det være slik at det er snakk om at ungen faktisk går og venter og ikke har det så veldig kult så sier jeg selvsagt det også, men det er jo i veldig sjeldne tilfeller. De aller fleste barn har ikke vondt av lange dager i barnehagen, og de aller fleste har fridager innimellom, og ferie, men så er det noen som aldri har fri og som kun har den ferien de må og som vi ser sliter, og da syns jeg at jeg må kunne si ifra. Jeg prøver jo selvsagt og si det på en slik måte at det ikke blir surmaget kritikk.

Gammel 26-06-10, 19:12   #242
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Så alle burde ønske og tilstrebe å jobbe redusert for å hente barna tidligere i barnehagen?

:Peker ned:

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Jeg mener ikke at alle skal ønske å jobbe redusert. Det jeg mener er at hvis det at både mor og far har krevende jobber fører til en stressende hverdag for ungene, bør man absolutt se på om det går an å gjøre ting på en annen måte. Det være seg redusert stillingsprosent, hjelp fra venner eller familie eller whatever.
Poenget er: barn SKAL IKKE gå rundt og være stresset, så får alle sørge for det på den måten som passer dem best.

Jeg sier det igjen, for fjerde gang, tror jeg: jeg er fullstendig klar over at ikke alle har mulighet til annet enn å utnytte åpningstidene maksimalt. Jeg skrev også tidligere at barn takler sånt veldig forskjellig, noen barn trenger en lang dag i barnehagen, mens andre kunne hatt godt av mer tid med foreldrene eller hjemme med søsken/venner/annen familie/alene. Men selv de som helst vil være i barnehagen fra 7-21 hvis de får bestemme selv har ikke godt av å ha foreldre som aldri "har tid til" å stoppe opp litt.

Jeg gjentar mitt hovedpoeng: Barn skal ikke være stresset. Noen barn kastes rundt og plasseres der det passer foreldrene når det passer foreldrene, og får knapt tid til å fortelle hva de har gjort i barnehagen. Ikke alle takler det så godt. Det betyr ikke at eneste løsning er å jobbe mindre. Hvis man er mentalt tilstede når man er sammen med barna, og ellers gir dem det de trenger av oppmerksomhet, kjærlighet og omsorg i trygge, rolige omgivelser, er alt bare bra. Jeg snakker om foreldre som kommer skrensende inn foran barnhagen ett på (eller ti over) stengetid, med handsfree på øret hele veien hjem og halvveis gjennom Toro- eller takeout-middagen, og så vidt rekker å sette på barne-tv før det er noe annet som bare gjøres. Har man det slik veldig ofte, bør man se om det er noe man kan endre på.

Er vi ferdige med den der "så du mener at alle burde vært hjemmeværende?"-diskusjonen nå? Vær så snill å lese innleggene mine, og helst alle ordene i dem.

Gammel 26-06-10, 19:16   #243
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Synes det er verre med de som sender ungene syke i bhg, eller
som ikke lar ungen bli ordentlig i form før h*n kommer i bhg. etter sykdom.
Selv om det er ofte de samme som sender ungene i bhg. fra åpningstid til
stengetid og aldri har de hjemme lenger enn de må i ferier.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:17   #244
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Signerer Majsa helhjertet, og forstår akkurat hva hun mener.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:20   #245
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Synes det er verre med de som sender ungene syke i bhg, eller
som ikke lar ungen bli ordentlig i form før h*n kommer i bhg. etter sykdom.
Selv om det er ofte de samme som sender ungene i bhg. fra åpningstid til
stengetid og aldri har de hjemme lenger enn de må i ferier.

Noen må faktisk ha barna i barnehagen fra åpningstid til stengetid pga lang reisevei og det er ikke alle som kan ta lengre ferie enn de 4 ukene man må ha med tanke på at at den 5 uken forsvinner i planleggingsdagene.
Synes at dette var ett utrolig dårlig argument.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:27   #246
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Jeg snakker om foreldre som kommer skrensende inn foran barnhagen ett på (eller ti over) stengetid, med handsfree på øret hele veien hjem og halvveis gjennom Toro- eller takeout-middagen, og så vidt rekker å sette på barne-tv før det er noe annet som bare gjøres. Har man det slik veldig ofte, bør man se om det er noe man kan endre på.

