|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Her har de svømming en gang i uka i ca 3 mnd fra 2. klasse.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Mi eldste har no gått på fire svømmekurs som kosta over 1000 kr pr stk og kan endå ikkje svømme. Ho må nok gå minst to kurs til før ho kan svømme og ytterligare kurs for å få såpass teknikk at ho kan svømme langt. I tillegg til kursa bør vi nok også gå ein del i svømmehallen på eiga hand, og det kostar også pengar.
![]() |
#63 |
I endring
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Er ikke sikker når de begynner med svømming på skolen hos oss, innbiller meg at det er fra 4.klasse av.
![]() |
#64 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Det er nedfelt i Kunnskapløftet at alle barn skal være svømmedyktige etter fjerde klasse:
Hentet herfra: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3715678.ece
![]() |
#65 |
maler
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Hvis det er sånn at bare halvparten av femteklassingene i landet ikke kan svømme, er det jo litt krise. Svømming er i en særstilling i og med at det er den eneste idretten man kan dø av å ikke beherske på et minimumsnivå. Det er så viktig å kunne svømme og å ha lært seg nødvendig respekt for vann at samfunnet ikke kan fraskrive seg ansvaret og pulverisere det utover i den enkelte familie. Slik det er nå er det for dårlig opplæring i skolens regi og det er heller vanskelig/dyrt å få det til i familiene selv om man har svømmedyktige foreldre og gjerne vil. Det finnes jo nesten ikke åpne basseng, svømmekurs er dyrt (man må vel regne med minst 4-5000 kr for å lære et barn å svømme), og besøk i basseng er også dyrt. For ikke å snakke om at de bassengene vi etterhvert står igjen med har mer preg av badeland enn opplæringsbasseng, og aktiviteten er deretter.
![]() |
#66 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?På skolen vår har de svømming på timeplanen en gang i uka fra jul i 2.klasse og frem til jul i 3.klasse. Jeg har inntrykk av at det er mere lek enn konkret svømmeundervisning. Min 7 1/2 åring kan ikke svømme ordentlig ennå. Det de setter som krav til det er at en skal kunne svømme 200 meter, er det ikke? Hun er som fisken i vannet og kan holde seg flytende, men svømmer mest under vann. Tror det blir litt intensiv svømmetrening fra vår side i sommer når vi er på badeferie på begge jentene i år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?En av svakhetene i kunnskapsløftet er at det ikke foreligger noen definisjon av hva det betyr å være svømmedyktig. Det foreligger en anbefaling fra utdanningsdirektoratet som sier at man skal kunne svømme 100 meter på magen, bli liggende og flyte, snu og svømme 100 meter på ryggen. Så lenge det bare er en anbefaling, er det opp til skolene selv hva de legger i svømmedyktig. En undersøkelse fra svømmeforbundet viser at svømmeinstruktører mener at det kreves minst 40 timer for å lære et barn å svømme, elever i Oslo kommune får 10 timer.
![]() |
#68 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
I tillegg snakker de nok om timer på ulikt vis. Svømmeinstruktører regner jeg med snakker om klokketimer, mens elevene i Oslo får 10 skoletimer à 45 minutter, som i tillegg til selve svømmingen skal inneholde skifting, dusjing og ofte reisevei. Da blir det ikke mye svømming igjen. Det er virkelig hårreisende, skremmende og virkelig, virkelig trist.
![]() |
#69 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Min eldste begynner i tredje klasse til høsten, og de har så langt ikke vært i svømmehallen en eneste gang. Og vi bor ikke langt fra Risenga, så det burde jo ikke være noe problem å finne et sted å dra. Vet ikke når de begynner med svømming, men tror uansett ikke det er noe poeng i å satse på at skolen skal lære de å svømme. Min eldste kan, og vi satser på at yngste lærer seg neste sommer - men vi prøver litt i år også. De har ikke gått svømmekurs, men lært av oss og bestefar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Svømmeopplæringen bør legges til skolen, da mange foreldre ikke kan svømme eller har råd til å sende barna på svømmekurs. Det vil da bli et skille mellom de ressurssterke og de ressurssvake i forhold til svømming. 10 timer er altfor lite til å lære å svømme..det burde være mye mer på skolen!
![]() |
#71 |
Har diplom
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Men det koster ingenting å finne en strand, da. Jeg skjønner det hvis foreldrene ikke kan svømme selv, det er jo ikke lett å lære bort noe man ikke kan, men dersom foreldrene selv kan svømme fins det (sånn jeg ser det) ingen unnskylding for å finne seg et lite vann å plaske rundt i, eller ved sjøen. Man må jo ikke lære å svømme i basseng? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
Du bor åpenbart ikke på samme sted som meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Men hvor ofte i løpet av et år kan man plaske rundt i innsjøer/havet her i Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Glamorøs
|
Det var da litt ev en friskusløsning.
![]() |
#75 |
Tang, tare og krabber går fint, men kaldt vann og brannmaneter er ikke det helt store. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Har ikke lest alle innleggene, og regner med at etter 4 sider er det sikkert kommet frem mange meninger rundt _hvem_ som har ansvar for at barn lærer å svømme.
![]() |
#77 |
|
Tusen takk for link! Supert!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ekstremt trøtt
|
På vår skole er kravet 25 meter. Når de klarer det så kastes de rett ut av svømmeopplæringen.
![]() |
#79 |
Har diplom
Jeg tror nok at de fleste steder i Norge er det varmt nok til å ta et bad iallefall store deler av sommeren, i hvert fall i innsjøer. Kanskje ikke helt oppe i nord, men jeg har tilbragt en del sommerferier i nordnorge, og det har da vært bading der også. Og det er ikke brennmaneter i innsjøer, og for alt det andre fins det badesko. Det er noe med å ta litt ansvar selv. Og barn bryr seg jo mindre om det er litt kaldt enn vi voksne gjør, så da må man kanskje ofre seg litt. Mine barn har badet i både sjø og innsjø siden midten av mai, mens jeg syns det er først nå det begynner å bli greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Passiv
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Der jeg bor består svømmeundervisningen av at ungene får fire timer i svømmehall i fjerde klasse. Det er det hele. Ingen vil lære å svømme av sånt. |
![]() |
![]() |
|
|