Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Det samme var jo med Harry Potter. En mengde mennesker dro med seg altfor små unger for å se, for dette var det nye store, og resultatet var pissredde unger og frustrerte foreldre som plutselig hadde fått en mørkredd småttis.
Jeg skjønner ikke poenget med å bygge ned et barns naturlige og sunne redsel for vold, gørr og blod. Å herde unger på dette er å jo å forflate dem fullstendig og kan gjøre dem empatiløse og dustete. Man er jo ganske stor før man skiller mellom virkelighet og fantasi og hva som går an og ikke.
Signerer med høye kneløft!
Storesøster er av typen som ikke sov i ukesvis etter å ha sett Karius og Baktus av Ivo Caprino som fem-åring, så vi unngår filmer som introduserer vold og groteske figurer til både henne og Lillebror. Vi forholder oss til aldersgrensene som er blitt gitt, og synes generelt at små barn tidsnok blir introdusert for ondskap og grusomheter uten at vi som foreldre bør være med på å fremskynde prosessen. Jeg skjønner dessuten ikke POENGET med å la unger se på vold og scener som selv jeg synes er ubehaglige. Uavhengig av om barna _selv_ ikke synes det er skummelt, synes jeg ærlig talt det må finnes nok av andre filmer og spill ment for deres aldersgrupper.
Kjenner en liten tass som har fått se alle de overnevnte filmene før han begynte på skolen. Han var lenge både mørkredd og redd for å sovne alene. Uten at foreldrene så noen sammenheng, nødvendigvis.