Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spagettisauslignende

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-10, 10:33   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spagettisauslignende

Jeg synes det er godt med litt syre i .

Freser løk og hvitløk i litt olje og lar det koke inn med litt hvitvin om jeg har en slant. Om du ikke har det kan du ha i litt vann og en eller annen eddik og la det redusere litt slik at smaken konsentreres litt og smak av løk og hvitløk får trekt godt ut.

Så har jeg i det samme som de andre her. Bokstomater, gjerne gulrot i biter.

Mine unger kan være litt kresne på klumper, så jeg hiver stavmikseren oppi kasserollen før jeg tilsetter kjøtt.

Hvis du har fryser så kan det være lurt å lage en stor porsjon, for da har du dine egne Dolmioglass på lur for en kjapp middag siden.

Gammel 05-07-10, 10:44   #22
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

her var det mange gode forslag. mmm..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:34   #23
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ein klassikar i min nærleik:

Pastasaus med Tunfisk og Karri:

• Steik ein stor lauk og ein purre i olje/smør - lauk/purre skal sjølvsagt vera finhakka og det gjer seg å la lauken steika litt før ein slenger oppi purren
  • Lemp i karripulver - mengd? Hmm - ei spiseskei er vel eit greitt utgangspunkt, men det varierer etter type karri og kva terskel ein har for smerte i gastronomisk samanheng
  • I mellomtida har ein kokt opp ein kvart liter vatn som ein skvalpar oppi gryta saman med ein terning kyllingbuljong etter at ein har lete karrien verta godt rørt rundt og varma saman med lauk/purre
  • Dette kan då få småputra eit bel medan ein opnar to burkar med tunfisk i olje - olja skal du berre kvitta deg med, altså - kan vera tunfisk i vatn gjer nytta og, aldri prøvd, men eg synst generelt det er betre smak på tunfisk i olje - les på boksen og ta omsyn til eventuell åtvaring om at tunfisken biter - kan løna seg med varsam handsaming av slike aggressive matvarer
  • Tunfisken skal oppi nokså nært slutten av prossessen - skal varmast opp, men ikkje koka noko særleg - rør rundt og del opp eventuelt tunfiskklumpar som er i overkant store - det skal vera attkjenneleg tunfisk i retten, ikkje berre tunfiskmolekyl, så ikkje overdriv dette
  • Kvitlauk kan ein, om ein føler for det, pressa oppi i samband med eitelleranna punkt i oppskrifta - sånn midt i er vel greitt - 2-3 fedd, kanskje - meir om du er blodfan av kvitlauk, mindre om du ikkje er sånn olvettes entusiastisk
  • Pepar - helst nymalen frå kvern gjer seg heilt til slutt - smak om det trengst ørlite salt - som regel ikkje grunna buljongen frå tredje punktet
  • Veldig snadder med parmesan til dette her - passar til alle typar pasta - restar kan fint gøymast vekk i kjøleskåp og brukast i løpet av eit par dagar eller kastas etter eit par veker om vekkgøyminga var for effektiv
God appetitt og hugs mykje vatn attåt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.