Hun her er det vel egentlig jeg snakker om, og hun er ikke tatt rett ut fra OJs ville fantasi:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/4259/

Gammel 26-06-10, 19:33   #247
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Noen må faktisk ha barna i barnehagen fra åpningstid til stengetid pga lang reisevei og det er ikke alle som kan ta lengre ferie enn de 4 ukene man må ha med tanke på at at den 5 uken forsvinner i planleggingsdagene.

Dette er ikke et argument, men noe som slo meg.
Jeg har full forståelse for de som ikke har annen mulighet enn å ha barna i bhg fra åpning til stenging

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:37   #248
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Sånn var det der jeg jobbet før.Om ikke barnet var hentet innen en time etter stengetid , så skulle vi kontakte barnevernet.

I Oslo blir barnevernsvakten kontaktet dersom barn ikke blir hentet i tide og man ikke oppnår kontakt med foresatte eller hentepersoner. Dette har en av barnehagene vi har hatt barna i opplevd en gang, tror jeg. Ellers har det ikke vært nødvendig.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:37   #249
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes barnehager bør ha én senvakt som blir betalt for å være der til 15 min over stengetid. Så det ikke blir så vanvittig krise om noen skulle være ti min forsinket liksom. Det er såvidt jeg vet vanlig i butikker, der regner man jo ikke med at alle er ute nøyaktig på slaget når det stenger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:40   #250
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

I Oslo blir barnevernsvakten kontaktet dersom barn ikke blir hentet i tide og man ikke oppnår kontakt med foresatte eller hentepersoner. Dette har en av barnehagene vi har hatt barna i opplevd en gang, tror jeg. Ellers har det ikke vært nødvendig.

Ok, da har det endret seg siden jeg jobbet i Oslo, for da var det som sagt en time så skulle vi ringe.
Det skjedde engang hos oss bare, men da valgte vi heller å være igjen 2 fra personalet så ikke barnet skulle bli tatt med til en helt ukjent plass.
Foreldrene kom 2 t etter stengetid.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 19:42   #251
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

I vår barnehage er det pålagt at barna må ha 4 uker ferie, og 2 av de må være sammenhengende i løpet av sommeren. Av disse 4 ukene kan man regne planleggingsdagene og den siste uka kan være i forbindelse med jul/påske. Så vi opplever faktisk at enkelte unger kun har 2 uker ferie og at vi faktisk omtrent må tvinge foreldrene til å sette opp disse 2 ukene. heldigvis er dette ikke flertallet, men det skjer.

Gammel 26-06-10, 19:45   #252
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

I vår barnehage er det pålagt at barna må ha 4 uker ferie, og 2 av de må være sammenhengende i løpet av sommeren. Av disse 4 ukene kan man regne planleggingsdagene og den siste uka kan være i forbindelse med jul/påske. Så vi opplever faktisk at enkelte unger kun har 2 uker ferie og at vi faktisk omtrent må tvinge foreldrene til å sette opp disse 2 ukene. heldigvis er dette ikke flertallet, men det skjer.

I guttungen sin barnehage må de ha 4 uker ferie, hvor 3 uker må være sammenhengene mellom 15.juni og 15.august (tror jeg) Den 4 uken kan vi bruke som vi vil men ikke til panleggingsdagene.

I jentungen sin barnehage må vi ha alle de 4 ukene sammenhengene i samme tidsperiode.

Gammel 26-06-10, 19:46   #253
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...og jeg har ikke lyst til å jobbe redusert. På nett synes jeg ofte det er en slags underforstått forventning om at alle skal ønske å jobbe redusert. Eller at en leverer kl 09 og andre henter kl 15 fordi man har fleksitid. Skulle vi gjort det slik hadde vi aldri fått spist middag sammen, for fleksitiden skal jo også jobbet inn igjen.

Og der har du meg også...

