Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2010

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-10, 15:51   #521
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini
* City of Bones av Cassandra Clare
* Min kamp av Karl Ove Knausgård
* Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
* Ford County av John Grisham
* Barsakh av Simon Stranger
* Vidunderbarn av Roy Jacobsen
* La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist
* Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf
* City of Ashes av Cassandra Clare
* Tonje Glimmerdal av Maria Parr

April
* City of Glass av Cassandra Clare
* En gang av Morris Gleitzman
* Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug
* The Lovely Bones av Alice Sebold
* Promise Me av Harlan Coben
* Dead until Dark av Charlaine Harris

Mai
* The Hunger Games av Suzanne Collins
* Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
* Club Dead av Charlaine Harris
* Catching Fire av Suzanne Collins

Juni
* The Short Second Life of Bree Tanner av Stephenie Meyer
* Predikanten av Camilla Läckberg
* Varsleren av Karin Fossum
* Dead to the World av Charlaine Harris
* Water for Elephants av Sara Gruen

Juli
* Senor Peregrino av Cecilia Samartin
* Tyskerungen av Camilla Läckberg
* Dead as a Doornail av Charlaine Harris
* Hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford
* Steinhuggeren av Camilla Läckberg

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 20:17   #522
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Har ikke oppdatert her på veldig lenge. Har ikke blitt mye lesing i år egentlig.

1. Drømmehjerte - Cecilia Samartin
2. Evighetens kyss - Stephenie Meyer. Fantastisk bok. Ble helt fortapt!
3. Under en ny måne - Stephenie Meyer. Avsluttet denne i kveld og ønsker sterkt at det fantes en døgnåpen bokhandel. Jeg er hekta!
4. Formørkelsen - Stephenie Meyer
5. Dead until Dark av Charlaine Harris
6. Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
7. Veien - Cormac Mccarthy. Veldig dyster, men bra.
8. Tokyo - Mo Hayder. Spennende og grusom.

Gammel 18-07-10, 20:29   #523
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullsokk, her.

8. Tokyo - Mo Hayder. Spennende og grusom.

Hennes 2 andre er både bedre og mer grusom.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 20:31   #524
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nattmannen av Jørn Lier Horst
Mørkemannen av Unni Lindell
Pengemannen av Anne Holt
Den urolige mannen av Henning Mankell
Isprinsessen av Camilla Läckberg (digibok)

MARS
Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen
Irrganger av Arnaldur Indridason. Ikke hans beste bok, har lest alle
Kvinnen i plast av Kjell Ola Dahl. Tja, helt grei egentlig. Burde ha skjønt det, men hodet hang ikke helt med gitt.
Nattsøsteren av Unni Lindell. Grei krim og midt på treet.
Tyskerungen av Camilla Läckberg. Denne likte jeg veldig godt og dermed hang jeg med før avsløringene også
Havfruen av Camilla Läckberg (digibok). Hadde det litt vel travelt med å høre på så hang bare sånn delvis med, men grei nok. Litt vel overdrevet avslutning syns jeg da

APRIL
Predikanten av Camilla Läckberg. Helt grei
Steinhuggeren av Camilla Läckberg. Også helt grei.
Blodets bånd av Robert Wilson. Tok noen sider før tankene var på rett spor etter forrige bok som det er en stund siden jeg leste. Likte denne godt. Bøkene om Javier Falcon bør leses i rekkefølge
Ulykkesfuglen av Camilla Läckberg. Bra bok og her tok jeg det ganske fort. Men jeg har nok sett filmen, eller dvs den har stått på og jeg delvis har fulgt med. Dessuten har jeg jo lest bok 5 og 6 før denne
Det som er mitt av Anne Holt. Helt grei

MAI
Kvinnen med fødselsmerket av Håkan Nesser (digibok) Nja...
Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen. Burde ha lest denne først. Ikke eksepsjonelt bra, men av de bedre.
Fyrvokteren av Camilla Läckberg. Litt mange historier og ikke den beste boka. Ble nesten litt skuffet.

JUNI
Rødstrupe av Jo Nesbø (digibok). Nja, får liksom ikke med meg denne jeg. Er andre gang jeg leser denne, men likevel så treffer den ikke.
Ondt blod av Arne Dahl. Helt imponert er jeg ikke akkurat
Blind jakt av Arne Dahl. Bedre enn første og slettes ikke værst

JULI
Europa blues av Arne Dahl. Ja jo...... Syns han har veldig mange historier samtidig, men han får jo nøstet de sammen bra.
Aksjonen av Rune Nøstvik. Denne likte jeg ganske godt og høyst brennakutell
En midtsommernattsdrøm av Arne Dahl. Må holde tunga rett i munnen skal man henge med ja
Dødsmesse av Arne Dahl. Litt skuffende avslutning

Gammel 19-07-10, 09:55   #525
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mai
51. Josephine Tey: The man in the queue. Klassisk britisk krim.
52. Bodil Stenseth: Eilert Sundt- og det Norge han fant. Velskrevet og interessant bok.

53: Alexander McCall-Smith: Friends, lovers, chocolate. Bok nr 2 i Isabel Dalhousie serien
54. Camilla Läckberg: Ulykkesfuglen. Den dårligste jeg har lest av henne så langt. Skuffende lik Havfruen.
55. Josephine Tey: The thief of time.
56. Richard Herrmann: Tilbake til London. Et minne fra barndommen. Og jeg koser meg fremdeles med den.
57. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Den er vel ikke blant hans beste, men selv middelmådig Pratchett er svært lesverdig.

58. Alexander McCall-Smith: The right attitude to rain. Den tredje Isabel Dalhousieboken

Juni
59. Robert Jordan/Brandon Sanderson: The Rising Storm. Den 12. Wheel of Timeboken, og denne har jeg ventet lenge på. Jeg er fremdeles en sterk fan av serien og gleder meg til neste bok, til høsten.
60. Roy Jacobsen: Vidunderbarn. Nydelig og trist bok. Anbefalt
61: Sjöwall og Wahlö: Udyret fra Säffle.
62. Kathy Reichs: Devil Bones
63. Jo Nesbø: Marekors
64. Marian Keyes: The Brightest Star in the Sky. Litt rar, men etterhvert likte jeg den likevel.
65. Terry Pratchett: Making Money. En av de beste Pratchettbøkene jeg har lest på lenge.

66. Chaim Potok: Old men at midnight.

Juli:
67. Jo Nesbø. Panserhjerte
68. Elisabeth Noble: The Girl Next Door. Lett litteratur, men denne fenget meg veldig. En bok jeg hadde store problemer med å legge fra meg.
69. Kathy Reichs: Bare Bones
70. Penny Vincenzi: The best moment
71. Bill Bryson: Notes from a small island. Småmorsomt om reising i Storbritannia. Han tar mye på kornet og jeg morer meg.

Lydbøker
14. Michael Palin: Full Circle
15. P.G. Woodehouse: Jeeves and the Feudal Spirit.

