|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kan du redde liv?
Når det gjelder folk som får infarkt så er det om å gjøre å begynne med kompresjoner og så peker man på en av de som står og ser på og beordre "Du! Gjør innpust!" fordi det er såpass ofte at det kommer spy og det er så brekkekkelt. Så stå på hjerteenden er mitt råtips da.
|
|
|
#102 |
|
maler
|
Sv: Kan du redde liv?
|
|
|
#103 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Kan redde liv, men er ikke en veldig dyktig svømmer - så hadde slitt der. Når man hadde fått vedkommende på land derimot...
|
|
|
#104 |
|
har gullhår
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Jeg erfarte at jeg reagerte helt rasjonelt og raskt da ei lita jente lå livløs i bunnen av svømmebassenget. Greit å vite at man husker hva man skal gjøre, og at jeg tør å ta kommandoen med en gang når noen nøler. Det er uhyre viktig, for sekundene tikker. Ved drukningsulykker har jeg lært at det er viktig med to innblåsninger først for å prøve å få opp vann. Vet ikke om dette gjelder lenger ? Jenta overlevde, og vi hadde et kjempefint møte på ulykkesstedet i etterkant. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Sv: Kan du redde liv?Har gått på førstehjelpskurs ja, men om jeg hadde fikset det når jeg sto midt oppi det, nei dte vet jeg ikke!
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Det viktigste er i grunnen ikke å huske antall kompresjoner, men å foreta seg noe så om du er i tvil er det bedre at du gjør hjerte-lungeredning enn ingenting (og brekker du noen ribbein er det bedre enn at personen dør av oksygenmangel). |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Kan du redde liv?Ja, jeg kan livredning i vann og på land. Jeg har også hatt bruk for det.
|
|
|
#108 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg kan anbefale førstehjelpskurs som et slags "teambyggings"opplegg på jobben. Det e faktisk en fin og sosial måte å bli kjent på, særlig når det er mye praktiske øvelser.
|
|
|
#109 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2010
![]() |
Sv: Kan du redde liv?Kan førstehjelp, fått det inn med teskje fra barndommen, men da jeg måtte ha trafikalt grunnkurs da jeg skulle ta kjøretimer, så oppdaget jeg hvor mye jeg egentlig ikke kunne. Jeg visste for eksempel ikke hva man gjør ved en motorsykkelulykke, langt mindre hvordan man får av hjelmen. |
|
|
|
![]() |
|
|