Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 16:16   #361
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Kan virke som om enkelte her har litt vel såre tær??

Det var da veldig som enkelte ønsker å vri og vrenge på alt som skrives, og vri det til at det gjelder dem.

Endel av det som skrives her er "generelle betraktninger" fra endel av det de opplever i SIN hverdag som ansatt i bhg og skole. Det er ikke dermed sagt at det gjelder DEG.

For å ha sagt det - jeg jobber ikke i barnehage, jeg snakker på grunnlag av folk jeg har truffet og snakket en del med. Jeg er heller ikke hjemmeværende, men student med tidvis stramt skjema og mann som jobber en del.
Det ser ut til at de færreste her har fått med seg at det ikke (etter min mening, de andre får snakke for seg) er det at man leverer tidlig og henter sent som alene er bekymringsverdig. Det er hele greia rundt, hvorvidt man klarer å lage noen pusterom innimellom og bare være sammen. Ja, mange har en presset hverdag, og har ikke sjans i havet til å gjøre ting annerledes. Men da gjør de fleste det beste ut av det, og ungene har det helt supert likevel. Mens enkelte familier kunne hatt godt av å roe ned litt, kanskje omprioritere litt. Eller mener dere at uansett hvor stressa ungene er, så går det sikkert helt fint, for alle er jo glad i barna sine og gjør det som er best for dem?

Gammel 28-06-10, 16:18   #362
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i hva du sier Majsa, det er ikke dine innlegg jeg egentlig har sagt i mot, det er de som mener de kan Se Alt i løpet av ti minutter pr. dag.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 16:21   #363
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Majsa, alt etter det første innlegget ditt synes jeg har vært veldig fornuftig. Jeg er ikke uenig med deg, det er åpenbart at familier som har tøyd strikken vel langt blir stressa hele gjengen. Det jeg reagerer på, er de som mener de kan si noe som helst om familiesituasjonen til et barn ut fra hente/bringesituasjoner.

Gammel 28-06-10, 16:21   #364
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er helt enig i hva du sier Majsa, det er ikke dine innlegg jeg egentlig har sagt i mot, det er de som mener de kan Se Alt i løpet av ti minutter pr. dag.

Ok, da er jeg med. Har bare litt følelsen av at det jeg har skrevet (om henting, telefoner på øret, Toro-middager) blir tatt ut av sammenhengen og vridd på. Føler meg litt som en norsk kjønnsforsker nå, altså. Men takk for at du gidder å prøve å forstå hva jeg sier, ac.

Gammel 28-06-10, 16:30   #365
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, du er ingen norsk kjønnsforsker. /

Gammel 28-06-10, 16:34   #366
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Vi kan ikke ta alt hva ungene sier bokstavelig talt nei, AC. Vi vet da vel at ungene har stor fantasi.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 16:34   #367
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Neida, du er ingen norsk kjønnsforsker. /

Gammel 28-06-10, 16:35   #368
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Vi kan ikke ta alt hva ungene sier bokstavelig talt nei, AC. Vi vet da vel at ungene har stor fantasi.

Så gi beng i å proklamere på internett at du vet noe om hva som skjer basert på barnas beretninger, da.

Gammel 28-06-10, 16:56   #369
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Så gi beng i å proklamere på internett at du vet noe om hva som skjer basert på barnas beretninger, da.

Det var ikke jeg som skrev det!!! Lese litt nøyere du!!!!

Mitt svar var til floksa. Vi vet ikke alt nei, men vi får vite litt hva ungene sier. Var da det JEG mente.

Gammel 28-06-10, 16:57   #370
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Come on, du signerte Floksa og skrev "ja, det har du helt rett i", i forhold til at de ansatte vet mye om hva som foregår hjemme etter å ha hørt beretninger fra barna.