16.Terry Pratchett: Thief of Time
17. Joanna Trollope: Next of Kin. Dette er en strålende bok, og den var også veldig godt lest.
18. Elisabeth Gaskell: Cranford. Fantastisk lest av Prunella Scales. Så bra at det var mye morsommere enn å lese den selv.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 15:17   #526
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Stephanie Meyer: Ved Daggry. Ganske spennende, men nå er jeg glad jeg er ferid med siste boken. Ble faktisk litt lei på slutten.
Februar:
2. Carlos Ruiz Zafon: Vindens Skygge. Lest for andre gang, og den er fantastisk.
Mars:
3. Per Petterson:Jeg forbanner tidens elv. Denne har jeg slitt lenge med å bli ferdig med. Burde ikke vært overrasket, siden jeg heller ikke likte Ut å stjæle hester.
4. Bernhard Schlink: Høytleseren. Jeg likte filmen og likte også boka. Den var vindunderlig varm og detaljrik.
5. John O'Farrell: Kan inneholde spor av nøtter. Til tross for at den var svært satt på spissen, kunne jeg kjenne meg igjen i en del av frykten for hvordan våre valg vil påvirke våre barns liv. Litt morsom var den.
6. Donna Leon: Finale i Venezia. Jeg syns aldri den ble spennende, og likte ikke så godt forfatterstilen.
April:
7. Peter Robinson: En usedvanlig tørr sommer. Spennende til tider, men kanskje litt langtrukket.
8. Jeffrey Deaver: Kald måne. Endelig en opptur etter mange kjedelige Deaver-bøker. Spennende, med en uvanlig vri.
Mai:
Juni:
9. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Skuffende.
10. Val McDermid: Sirenenes sang. Grotesk og på grensen til pervers, men samtidig ulidelig spennende.
11. J.K.Rowling: Harry Potter og De vises stein. Høytlesning for storesøster.
Juli:
Val McDermid: Retterstedet. Spennende krim.

Digibøker:
Henning Mankell: Kineseren. Fantastisk begynnelse, men den tapte seg fort. Så vidt jeg maktet å lytte ferdig.
Anna Gavalda: Saman er ein mindre åleine. Så gripende, så flott, så skildrende. Tror dette må være min nye favorittbok.
Are Kalvø: Våre venner kinesarane. Enkel, men litt morsom. Fint at han leser selv.

Gammel 19-07-10, 15:28   #527
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Jo Nesbø: Flaggermusmannen
(lydbok). Jeg får litt mark av sånne "the making of"-bøker (og -filmer), men til tross for det, var det spennende lesning. Marekors, som jeg i min uvitenhet leste først, var mye mer spennende.
2. Marina Lewycka: A short history of tractors in Ukrainian
(lydbok). Morsomt nok, men jeg kan ikke si jeg ser hvorfor den er blitt så populær.
3. Ingrid Z. Aanestad: I dag er ein fin dag.
Det er dårlig gjort å være slem med debutanter, men jeg kan ikke dy meg. Dette er en bok av den typen som får folk til å si at kvinner skriver om uendelig små og uviktige ting. I denne boka skjer det ingenting, og man sitter igjen med svært lite, annet enn et behov for å ta på jenta ullsokker. Riktig nok hilste jeg flau på mitt 21-årige jeg i en døråpning nå og da, men utover det var det mye tedrikking og lite substans, om enn vel formulert.
4. Anne Lindmo og Helle Vaagland: Heia mamma!
Morsomt og velformulert, og en ordentlig feel-good-bok for en overarbeidet mamma på en dag hvor alt går galt.

Februar

5. Fredrik Skagen: God natt, elskede
(lydbok). Passe god krim, liker språket. Men hva tittelen hadde med innholdet å gjøre, er meg en gåte.
6. Per Petterson: Aske i munnen, sand i skoa.
Gledelig gjensyn med ei bok jeg har lest for lenge, lenge siden. Fremdeles god, og det er fremdeles sånn at jeg har lyst til å legge språket til Petterson rundt meg som et varmt sjal. Herlig.
7. Solveig Moen Rusten: Lyden av de andre som bor her.
Forglemmelig bok om to ensomme menn og mellommenneskelige forhold.
8. Solveig Moen Rusten: Bløffmakeren.
Fin skildring av dysfunksjonelle mennesker, nydelig språk. Minner litt om Den merkelige hendelsen med hunden den natten, men det har antakelig mest med hovedpersonene å gjøre. Det blir ikke sagt, men både han og mora må ha mer enn et snev av Aspergers, kan ikke skjønne annet. God bok, og en klar positiv utvikling fra debutboka. Må følge med videre.

Mars
9. Gervase Phinn: All these lonely people.
Fin feel-good-bok.
10. Anna Gavalda: Eg elska ho.
En like stor leseropplevelse som Saman er ein mindre aleine, men i mindre forpakning. Intens bok, tankevekkende.
11. Kim Hiorthøy: Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig.
Nydelig mini-bok. Overraskende, rar, nær og morsom. Anbefales!
12. Gunn M. Roll: Svart.
OK krimdebut, spennende og ganske troverdig. Svakheten med boka er at den er for dårlig disponert, her burde redaktøren ha sagt noe. Har tro på denne forfatteren på sikt, og håper forlaget vil gjøre en bedre jobb med de neste bøkene. De bør for eksempel ta seg råd til en skikkelig korrektur. Og den som har skrevet baksideteksten burde virkelig fått smekk på lanken, for det går ikke an å referere til ting som skjer i siste tredjedel av boka som om det er begynnelsen, og dernest dra frem ting som ikke egentlig er viktige for resten av romanen som om det var løsningen. (Ja, sånt provoserer meg. ) Altså: Om du skal lese denne boka - ikke les baksideteksten først!
13. Tordis Ørjaseter: Dagen og dagene.
Muligens en relevant bok for en belest 80-årig enke(mann), men ikke for denne leseren. For omstendelig, for springende, for gjentakende, trass i refleksjoner omkring viktig tema.
14. Stieg Larsson: Menn som hater kvinner
(lydbok). Overraskende nok fungerer denne boka også ved andre gangs gjennomlesing. Hører sammen med mannen, sånn at vi omsider kan få sett filmen. Treigingen hadde ellers aldri blitt ferdig.
15. Freddy Kjernsmo: Levende - vips, død!
Passe morsomt, litt forutsigbart.
16. Ståle Huse: Hjemløse barn
. Fæl, fæl, fæl bok om et menneske som styrer seg selv målrettet mot avgrunnen. En påkjenning å lese, jeg var fysisk kvalm store deler av tiden. Boka er velskrevet, men den gjorde et så brutalt inntrykk på meg at den nesten ikke kan anbefales. Dette forefekter ikke å være en sann historie, men kunne antakelig vært det.
17. Eva Ramm: Støv på hjernen.
Morsom bok, særlig når selv ligger på sofaen mens det står oppvask på kjøkkenet og vaskemaskinen er full av vått tøy. Nå har kanskje perspektivet endret seg noe; nå er det blitt alfa og omega å ha realisert seg selv så mye som mulig. Trass i fokusskiftet, er det interessant å lese at kvinnesamvittigheten er seg selv lik.
18. Karin Fossum: Den onde viljen.
Ok bok, verken mer eller mindre.
19. Olav Viksmo Slettan: Pappa. Norske fedre snakker ut.
Fin bok, varme portretter.