Barna mine har forøvrig stortrivdes i barnehage. Nå har jeg bare et barnehagebarn igjen og der er det konkurranse med de andre barna om å være først. Personalet tar i mot barna og gir dem en rolig morgenstund. Blir barna hentet sent bruker personalet tiden til å lese for barna eller ta dem med i andre rolige gjøremål. Å sitte i en armkrok og bli lest for er jo koselig!

Mine barn har av og til lange dager og av og til kortere dager. Jeg er lærer og har lange ferier/avspassering, men velger allikevel å ha barna noe i barnehage/sfo. De trives der og har det supert.

-Jim Carrey-
Gammel 26-06-10, 19:47   #254
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Ok, da har det endret seg siden jeg jobbet i Oslo, for da var det som sagt en time så skulle vi ringe.
Det skjedde engang hos oss bare, men da valgte vi heller å være igjen 2 fra personalet så ikke barnet skulle bli tatt med til en helt ukjent plass.
Foreldrene kom 2 t etter stengetid.

Det er sikkert etter en time enda.

-Jim Carrey-
Gammel 26-06-10, 20:03   #255
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

De fleste barn trives vel i barnehagen vil jeg tro.
Min gutt elsker å være i barnehagen og hadde han bestemt selv så hadde han sikkert vært der fra åpningstid-stengetid, men det er ikke ett tema her i huset siden vi også vil ha tid sammen som familie.
I sommer får han 5 uker ferie, det var ikke helt planlagt da siden han allerede har hatt nærmere 6 uker ferie, men han starter i ny barnehage og fikk innkjøring senere enn jeg hadde skrevet opp i ferie i den andre barnehagen.
Så planen var 4 uker, det ble 5.

Frøy:Går jenta deres i privat barnehage? For der er det vel vanlig med stengt i 4 uker.
Der poden går må barna ha 2 uker sammenhengende, de oppfordrer til mer da. I løpet av ett år er det vel 5 uker til sammen de skal ha.

Gammel 26-06-10, 20:06   #256
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De fleste barn trives vel i barnehagen vil jeg tro.
Min gutt elsker å være i barnehagen og hadde han bestemt selv så hadde han sikkert vært der fra åpningstid-stengetid, men det er ikke ett tema her i huset siden vi også vil ha tid sammen som familie.
I sommer får han 5 uker ferie, det var ikke helt planlagt da siden han allerede har hatt nærmere 6 uker ferie, men han starter i ny barnehage og fikk innkjøring senere enn jeg hadde skrevet opp i ferie i den andre barnehagen.
Så planen var 4 uker, det ble 5.

Frøy:Går jenta deres i privat barnehage? For der er det vel vanlig med stengt i 4 uker.
Der poden går må barna ha 2 uker sammenhengende, de oppfordrer til mer da. I løpet av ett år er det vel 5 uker til sammen de skal ha.

Ikke automatisk at private har 4 ukers stengt. Har hatt mine i private og de har hatt åpent hele sommeren.

Gammel 26-06-10, 20:10   #257
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Begge går i privatbarnehage, men lille frøken sin er midre enn guttungen sin.
De har hatt sengt i hele juli i lille frøken sin frem til i år da vi får velge de 4 ukene selv.

Gammel 26-06-10, 20:18   #258
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke hentet barna for sent noen sinne, men det har hendt en gang at den stengte i det jeg startet bilen, etter å ha somlet meg inn med sekker, unger som skulle si hadet til andre, snø som skulle børstes, osv.

De sier at det skjer 2-4 ganger ukentlig at personalet må jobbe overtid pga foreldre som henter for sent. Barnehagen stenger 16.45 og da slutter de også på jobb, så da skal alle være ute, og alt må være ryddet og klart til neste dag. Jeg sitter i SU og ymtet frempå om de hadde vurdert å forlenge åpningstiden, men vet ikke om det hadde hjulpet?

Gammel 26-06-10, 20:20   #259
Chablis
Drømmer

Standard

Fara: Jeg sa heller ikke alle.
Her er det vanlig da med stengt i 4 uker på sommeren i de private.

Gammel 26-06-10, 20:25   #260
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henter ALLTID i tide, og vi prøver stort sett å få hentet litt over 16. Barnehagen stenger kl. 17.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.