Gammel 28-06-10, 17:02   #371
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Ja det har du helt rett i. Er ansatt i bhg selv, og ungene forteller mye morsomt fra familiehjemmet hjemme ja

Vi vet litt om MORSOMHETER i familien, skrev jeg.

Gammel 28-06-10, 17:04   #372
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Javel.

I det minste får jeg fastslått at jeg elsker folka i barnehagen vår mer og mer.

Gammel 28-06-10, 17:05   #373
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Her i Bergen skryter man av bortimot full barnehagedekning, mens realiteten er at mange får tilbud om plass i barnehager som ligger langt unna der man bor og jobber - gjerne på andre siden av byen. Dermed påfører man jo foreldrene en tidsklemme og masse unødig stress, for ikke å snakke om hva det medfører i form av unødig bilkjøring og forurensning. For aleneforeldre som alltid må både levere og hente må det jo være et mareritt ... Skjønner godt at det blir mer vanlig at barn hentes for sent når man ser på rammebetingelsene i disse tilfellene, i hvert fall!

Helt enig! Det tok to år før vi fikk overflytting til en barnehage i nærheten av hjemmet. Men det hjalp jo ikke så mye på tidsklemma mi siden arbeidsplassen min fremdeles ligger 35 min. kjøring fra hjem og barnehage. Og jeg er gressenke 2 av 5 uker. Jeg håper ikke de andre foreldrene i barnehagen snakker om meg som står og tripper på tramma kl. 7.30 to uker i strekk. Men de som ser meg er jo jammen like tidlig der selv. Jeg klarer heldigvis AKKURAT å komme meg ut av døra med tre småunger(snart fire) og masse stæsj før klokka slår halv fem.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 17:05   #374
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg må bare si at jeg ikke føler meg truffet av noe her. Ikke? Men jeg synes det er litt _vel_ mange generelle betraktninger som er generaliseringer ut fra et meget snevert grunnlag. Og jeg kan glatt bruke meg selv som eksempel fordi jeg godt kan se for meg at vi er slike som fremstilles som tidsklemmeforeldre med barna på slep etter oss mens vi bare så vidt rekker barnehagen og ikke prioriterer tilstelninger i barnehagen (vel, det har vi så langt fått til, men dog).Her kommer det vel frem at du kanskje føler at dette er litt ubehagelig, fordi du føler at de ansatte faktisk kan tenke dette om deg... Poenget er at ting ikke alltid er slik det ser ut. Stresset man fremviser i hentesituasjonen kan glatt være kun på grunn av at barnehagen stenger snart og de ansatte skal hjem, og idet man er i bilen på vei hjem senker freden seg.

Neida, man skal ikke generalisere alt for mye. Jeg har selv 12 år bak meg fra bhg og skole, og har sett og opplevd litt av hvert.

Hos noen var det ganske tydelig at foreldrene egentlig ikke hadde tid til å ha barn. Andre igjen hadde man visshet om at det kun var i perioder eller spesielle tilfeller at familien virket "stresset"

Noen foreldre kjenner man faktisk ganske godt etter flere års "samarbeid", mens andre familier vet man ikke like mye om etter like mange år. Folk er forskjellige, og deler ikke like mye info.

Men om ikke foreldrene deler, så vær ikke like sikker på at barna ikke gjør det

Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har forstått inleggene her:

Av de familiene der foreldrene sjelden har tid til å være med på ting i bgh, barna har lange dager, foreldre halser inn og ut ved levering og henting, har kanskje flertallet av de jobber som gjør at de jobber over "normalen". De har kanskje "status" yrker og fine biler. Ikke at det er så viktig.

Det er vel kanskje heller ikke snakk om generalisering, men er ofte basert på egenopplevde hendelser? Det er ingen her som har sagt at ALLE med fin bil, fin jobb, travel i hentesituasjon etc har et stresset liv generelt sett. Men av egen erfaring er de på flertallssiden?