April
20. Stieg Larsson: Jenta som lekte med ilden
(lydbok). Helt klart bedre første gangen. Nå rakk jeg å irritere meg over antallet gjentakelser.
21. Peter James: The perfect murder. OK krim, kort bok, men litt kjedelig at det største spenningsmomentet forsvant i første halvdel av boka.
22. Tom Holt: Someone like me. Spennende, kort bok. Tankevekkende slutt.
23. Ian Rankin: A cool head. Ok krim, kort bok.
24. Charles Bukowski: Pulp. Tidvis morsom, tidvis tam, tidvis sjarmerende privatdetektivbok.

Mai
25. Roger Grenelli: Losing it.
Kort, spennende.
26. Lindsay Ashford: The rubber woman.
Kort krim, interessant tema.
27. Iben Sandemose: Det vokser ikke hvitløk på Skillebekk.
Morsomt og sjarmerende
28. Iben Sandemose: Ringeren og notre madame.
Søt bildebok.
29. Are Kalvø: Absolutt Oslo.
Datert, men humreverdig.
30. Tore Renberg: Farmor har kabel-tv.
Kanskje ikke den dypeste eller mest minneverdige boka jeg har lest, men nok til å varme en stakkars bløting om hjerterota. Nå savna jeg plutselig min egen farmor.
31. Are Kalvø: Bibelen 2.
Humreverdig, men ikke hans beste.
32. Øystein Runde: Olav Sleggja (tegneserie).
Hardbarkede karer, meningsløs vold, knusktørre one-linere, Olav H. Hauge. What's not to love?
33. Agnes Ravatn: Stillstand. Sivilisasjonskritikk på lågt nivå.
Morsomt, poengtert og velformulert. Må få skaffet meg Veke 53. Om hun i tillegg til tidligere nevnte humor og gode formuleringsevne greier å parodiere min hat-forfatter nr. 1, må den være en innertier.
34. Are Kalvø: Nød.
Imponerende sammensetning av viktige temaer og humor. Denne likte jeg godt!
35. Aina Basso: Ingen må vite.
Fælt innhold, ok bok. Etter å ha lest bøker som denne, er jeg alltid dypt og inderlig glad for å bo i Norge i 2010.

Juni
36. Ernest Hemingway: Den gamle mannen og havet.
Nydelig bok, og morsomt å ta noen litterære referanser i retrospekt. Historien om Pi er f.eks. smekkfull av referanser til denne.
37. Candace Bushnell: Carries dagbok.
Innhold som forventet - men overraskende god i språkføringen. Noen ganger er det kjedelig å være evig guttete gamlisungdom, for jeg er sikker på at litt mer normale fjortisjenter vil elske denne boka.
38. Fjodor Dostojevskij: Et svakt hjerte.
Hjelpes for noe føleri! Dette var enda mer ubegripelig enn Pan.
39. Bjarte Breiteig: Folk har begynt å banke på.
Litt ujevn, men generelt god novellesamling. "Da skal dere forstå" likte jeg særlig godt.
40. Lena Niemi: Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket.
Fin liten bok, verken mer eller mindre.
41. Helle Helle: Ned til hundene
. Hvis jeg blir servert nok en bok uten noen form for spenningskurve, der nordiske mennesker lever side om side uten å snakke sammen om mer meningsfylte ting enn brød og oppvask, skriker jeg!
42. Thore Hansen: Blues for en aldrende morder.
Skikkelig kindereggbok, dette. Nydelig språk, sjarmerende karakterer og til tider ulidelig spennende plott. En av årets beste leseropplevelser!
43. Jens Lapidus og Peter Bergting: Gjengkrig 145.
Her er det noen som har sett litt vel mye på the Wire. Ellers var boka helt ok. Fine tegninger.
44. Thore Hansen: Han som lengtet til stjernene.
Vakkert!

Juli
45. Jorun Thørring: Skyggemannen. Nytt forfattermøte, slett ikke verst. Jeg likte boka godt underveis, og plottet var snedig, men likevel satt jeg igjen litt ... tom? Ikke at krimbøker pleier å gi så mye til ettertanken, men her manglet det noe. Likevel kommer jeg antakelig til å lese oppfølgeren.
46. Håvard S. Johansen og John S. Jamtli: Anunnaki. Siv Jensen er statsminister og roboter raider jorda, sier du? Ja, det hørtes marerittaktig ut. Utrolig nok greide dette makkverket av usammenhengende digitalt blod og gørr (som jeg jo også liker! ) å ødelegge den armageddon-forestillingen for meg. Imponerende dårlig!
47. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester.Typisk eksempel på at man ikke skal skue hunden på hårene. Denne så ut til å være klassisk chic lit/Oprah, men viste seg å være både mer troverdig og mer reflektert enn omslaget ga inntrykk av. Det luftes mange tanker omkring livsstil, samfunn, filosofi, identitet og flerspråklighet. Noen av dem er man lei, andre var det forfriskende å få et nytt perspektiv på. Mange av tankene omkring språk og identitet var svært gjenkjennelige fra eget liv. Denne likte jeg!
48. George R. R. Martin: A game of thrones. Fantastisk! Helt fantastisk!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 15:49   #528
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Camilla Läckberg: Fyrvaktaren - Jeg liker bøkene hennes godt og denne var også spennende.
2. Tom Egeland: Skyggelandet - Egeland er en av mine favorittforfattere. Denne boka var helt annerledes enn de andre jeg har lest. Dette er en grøsser og er skrevet i en litt spesiell stil. Det tok litt tid før jeg kom meg inn i boka, men siste halvdelen gikk unna i rekordfart.
3. Jeffery Deaver: Kistedanseren - Ikke den aller beste Lincoln Rhyme-boka jeg har lest, men absolutt spennende.
4. Kader Abdolah: Huset ved moskeen - Spennende og interessant fra Iran. Anbefales!
5. Alexia Bohwim: Frognerfitter - Det eneste positive er vel at jeg fikk boka og ikke har betalt for dette mølet. Ganske uengasjerende historie og ikke så bra skrevet heller.
6. Mads Gilbert og Erik Fosse: Øyne i Gaza - Sterk lesing!
7. Ingrid Berglund: Det svakeste ledd - Det var vanskelig å legge fra seg denne boka. Jeg ble veldig positivt overrasket da den var kjempespennende.
8. Stephenie Meyer: Formørkelsen -
9. Dan Brown: Det tapte symbol - Levde opp til mine forventninger.
10. Stephenie Meyer: Ved daggry -

