Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sånn glatt "lokk" til kake som ikke er marsipan

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-10, 17:01   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sånn glatt "lokk" til kake som ikke er marsipan

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Åh.

Smaker det ikke godt?!

ehm , marshmellows og sukker i blanding? Temmelig, temmelig søtt... men så herlig å jobbe med da!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:02   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare man sørger for å ha en skikkelig god kake under, så er det jo enkelt å bare pelle av MMFen. Den er jo i grunnen bare til pynt uansett.

Gammel 23-06-10, 17:05   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ellers klarer du å lage den kaken der med marsipanlokk også, hvis du er mer komfortabel med det Kjøp f.eks marsipan hos PALS i Oslo, så får du idiotsikker overtrekksmarsipan (jeg er som du kanskje husker fullstendig HÅPLØS ift marispanlokk, men får det til med PALS marsipan. Også har jeg fått det til én gang med Landlord marsipan fra Rema). Du får også marsipan som allerede er farget der.

Men det er gøy å lage sånne kaker uansett da!!

Fnis, jeg er ganske god med marsipanlokk, men syns ikke det smaker noe godt. Det er kjempegøy å lage, og da faren min giftet seg lagde en venninne og jeg bryllupskaken, 15 år gamle. En helt perfekt kake, som vi ikke likte noen av ingrediensene i. Ikke sukkerbrød, ikke hermetisert frukt, ikke krem og ikke marsipan.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:05   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, grillet marshmellows smaker jo godt det?!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 17:20   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MMF er veldig søtt ja, men man kan, om man lager den litt seig, kjevle den råtynn altså. Det blir pent og glatt likevel om man legger et tynt lag med glasur/frosting over hele kaken. Da legger MMF-en seg pent inntil veggene også og alle hjørner.

Jeg brukte MMF på den togkaken som jeg viste frem i kaffebloggen, ja.

Gammel 23-06-10, 17:44   #26
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne lagde jeg med MMF. Som nevnt over, ganske klissete å holde på med, men jeg ble fornøyd med resultatet.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 18:20   #27
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er også MMF. Den kan kjevles nesten papirtynt, og er litt stretchy i konsistensen slik at den er lettere å få glatt på kaken. Jeg brukte et glass med glatt flate under og "strøk" med. De sorte strekene er også MMF som jeg har rullet til tynne pølser, og figuren er skåret ut i hvit mmf bit for bit, og deretter puslet sammen. Det tar en kveld, men er egentlig kosearbeid.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 19:33   #28
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Åh.

Smaker det ikke godt?!

Jeg syns det er veldig godt.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 19:43   #29
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gidder ikke kna MMF selv, jeg bare slenger smeltet marshmallow og melis kjøkkenmaskina, og lar eltekroken gjøre jobben. Smør bare bollen og kroken godt inn med kokos matfett.

Gammel 23-06-10, 20:10   #30
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Eller formfettspray. Evt. rapsolje.

Gammel 23-06-10, 20:28   #31
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bake kake - kosearbeid...hm....

Gammel 28-06-10, 11:16   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når dere skriver "matfett", er det noe spesielt som heter det, eller kan jeg f.eks. bruke cocosa?

Gammel 28-06-10, 11:54   #33
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Jeg har brukt rapsolje, men tror man kan bruke Flott og den typen også. Men med rapsolje så slipper man å smelte og styre.

Gammel 28-06-10, 11:56   #34
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

er ikke hele poenget at matfett stivner da? Eller? Det gjør jo ikke rapsolje Men det gjør jo til gjengjeld cocosa, så det "ligner" jo sånn sett mer på matfett.

Det er noe som _heter_ matfett ja, Glitter. Ser sånn ut:

Gammel 28-06-10, 11:58   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da prøver jeg cocosa tror jeg. Jeg har ikke lyst til å kjøpe en sånn matfettpakke bare for å bruke et par spiseskjeer.

Gammel 28-06-10, 12:12   #36
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Cocosa blir jo flytende i (tilnærmet) romtemperatur, blir det ikke?

Gammel 28-06-10, 12:13   #37
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forøvrig tror jeg du kan kjøpe slik MMF ferdig flere steder. Panduro har et kg for en hundrings, eller noe slikt.

Gammel 28-06-10, 12:14   #38
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Cocosa blir jo flytende i (tilnærmet) romtemperatur, blir det ikke?

Nope, ikke den vi har hjemme hvertfall.

Gammel 28-06-10, 12:15   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Forøvrig tror jeg du kan kjøpe slik MMF ferdig flere steder. Panduro har et kg for en hundrings, eller noe slikt.

Hm, det var en godt tips! Vi er temmelig busy denne uken, så alt som gjør det lettere er en velsignelse. Er den laget på samme vis? Uten masse kjipe tilsetningstoffer?

Gammel 28-06-10, 12:16   #40
Stellebord

Stellebord sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nope, ikke den vi har hjemme hvertfall.

Da så!

Jeg trodde den ble flytende på ca 24 grader, og de stedene i landet det er sommer tenkte jeg det kunne bli litt problematisk. Men hvis det ikke er tilfelle, er det jo flott.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.