Man får faktisk greie på ganske mye om mange når man jobber med små barn. De har ikke samme filteret som oss voksne, og kan finne på å fortelle de underligste ting. Så ikke vær for sikker på at de i bhg ikke vet noe særlig om deg og din familie selv om ikke du har sagt noe.

Altså, jeg har jo svart at pompen har relativt korte dager i bhg. Dette er det flere faktorer til. Jeg svarte ærlig, men ser jo at flere har kommentert at: Det virker til å være konkurranse om å la ungene ha kortest mulig dag i bhg.

Neida, for oss er det ingen konkurranse, kun sånn det funker best for oss. Bør jeg føle meg truffet av at enkelte mener det er en konkurranse ute å går?

Gammel 28-06-10, 17:07   #375
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ah, enda en som bruker barna som referanse for hverdagen i hjemmet. Fantastisk.

Gammel 28-06-10, 17:08   #376
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Ah, enda en som bruker barna som referanse for hverdagen i hjemmet. Fantastisk.

Jaja. Snakker de ikke alltid sant

Gammel 28-06-10, 17:09   #377
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Da begynner jeg å skjønne hvorfor jeg blir sett litt pussig på i ny og ne. Kidsa mine har en tendens til å referere til jobben min som "mamma står på scenen på konsertene", og som tidligere nevnt, jeg er gravid støtt og stadig.

Gammel 28-06-10, 17:10   #378
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Da begynner jeg å skjønne hvorfor jeg blir sett litt pussig på i ny og ne. Kidsa mine har en tendens til å referere til jobben min som "mamma står på scenen på konsertene", og som tidligere nevnt, jeg er gravid støtt og stadig.

Der har du forklaringen! Åpenbart!

Gammel 28-06-10, 17:14   #379
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ansatte i barnehager og på skoler får relativt mye informasjon fra barna. Den siler vi ganske grundig, men er det for mye som skurrer tar i allefall jeg affære. Om lille Lise blir hentet for sent en gang i blant er ikke det alene noe som gjør meg bekymret. Men om lille Lise blir hentet for seng en gang i blant, mangler matpakke 2-3 ganger i uka osv. vil jeg i allefall diskutere det med mine overordnede og det er noe jeg noterer meg bak øret.

Da en elev kunne fortelle meg at pappa hadde skikkelig masse hår på tissen ble jeg heller lattermild, men vet jo ikke om denne pappaen er spesielt behåret eller om det bare er oppfatningen til barnet.

Som en som jobber med barn kan jeg gjøre meg opp en mening om barnas situasjon. Da er det som nevnt over ikke bare en faktor, men en rekke faktorer og hentesituasjonen kan være en av dem. Også hvordan barna snakker om det som skjer hjemme er et bidrag til det. Det er når det blir mange puslespillbrikker som danner et bilde at jeg melder ting videre i systemet.

Et siste poeng: Som menneske gjør jeg meg nesten alltid opp en mening om andre mennesker jeg omgås. Det er uungåelig. Også basert på de små, korte øyeblikkene hvor jeg treffer dem i bringe/hentesituajson (stort sett de gangene jeg har 1. trinns elever).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 17:14   #380
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har forsåvidt ikke uttalt meg om verken toro elller kvalitetstid, men jo, noen av foreldrene kjenner jeg bedre enn de andre, og ofte er det de med dårlig samvittighet som forteller nettopp det(at de har dårlig samvittighet, altså). Jeg har ikke uttalt meg spesifikt om deg, det kan jeg heller ikke siden jeg faktisk ikke kjenner deg. (Men jeg vet faktisk mye om hva barna spiser til middag for det forteller de oss )

Ja, da håper jeg at barnehagen tar høyde for livlig fantasi hos 3-åringer. Hun kan fortelle oss at hun ikke har fått mat i barnehagen (veldig levende og utbrodert), jeg forventer at barnehageansatte forstår at om hun skulle fortalt det samme hjemmefra, er det ikke en helt sikker kilde det kommer fra.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.