Gammel 19-07-10, 21:10   #529
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.
3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.
5. Karin Alvtegen: Skygge. Krim. Sånn passelig. Treig i begynnelsen, men tok seg godt opp etter hvert.
6. Juan Gómez-Jurado: Guds spion. Spenning fra Vatikanstaten. Denne likte jeg godt!
7. Val McDermid: Siste fristelse. Spenning. Og spennende var den også.
8. Val McDermid: Under blødende hender. Spenning. Men ingen højdare.
9. Marie Louise Rudolfsson: Hvitnos og Vips (barnebok). 7-åringen er helt på hestekjøret. Skrekkelig kjedelig, synes jeg.
10. Jens Lapidus: Cash. Narko-jetsetliv i Stockholm. Hadde litt problemer med innlevelsen i starten, men den tok seg opp, synes jeg.
11. Jon Gangdal: Jeg elsker deg, og jeg finner deg uansett. Om en kvinne på flukt fra voldelig partner. Kjipe greier.
12. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester. Denne likte jeg godt! Om en kvinnelig kineser som skal lære seg engelsk. Språket i boken utvikles ettersom hun blir bedre i språket. Morsomt vri. Og en søt kjærlighetsfortelling.
13. Tove Jansson: Mummipappa på eventyr. Faktisk den første av hennes bøker jeg har lest. Jeg er ikke helt frelst, men skal lese mer av henne, kjenner jeg.
14. Tove Jansson: Sent i november. Fikk ikke helt taket på denne heller, skal prøve en til.
15. Thomas Halling: Bli sammen. Barnebok, for storesøster.
16. Harlan Coben: En siste sjanse. Tja. Ikke overimponert. Nei, jeg kjedet meg litt.
17. Tove Jansson: Kometen kommer. Denne likte jeg best av de Jansson-bøkene jeg foreløpig har lest.
18. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann på Pinky på skattejakt i Kjuttaviga.
Denne har jeg vel lest 1000 ganger, men tenkte at jeg kan jo godt skrive den opp her. Moro for minstemann.
19. Val McDermid: Mord etter boken. Spenning. Synes hun skriver godt.
20. Ann Hood: Strikkesirkelen. Likte den godt. Varmt og sårt om savn og tap.
21. Vilnius lommeguide
22. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn. Merkelig bok, er ikke helt sikker på hva jeg syntes om den. Gripende på et vis, men underlig.
23. Jean de Brunhoff: Babar på reise
24. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann og Pinky på skattejakt i Kjuttaviga. Denne har jeg også lest uendelig mange ganger, men jeg fører den opp. Moro for minstemann.
25. St. mld nr. 14 (2007-2008) Dataspill. Kan føre opp pensum også, sant? Interessant nok, forsåvidt.
26. Thorbjørn Egner: Karius og Baktus. Lillebror koser seg. Storesøster kjeder seg.
27. Endre Lund Eriksen: Pelle blir rappa. Lettlest for storesøster.
28. Camilla Läckberg: Fyrvokteren. OK. Hun har godt driv, synes jeg, men det var ikke så veldig spennende.
29. Stine Jarmund Bratlien: Dataspill og omsorgsetikk : en kvalitativ undersøkelse av syvåringers bruk av dataspill og deres moralske vurderinger
30. Lin Hallberg: Torsdager med Sigge. (Barnebok). Gjeeesp.
31. Eva Liestøl: Dataspill : innføring og analyse (pensum)
32. Bjørn Bjørnsen og Anne-Kristine Kronborg: Hele folket i hus : OBOS 1970-2009. Interessant om byutvikling og boligbygging
33. Annette Tison og Talus Taylor: Barbapapa på arbeid (barnebok)
34. Val McDernid: Retterstedet. Krim. Helt ok.
35. Sinéad Moriarty: The baby trail. Lettlest chicklit-type.
36. Wien /Gyldendals reiseguider. Ja, jeg leser sånt fra perm til perm når jeg er ute på tur...
37. Jean de Brunhoff: Kong Babar. Barna går ikke lei.
38. Jean de Brunhoff: Babar på reise
39. Jean de Brunhoff: Historien om Babar, den vesle elefanten
40. Ken Follett: I all evighet. Frittstående fortsettelse av Stormenes tid. Denne har jeg hatt på vent lenge, og ikke helt orket å begynne på. 1100 sider, og veldig engasjerende, synes jeg. Anbefales!
41. Oslo i gamle og nye bilder. Fotobok, sånne liker jeg!
42. Are Kalvø: Syden. Småmorsomt
43. Katie Pierce: Jennys nye bestevenninne. Hestebok, høytlesing for storesøster. Stønn.
44. Siri Østli: På høye hæler over Grønland. Norsk chick-lit. Fornøyelig, og veldig lettlest.
45. Nina E. Høye: Oscarshall. Var på omvisning der i går, og gikk hjem og leste boka
46. Henning Mankell: Den usylige mannen. Wallander-krim på det jevne.
47. Johan Theorin: Nattefokk. Bra, men ikke så bra som jeg hadde forventet, etter alle lovordene jeg hadde lest om den.
48. Jens Lapidus: Aldri fucke opp. Litt skuffende oppfølger til "Cash"
49. Jan Mehlum: Det ingen vet. Helt OK krim. Ikke veldig spennende.
50. Lisa Jewell: The truth abut Melody Browne. En av de chick-lit-forfatterne jeg liker godt. Denne var ikke så veldig chick-lit-aktig, synes jeg. Men fin.
51. Åsa Linderborg: Meg eier ingen. Har hatt lyst til å lese denne lenge. Veldig gripende og sterk.
52. Mary Ann Shaffer: Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Denne var veldig søt! Anbefales som sommerlektyre
53. Kristopher Schau: På vegne av venner. Denne var rørende og flott, synes jeg. Han har definitivt flere sider, den godeste Schau.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 15:10   #530
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

1. Øya av Victoria Hislop
2. Panserhjerte av Jo Nesbø
3. Hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford
4. The Associate av John Grisham
5. Isprinsessen av Camilla Läckberg
6. Predikanten av Camilla Läckberg
7. Steinhuggeren av Camilla Läckberg

8. Ulykkesfuglen av Camilla Läckberg

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 16:33   #531
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini
* City of Bones av Cassandra Clare
* Min kamp av Karl Ove Knausgård
* Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
* Ford County av John Grisham
* Barsakh av Simon Stranger
* Vidunderbarn av Roy Jacobsen
* La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist
* Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf
* City of Ashes av Cassandra Clare
* Tonje Glimmerdal av Maria Parr

April
* City of Glass av Cassandra Clare
* En gang av Morris Gleitzman
* Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug
* The Lovely Bones av Alice Sebold
* Promise Me av Harlan Coben
* Dead until Dark av Charlaine Harris

Mai
* The Hunger Games av Suzanne Collins
* Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
* Club Dead av Charlaine Harris
* Catching Fire av Suzanne Collins

Juni
* The Short Second Life of Bree Tanner av Stephenie Meyer
* Predikanten av Camilla Läckberg
* Varsleren av Karin Fossum
* Dead to the World av Charlaine Harris
* Water for Elephants av Sara Gruen

Juli
* Senor Peregrino av Cecilia Samartin
* Tyskerungen av Camilla Läckberg
* Dead as a Doornail av Charlaine Harris
* Hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford
* Steinhuggeren av Camilla Läckberg
* Ulykkesfuglen av Camilla Läckberg

Gammel 20-07-10, 16:34   #532
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

71 bøker hittil i år, Blå i tillegg til lydbøker? Det er imponerende!

