Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva må jeg tenke på til barnehagestart?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-10, 15:07   #21
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?

Det med lag-på-lag-på-lag med ull er upraktisk på flere måter enn tiden det tar å kle på.
Har man for mange lag blir det jo vanskelig å bevege seg, vil jeg tro. Det beste er jo en skikkelig god, foret vinterdress med ullundertøy og ulldress under. Da får du isolasjonen til ulla, samtidig som du får varme/fukt fjerning med en vinterdress som puster og isolerer.

Min erfaring er at du godt kan la være å kjøpe regntøy. Vi har kun regnbukse til bruk på fuktig-på-bakken-dager. Ellers går det i parkdresser. De er like regntette som regntøy, men man slipper klamhet. I tillegg er det pluss for heldress, iallefall på så små barn. Da slipper man glipper i tøyet og det er komfortabelt å bevege seg i.

Du må ikke ha støvler. Poden har støvler, men de er minimalt brukt da han har gore-tex joggesko som gjør at han kun trenger støvler på de mest regnfulle dagene.

Vår liste ser slik ut:

Yttertøy:
Luer: Tykke/tynne. Ull/bomull. Ca to av hvert. Anbefaler vindtett balaclava til vinteren(Kivat sine er gode).
Votter: Regnvotter, 2 par vintervotter, tynnere ullvotter.
Hals: To halser i ull.
Parkdress: Vi har tre, to holder i massevis
Regntøy: Regnbukse
Jakker: En vindtett fleecejakke fra p.o.p., en skalljakke fra p.o.p. Tynnere bolmullsjakker til sommerbruk.
Skotøy: Tøfler, joggesko, vintersko, støvler m utagbart for og vinterstøvler (kamik).
Ulltøy, mellomlag: En tykk og en tynn ulldress. FInt å ha under både vinterdress og parkdress.

Skiftetøyet varierer med sesongen. På vinteren har vi ullundertøy + vanlig tøy, på sommeren har vi sokker, t-skjorter-shorts + vanlig tøy.

Ullsesongen er lang (iallefall i trøndelag) så jeg liker å ha såpass at jeg kommer gjennom en drøy uke før jeg trenger å vaske Jeg har alt fra ullbodyer med kort arm til langermet, ekstra tykt ull og kler på det jeg mener passer best ut fra gradestokk og værmelding.

Ellers er en god kuldekrem (vi bruker Ceridal) gull for barn med ømfindtlig hud. Vi har en tube med dette, samt Locobase Repair og solkrem stående i barnehagen. Setter den frem på hylla de dagene jeg vil at de ska smøre ham. Stellekremer har vi også liggende sammen med bleiene.

Gammel 05-07-10, 15:11   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tja, lag på lag med ull ga ham ikke mye begrenset bevegelighet i forhold til en vinterdress som var stor og tykk. Nå hadde vi tynne lag da, og han beveget seg ikke sååå mye uansett, men virket mer hemmet av snøen enn klærne. Vi får se, jeg må først vurdere OM vi uansett trenge en ny dress, i så fall er det jo greit med en vinterdress (dog, helst en med uttakbart ullfor, og da er vi jo likelangt som med høstdress og ulldress under...) Erfaringen vintervotter/tynne, vanntette votter med ullvott under (begge av samme merke, så de skal ellers være lik) var jo at ull under tynt var sååå mye varmere enn vinterforede votter... Og MINST like bevegelig.

Gammel 05-07-10, 15:26   #23
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Tja, lag på lag med ull ga ham ikke mye begrenset bevegelighet i forhold til en vinterdress som var stor og tykk. Nå hadde vi tynne lag da, og han beveget seg ikke sååå mye uansett, men virket mer hemmet av snøen enn klærne. Vi får se, jeg må først vurdere OM vi uansett trenge en ny dress, i så fall er det jo greit med en vinterdress (dog, helst en med uttakbart ullfor, og da er vi jo likelangt som med høstdress og ulldress under...) Erfaringen vintervotter/tynne, vanntette votter med ullvott under (begge av samme merke, så de skal ellers være lik) var jo at ull under tynt var sååå mye varmere enn vinterforede votter... Og MINST like bevegelig.

Joda, men samtidig er han større nå og vil helt sikkert bevege seg en god del en han gjorde i fjorvinter og da er det greit å slippe så mange lag. Jeg ville kjøpt dress med fast for, men det er fordi jeg har hørt at det er så mye prakk med løst for. Dessuten er færre lag bedre når de etter hvert skal kle på seg selv.
Du trenger jo ikke å kjøpe en vinterdress som er stiv, bare å prøve seg frem (høre her inne). Reima ska ha myke og bevegelige dresser for små barn. Poden har TTH, den er litt stivere men på ingen måte vanskelig å bevege seg i(han er født i mars 08).
Ullvotter er fint, men ikke når det sludder eller er veldig vått.
Min erfaring er at det nesten er like viktig at de får til å bruke hendene inni votten som isoleringen, hvis ikke vil de fleste barn ikke bruke dem i utelek.
Bruk ullvotter som førstevalg, men ha forede votter som er vanntette i bakhånd. Vi brukte de tynne ullvottene under disse på det kaldeste i vinter, det funket fint.
Poden går dog aller helst uten votter da han synes det er i veien, så fingerhansker og de små, tynne ullvottene er det som er mest brukt her i gården.

Gammel 05-07-10, 15:43   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

tynne ullvotter under vind/vanntette tynne votter var vinterens løsning, ga større "brukervennlighet" enn de vinterforede, han fikk bevege fingrene med i ull under tynn-løsningen, OG var varmere.

Selvsagt er han større denne vinteren, og beveger seg mer, men vinterdressjakten tar jeg uansett ikke enda. Jeg må jo først rett og slett se om han plutselig vokser ut av den dressen han har... Tiden får vise hva som skjer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.