|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Whatever, never mind
|
Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Fra NAV.no:
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Men fremdeles må mor ha hatt arbeid eller lignende for at far skal få perm. |
|
|
|
#3 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Jeg kan ikke fatte eller forstå dette systemet.
|
|
|
#4 |
|
Audacious
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Det er ekstremt frustrerende at det ikke er politisk vilje hos alle regjeringspartnerne til å gi far selvstendig opptjeningsrett. Det er dyrt. Enkelt og greit.
|
|
|
#5 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Hva mener dere med selvstendig opptjeningsrett, da? Til foreldrepengedelen er det selvstendig opptjeningsrett, men det stilles krav til mors aktivitet mens far tar ut foreldrepenger. Det eneste som mangler er at det også stilles krav til fars aktivitet mens mor tar ut foreldrepenger for at det skal være likt.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Hvordan ønsker man at det skal være da? Skal det være fritt frem å ha to foreldre gående hjemme mens man mottar foreldrepenger?
|
|
|
#7 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010
?
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Hva er det du setter spørsmålstegn ved, Frilja? Jeg er klar over at det ikke lenger stilles krav til stillingsstørrelsen for mor i opptjeningstiden når det gjelder minimumskvoten for far, men foreldrepengedelen så har far hatt helt selvstendig opptjeningsrett i flere år allerede. (Det du skriver om at mor må ha opptjening i 6 av 10 måneder gjelder utelukkende for fars minimumskvote - ikke for foreldrepengedelen. Der er det selvstendig opptjeningsrett.)
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 28-06-10 kl 13:24. Årsak: Man stiller et spørsmål og setter et spørsmålstegn. :korrigerer: |
|
|
|
|
|
#9 |
|
lider av tastleksi
|
Det stemmer ikke, her har far 37 ukers foreldrepermisjon denne gangen. Han mister de 10 ukene med fedrekvote, men får 37 i steenfor 27 uker med foreldrekvote da jeg ikke har opptjent rettigheter til permisjon. (Tallenegjelder med 100% lønn.)
|
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Katta: Hvorfor skal ikke begge kunne være hjemme samtidig hvis de ønsker eller må det? Hva er problemet, hvis de velger å leve på en bitteliten inntekt en periode? Hvorfor skal ikke en mann (jeg vet ikke om reglene gjelder medmødre?) som er sammen med en uføretrygdet/arbeidsledig kvinne få lov til å ta ut permisjon?
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Skjønte jeg dette rett? |
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Jeg syns det er fint og flott om to foreldre ønsker å gå hjemme begge to et år.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
1. Hvis far skal ha rett på noe permisjon må han ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Jeg er også litt her. Men det er ikke så enkelt heller. Det vil jo helt klart føles dypt urettferdig hvis ei som får barn med en uføretrygdet pappa ikke får permisjonspenger fordi han allerede får utbetalinger fra trygdekassen. Slik det er andre veien. Er hun uføretrygdet, kan han se langt etter permisjonspenger.
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ojsann, der tullet jeg med begrepene. Det var fedrekvoten jeg tenkte på.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Så om mannen er hjemmeværende så får ikke kvinnen fødselspermisjon? |
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jo, om mannen feks. er arbeidsledig får kvinnen permisjon, men om kvinnen er arbeidsledig får ikke mannen engang fedrekvoten.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Så om far er hjemmeværende - men ikke trygdet - så kan mor ta ut hele permisjonen eller permisjonen minus pappakvoten? Sålenge han ikke mottar støtte eller trygd medmindre det er arbeidsledighetstrygd han mottar? |
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Jepp, det er sånn jeg har forstått det. Min mann var arbeidsledig da jeg ble gravid med eldste, han var hjemme med meg (jeg hadde permisjon fra full jobb) i ca. 4 måneder til han fikk seg jobb. Da fikk han også fedrekvoten på slutten, faktisk.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010Men dersom far er uføretrygdet så får ikke mor permisjonen? |
|
![]() |
|
|