Gammel 20-07-10, 21:06   #533
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Roy Jacobsen Vidunderbarn Nydelig bok. Det er noen dager siden jeg leste den ut, og jeg tenker på den fremdeles. Den kunne vært dobbelt så lang.

2. Terry Pratchett Soul Music

3. Karl Ove knausgård Min Kamp I Jeg var nysgjerrig og bittelitt skeptisk før jeg begynte, men skepsisen var ubegrunnet. Veldig lesverdig og velskrevet, og nå har jeg bedt bibliotekaren på skolen om å bestille nr 2 og 3.

4. Chaim Potok My name is Asher Lev Hva kan jeg si? Vidunderlig bok om en gutt som vokser opp i ortodoks jødedom, og som har et stort kunstnerisk talent. Takk for lånet, Blå!

5. Mary Ann Shaffer and Annie Barrows The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society Lettlest og søt. Skrevet i brevs form. Grei ventebok.

6. Nicole Krauss The History of Love Jeg syns denne ville mer enn den fikk til. Til tider engasjerende, til tider platt.

7. Gregory David Roberts Shantaram Nå har jeg gjort noe jeg ikke har gjort tidligere i lesekarrieren min: Etter drøyt side 500, så bare skumleste jeg litt her og der, før jeg leste de siste fire sidene ordentlig. Jeg ble engasjert i historien i begynnelsen, men etter hvert måtte jeg bare innse at jeg ikke var nysgjerring nok på hva som skulle skje til at jeg orket 4-500 sider til.

8. Karl Ove Knausgård Min Kamp 2 Jeg liker denne veldig godt. Han skildrer, observerer og reflekterer virkelig bra. Jeg har neste bok på vent, men leser nok noe annet først.

9. Chaim Potok The Gift of Asher Lev Oppfølgeren til My Name is Asher Lev, og en fabelaktig fin bok, men mer preget av klaustrofobi og håpløshet i forhold til hva som er forventet enn den forrige.

10. Terry Pratchett Carpe Jugulum Om demoner og hekser og misjonærer. Skarpt og morsomt som vanlig.

11. Robin Hobb Ship of Magic Første i en fantasytrilogi. Det tok lang tid for meg å bli begeistret, jeg vurderte faktisk å gi meg, men nå syns jeg det er synd jeg ikke har den neste i hus.

12. Bill Bryson My African Diary En liten, tynn bok som ikke var vanlig Bryson-morsom, men inntektene fra boken går uavkortet til CARE, så løp og kjøp.

13. Karl Ove Knausgård Min Kamp 3 Høy gjenkjennelsesfaktor ang 70-tallets barndom. Og Knausgård skriver så bra!

14. Karl Ove Knausgård Min Kamp 4 Dette er den boken jeg har likt minst av Knausgård-serien, men den var fremdeles bra.

15. John O'Farrell An Utterly Exasperated History of Modern Britain (or 60 year of making the same stupid mistakes as always) Veldig morsom (dog "over the top" noen ganger) historie om politikk og hverdagsliv i Storbritannia.

16. Marina Lewycka We Are All Made of Glue Småmorsom bok med litt alvor innimellom. Lettlest.

17. Chaim Potok Davita's Harp Nok en nydelig bok fra denne forfatteren. Denne fikk meg til å gråte. Har du flere Potokbøker, så er jeg interessert, Blå.

18. Åke Edwardson Det beste landet Grei krim, som jeg pløyde raskt gjennom for å bli ferdig før jeg skulle på ferie.

19. John Irving last night in twisted river Jeg er en helfrelst Irvingfan, og da blir jeg dessverre av og til skuffet, men ikke denne gang! En kokk, forfattersønnen hans, en tømmerfløter og en hel rekke fabelaktige personer skildres i ulike miljø og tidsepoker fra 1954 til i dag.

Gammel 20-07-10, 23:40   #534
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Arthur Conan Doyle: A Study in Scarlet. Den første Sherlock Holmes-romanen - jeg måtte jo gå til kilden etter å ha moret meg over filmen! Holmes er en spennende person, og romanen er også spennende på flere vis, med skumle mormonere og det hele, selv om akkurat "kriminalhistorie"-oppbygningen er litt klønete og rar, når man er vant til Agatha Christie-regelen om at alle spor og opplysninger skal være tilgjengelige også for leseren. Jeg kommer helt sikkert til å lese mer om Holmes.
2. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Ny Discworld-bok av klassisk kaliber, denne gangen om fotball(!) og akademia, i tillegg til fotomodeller, rasisme og arv-/miljø-debatten, og vi kommer tettere på både Vetinari og Ridcully enn tidligere. Stor moro, med, som alltid, en god del alvor.
3. Cornelia Funke: Gespensterjäger-serien (4 bøker, høytlesning for Poden). Morsomme og velskrevne bøker om en gutt, en eldre dame og et spøkelse som er profesjonelle spøkelsesjegere. Humoren treffer syvåringen vår veldig midt i magen; så begeistret har han vel ikke vært for bøker siden Harry Potter!
4. Jasper Fforde: Shades of Grey. De som elsker bøkene om Thursday Next synes sikkert det er vanskelig å forestille seg en dystopi skrevet av Fforde. Men det er akkurat det dette er. Mange hakk unna det han har skrevet før, men personkarakteristikkene og den fabelaktige humoren er like slående som tidligere. Det er en forvirrende bok til å begynne med, men den er underholdende helt fra begynnelsen av, og stadig mer medrivende.
5. Cormac McCarthy: The Road. Dystert, dystert, dystert. Trøstesløs, post-apokalyptisk dystopi som tross all sin betydelige mengde gru greier, sporadisk, å formidle noe grunnleggende godt og verdifullt i mennesket. Fabelaktig godt skrevet, i et usentimentalt, men samtidig poetisk språk. Jeg gleder meg til alle de andre McCarthy-bøkene jeg har stående.
6. Jane Austen: Emma. Det var stas å lese denne om igjen - nå fikk jeg virkelig med meg hvor elegant den formidler alle hintene om at Emma ikke er en fullt så genial observatør som hun selv vil ha det til, uten at det noen gang tar overhånd eller blir for "clever". Og så er det veldig godt gjort å gjøre Emma så sympatisk som hun er selv om hun kan være både selvgod og nedlatende.
7. Arthur Conan Doyle: The Sign of the Four. Mer Sherlock Holmes. Og mer Watson, som på mange måter er nesten like interessant. Mye atmosfære, både i London og i India, og riktig spennende også. Selve krimdelen av historien er mindre interessant for meg, men det kan jo ha noe å gjøre med at jeg ikke egentlig liker krim.
8. Kurt Vonnegut: Breakfast of Champions. Morsom og tankevekkende og original og nyskapende og kanskje til og med en smule bevissthetsutvidende, og burde leses av alle, helst før vi fylte 20, sikkert. Jeg må lese mer Vonnegut, helt klart. (Og nevnte jeg "morsom"?)
9, 10. Arthur Conan Doyle: The Adventures of Sherlock Holmes og The Memoirs of Sherlock Holmes. To novellesamlinger om mesterdetektiven - jeg klarer visst ikke helt å stoppe når jeg først har kommet i gang. Jeg morer meg både over person- og miljøskildringer og tidvis forbausende moderne tankesett, og ser dessuten med glede at selve plottet er mindre repetitivt enn man kunne frykte i en så langvarig føljetong. Baskerville er neste, hvis jeg skal fortsette kronologisk, men det er mulig jeg tar en pause med noe annet først.
11. Jane Austen: Lady Susan. Denne visste jeg ikke om før den plutselig dukket opp på Kindlen min! Atypisk Austen på flere måter, blant annet er den temmelig kort og består utelukkende av brev, og ikke frem-og-tilbake-brev, men brev litt hit og dit mellom flere av hovedpersonene i historien. At Austen har en ikke ubetydelig glede av å beskrive infame personer er ikke noe stort sjokk; her er hovedpersonen både mer infam og mer skruppelløs enn vanlig, og jeg tror det må ha vært veldig morsomt å skrive henne. Epilogen og moralen er enda mer påklistret og "for syns skyld" enn ellers, og jeg føler meg ganske sikker på at Austen bare skrev det siste lille kapittelet for å gjøre bot for seg etter å ha la en såpass kynisk og amoralsk heltinne løpe fritt i handlingen.
12. Cormac McCarthy: No Country for Old Men. "(...) it just seemed to me that this country has got a strange kind of history and a damned bloody one too." Det er en egen estetikk her, i blodsutgytelse helt uten barmhjertighet, kombinert med ekte, gammeldags moraltenkning med et tungt ekko av melankoli. Og alle de fantastiske replikkene fra filmen er jo her allerede, i romanen ("If I don't come back tell Mother I love her." "Your mother's dead Llewellyn." "Well I'll tell her myself then.") - jeg kan forstå hvorfor Ethan Coen sa til McCarthy, etter å ha blitt tildelt en Oscar for beste manus, at "Well, I didn't do anything, but I'm keeping it."
13. Sarah Rees Brennan, The Demon's Covenant. Oppfølgeren til The Demon's Lexicon ; demoner, trollmenn og tenåringer, vittig, rørende og spennende og med interessante hovedpersoner. Også denne gangen er jeg veldig spent på fortsettelsen, og håper det ikke blir altfor lenge til.

Gammel 21-07-10, 16:35   #535
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
(lydbok). Jeg får litt mark av sånne "the making of"-bøker (og -filmer), men til tross for det, var det spennende lesning. Marekors, som jeg i min uvitenhet leste først, var mye mer spennende.
(lydbok). Morsomt nok, men jeg kan ikke si jeg ser hvorfor den er blitt så populær.
Det er dårlig gjort å være slem med debutanter, men jeg kan ikke dy meg. Dette er en bok av den typen som får folk til å si at kvinner skriver om uendelig små og uviktige ting. I denne boka skjer det ingenting, og man sitter igjen med svært lite, annet enn et behov for å ta på jenta ullsokker. Riktig nok hilste jeg flau på mitt 21-årige jeg i en døråpning nå og da, men utover det var det mye tedrikking og lite substans, om enn vel formulert.
Morsomt og velformulert, og en ordentlig feel-good-bok for en overarbeidet mamma på en dag hvor alt går galt.

Februar

(lydbok). Passe god krim, liker språket. Men hva tittelen hadde med innholdet å gjøre, er meg en gåte.
Gledelig gjensyn med ei bok jeg har lest for lenge, lenge siden. Fremdeles god, og det er fremdeles sånn at jeg har lyst til å legge språket til Petterson rundt meg som et varmt sjal. Herlig.
Fin skildring av dysfunksjonelle mennesker, nydelig språk. Minner litt om Den merkelige hendelsen med hunden den natten, men det har antakelig mest med hovedpersonene å gjøre. Det blir ikke sagt, men både han og mora må ha mer enn et snev av Aspergers, kan ikke skjønne annet. God bok, og en klar positiv utvikling fra debutboka. Må følge med videre.

Mars
Fin feel-good-bok.
En like stor leseropplevelse som Saman er ein mindre aleine, men i mindre forpakning. Intens bok, tankevekkende.
11. Kim Hiorthøy: Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig.
OK krimdebut, spennende og ganske troverdig. Svakheten med boka er at den er for dårlig disponert, her burde redaktøren ha sagt noe. Har tro på denne forfatteren på sikt, og håper forlaget vil gjøre en bedre jobb med de neste bøkene. De bør for eksempel ta seg råd til en skikkelig korrektur. Og den som har skrevet baksideteksten burde virkelig fått smekk på lanken, for det går ikke an å referere til ting som skjer i siste tredjedel av boka som om det er begynnelsen, og dernest dra frem ting som ikke egentlig er viktige for resten av romanen som om det var løsningen. (Ja, sånt provoserer meg. ) Altså: Om du skal lese denne boka - ikke les baksideteksten først!
Muligens en relevant bok for en belest 80-årig enke(mann), men ikke for denne leseren. For omstendelig, for springende, for gjentakende, trass i refleksjoner omkring viktig tema.
(lydbok). Overraskende nok fungerer denne boka også ved andre gangs gjennomlesing. Hører sammen med mannen, sånn at vi omsider kan få sett filmen. Treigingen hadde ellers aldri blitt ferdig.
. Fæl, fæl, fæl bok om et menneske som styrer seg selv målrettet mot avgrunnen. En påkjenning å lese, jeg var fysisk kvalm store deler av tiden. Boka er velskrevet, men den gjorde et så brutalt inntrykk på meg at den nesten ikke kan anbefales. Dette forefekter ikke å være en sann historie, men kunne antakelig vært det.
Morsom bok, særlig når selv ligger på sofaen mens det står oppvask på kjøkkenet og vaskemaskinen er full av vått tøy. Nå har kanskje perspektivet endret seg noe; nå er det blitt alfa og omega å ha realisert seg selv så mye som mulig. Trass i fokusskiftet, er det interessant å lese at kvinnesamvittigheten er seg selv lik.

April
(lydbok). Helt klart bedre første gangen. Nå rakk jeg å irritere meg over antallet gjentakelser.
21. Peter James: The perfect murder. OK krim, kort bok, men litt kjedelig at det største spenningsmomentet forsvant i første halvdel av boka.
24. Charles Bukowski: Pulp. Tidvis morsom, tidvis tam, tidvis sjarmerende privatdetektivbok.

Mai
Kort, spennende.
Morsomt og sjarmerende
Søt bildebok.
Datert, men humreverdig.
Kanskje ikke den dypeste eller mest minneverdige boka jeg har lest, men nok til å varme en stakkars bløting om hjerterota. Nå savna jeg plutselig min egen farmor.
Hardbarkede karer, meningsløs vold, knusktørre one-linere, Olav H. Hauge. What's not to love?
Morsomt, poengtert og velformulert. Må få skaffet meg Veke 53. Om hun i tillegg til tidligere nevnte humor og gode formuleringsevne greier å parodiere min hat-forfatter nr. 1, må den være en innertier.
Fælt innhold, ok bok. Etter å ha lest bøker som denne, er jeg alltid dypt og inderlig glad for å bo i Norge i 2010.

Juni
Nydelig bok, og morsomt å ta noen litterære referanser i retrospekt. Historien om Pi er f.eks. smekkfull av referanser til denne.
Innhold som forventet - men overraskende god i språkføringen. Noen ganger er det kjedelig å være evig guttete gamlisungdom, for jeg er sikker på at litt mer normale fjortisjenter vil elske denne boka.
Litt ujevn, men generelt god novellesamling. "Da skal dere forstå" likte jeg særlig godt.
. Hvis jeg blir servert nok en bok uten noen form for spenningskurve, der nordiske mennesker lever side om side uten å snakke sammen om mer meningsfylte ting enn brød og oppvask, skriker jeg!
Skikkelig kindereggbok, dette. Nydelig språk, sjarmerende karakterer og til tider ulidelig spennende plott. En av årets beste leseropplevelser!
Her er det noen som har sett litt vel mye på the Wire. Ellers var boka helt ok. Fine tegninger.
Vakkert!

Juli
45. Jorun Thørring: Skyggemannen. Nytt forfattermøte, slett ikke verst. Jeg likte boka godt underveis, og plottet var snedig, men likevel satt jeg igjen litt ... tom? Ikke at krimbøker pleier å gi så mye til ettertanken, men her manglet det noe. Likevel kommer jeg antakelig til å lese oppfølgeren.
46. Håvard S. Johansen og John S. Jamtli: Anunnaki. Siv Jensen er statsminister og roboter raider jorda, sier du? Ja, det hørtes marerittaktig ut. Utrolig nok greide dette makkverket av usammenhengende digitalt blod og gørr (som jeg jo også liker! ) å ødelegge den armageddon-forestillingen for meg. Imponerende dårlig!
47. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester.Typisk eksempel på at man ikke skal skue hunden på hårene. Denne så ut til å være klassisk chic lit/Oprah, men viste seg å være både mer troverdig og mer reflektert enn omslaget ga inntrykk av. Det luftes mange tanker omkring livsstil, samfunn, filosofi, identitet og flerspråklighet. Noen av dem er man lei, andre var det forfriskende å få et nytt perspektiv på. Mange av tankene omkring språk og identitet var svært gjenkjennelige fra eget liv. Denne likte jeg!
49 + 50. Jean-Pierre Gibrat: Utsettelsen og Tyver og angivere. Helt fin lesning.
51. Minette Walters: Krutt. For noe møl. Det eneste positive må være at det tok kort tid å lese den.

Gammel 21-07-10, 22:33   #536
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.
3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.
5. Karin Alvtegen: Skygge. Krim. Sånn passelig. Treig i begynnelsen, men tok seg godt opp etter hvert.
6. Juan Gómez-Jurado: Guds spion. Spenning fra Vatikanstaten. Denne likte jeg godt!
7. Val McDermid: Siste fristelse. Spenning. Og spennende var den også.
8. Val McDermid: Under blødende hender. Spenning. Men ingen højdare.
9. Marie Louise Rudolfsson: Hvitnos og Vips (barnebok). 7-åringen er helt på hestekjøret. Skrekkelig kjedelig, synes jeg.
10. Jens Lapidus: Cash. Narko-jetsetliv i Stockholm. Hadde litt problemer med innlevelsen i starten, men den tok seg opp, synes jeg.
11. Jon Gangdal: Jeg elsker deg, og jeg finner deg uansett. Om en kvinne på flukt fra voldelig partner. Kjipe greier.
12. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester. Denne likte jeg godt! Om en kvinnelig kineser som skal lære seg engelsk. Språket i boken utvikles ettersom hun blir bedre i språket. Morsomt vri. Og en søt kjærlighetsfortelling.
13. Tove Jansson: Mummipappa på eventyr. Faktisk den første av hennes bøker jeg har lest. Jeg er ikke helt frelst, men skal lese mer av henne, kjenner jeg.
14. Tove Jansson: Sent i november. Fikk ikke helt taket på denne heller, skal prøve en til.
15. Thomas Halling: Bli sammen. Barnebok, for storesøster.
16. Harlan Coben: En siste sjanse. Tja. Ikke overimponert. Nei, jeg kjedet meg litt.
17. Tove Jansson: Kometen kommer. Denne likte jeg best av de Jansson-bøkene jeg foreløpig har lest.
18. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann på Pinky på skattejakt i Kjuttaviga.
Denne har jeg vel lest 1000 ganger, men tenkte at jeg kan jo godt skrive den opp her. Moro for minstemann.
19. Val McDermid: Mord etter boken. Spenning. Synes hun skriver godt.
20. Ann Hood: Strikkesirkelen. Likte den godt. Varmt og sårt om savn og tap.
21. Vilnius lommeguide
22. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn. Merkelig bok, er ikke helt sikker på hva jeg syntes om den. Gripende på et vis, men underlig.
23. Jean de Brunhoff: Babar på reise
24. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann og Pinky på skattejakt i Kjuttaviga. Denne har jeg også lest uendelig mange ganger, men jeg fører den opp. Moro for minstemann.
25. St. mld nr. 14 (2007-2008) Dataspill. Kan føre opp pensum også, sant? Interessant nok, forsåvidt.
26. Thorbjørn Egner: Karius og Baktus. Lillebror koser seg. Storesøster kjeder seg.
27. Endre Lund Eriksen: Pelle blir rappa. Lettlest for storesøster.
28. Camilla Läckberg: Fyrvokteren. OK. Hun har godt driv, synes jeg, men det var ikke så veldig spennende.
29. Stine Jarmund Bratlien: Dataspill og omsorgsetikk : en kvalitativ undersøkelse av syvåringers bruk av dataspill og deres moralske vurderinger
30. Lin Hallberg: Torsdager med Sigge. (Barnebok). Gjeeesp.
31. Eva Liestøl: Dataspill : innføring og analyse (pensum)
32. Bjørn Bjørnsen og Anne-Kristine Kronborg: Hele folket i hus : OBOS 1970-2009. Interessant om byutvikling og boligbygging
33. Annette Tison og Talus Taylor: Barbapapa på arbeid (barnebok)
34. Val McDernid: Retterstedet. Krim. Helt ok.
35. Sinéad Moriarty: The baby trail. Lettlest chicklit-type.
36. Wien /Gyldendals reiseguider. Ja, jeg leser sånt fra perm til perm når jeg er ute på tur...
37. Jean de Brunhoff: Kong Babar. Barna går ikke lei.
38. Jean de Brunhoff: Babar på reise
39. Jean de Brunhoff: Historien om Babar, den vesle elefanten
40. Ken Follett: I all evighet. Frittstående fortsettelse av Stormenes tid. Denne har jeg hatt på vent lenge, og ikke helt orket å begynne på. 1100 sider, og veldig engasjerende, synes jeg. Anbefales!
41. Oslo i gamle og nye bilder. Fotobok, sånne liker jeg!
42. Are Kalvø: Syden. Småmorsomt
43. Katie Pierce: Jennys nye bestevenninne. Hestebok, høytlesing for storesøster. Stønn.
44. Siri Østli: På høye hæler over Grønland. Norsk chick-lit. Fornøyelig, og veldig lettlest.
45. Nina E. Høye: Oscarshall. Var på omvisning der i går, og gikk hjem og leste boka
46. Henning Mankell: Den usylige mannen. Wallander-krim på det jevne.
47. Johan Theorin: Nattefokk. Bra, men ikke så bra som jeg hadde forventet, etter alle lovordene jeg hadde lest om den.
48. Jens Lapidus: Aldri fucke opp. Litt skuffende oppfølger til "Cash"
49. Jan Mehlum: Det ingen vet. Helt OK krim. Ikke veldig spennende.
50. Lisa Jewell: The truth abut Melody Browne. En av de chick-lit-forfatterne jeg liker godt. Denne var ikke så veldig chick-lit-aktig, synes jeg. Men fin.
51. Åsa Linderborg: Meg eier ingen. Har hatt lyst til å lese denne lenge. Veldig gripende og sterk.
52. Mary Ann Shaffer: Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Denne var veldig søt! Anbefales som sommerlektyre
53. Kristopher Schau: På vegne av venner. Denne var rørende og flott, synes jeg. Han har definitivt flere sider, den godeste Schau.
54. Johan Theorin: Skumringstimen. Denne likte jeg godt. Hadde ingen forventninger, så denne falt jeg mer for enn Nattefokk. Det handler ofte om forventninger...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 10:22   #537
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Januar

Februar

Mars
Fin feel-good-bok.

April

Mai
Kort, spennende.
Morsomt og sjarmerende
Søt bildebok.
Datert, men humreverdig.

Juni
Vakkert!

Juli
49 + 50. Jean-Pierre Gibrat: Utsettelsen og Tyver og angivere. Helt fin lesning.
51. Minette Walters: Krutt. For noe møl. Det eneste positive må være at det tok kort tid å lese den.
52. Rannveig Revhaug: IRL. Pussig bok. Klarer ikke helt å bestemme meg for om konseptet fungerer eller ei, men det var passe fornøyelig lesning så lenge det varte. Kanskje er bokas styrke at den er så kort som den er, så man ikke rekker å gå lei.

Gammel 22-07-10, 23:51   #538
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Drageløperen : K. Hosseini
Tusen strålende soler : K.Hosseini
Harry Potter: Halvblodsprinsen
En bedre dag i morgen, en barnesoldat forteller: Ishmael Beah

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 15:18   #539
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nattmannen av Jørn Lier Horst
Mørkemannen av Unni Lindell
Pengemannen av Anne Holt
Den urolige mannen av Henning Mankell
Isprinsessen av Camilla Läckberg (digibok)

MARS
Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen
Irrganger av Arnaldur Indridason. Ikke hans beste bok, har lest alle
Kvinnen i plast av Kjell Ola Dahl. Tja, helt grei egentlig. Burde ha skjønt det, men hodet hang ikke helt med gitt.
Nattsøsteren av Unni Lindell. Grei krim og midt på treet.
Tyskerungen av Camilla Läckberg. Denne likte jeg veldig godt og dermed hang jeg med før avsløringene også
Havfruen av Camilla Läckberg (digibok). Hadde det litt vel travelt med å høre på så hang bare sånn delvis med, men grei nok. Litt vel overdrevet avslutning syns jeg da

APRIL
Predikanten av Camilla Läckberg. Helt grei
Steinhuggeren av Camilla Läckberg. Også helt grei.
Blodets bånd av Robert Wilson. Tok noen sider før tankene var på rett spor etter forrige bok som det er en stund siden jeg leste. Likte denne godt. Bøkene om Javier Falcon bør leses i rekkefølge
Ulykkesfuglen av Camilla Läckberg. Bra bok og her tok jeg det ganske fort. Men jeg har nok sett filmen, eller dvs den har stått på og jeg delvis har fulgt med. Dessuten har jeg jo lest bok 5 og 6 før denne
Det som er mitt av Anne Holt. Helt grei

MAI
Kvinnen med fødselsmerket av Håkan Nesser (digibok) Nja...
Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen. Burde ha lest denne først. Ikke eksepsjonelt bra, men av de bedre.
Fyrvokteren av Camilla Läckberg. Litt mange historier og ikke den beste boka. Ble nesten litt skuffet.

JUNI
Rødstrupe av Jo Nesbø (digibok). Nja, får liksom ikke med meg denne jeg. Er andre gang jeg leser denne, men likevel så treffer den ikke.
Ondt blod av Arne Dahl. Helt imponert er jeg ikke akkurat
Blind jakt av Arne Dahl. Bedre enn første og slettes ikke værst

JULI
Europa blues av Arne Dahl. Ja jo...... Syns han har veldig mange historier samtidig, men han får jo nøstet de sammen bra.
Aksjonen av Rune Nøstvik. Denne likte jeg ganske godt og høyst brennakutell
En midtsommernattsdrøm av Arne Dahl. Må holde tunga rett i munnen skal man henge med ja
Dødsmesse av Arne Dahl. Litt skuffende avslutning
Mørketall av Arne Dahl. Grei nok
Etterskjelv av Arne Dahl. Ja jo, hang med her egentlig. Men forventa liksom noe mer

Gammel 23-07-10, 16:27   #540
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Blindfold
2. Fagbok (teller, for jeg leste den utenom arbeidstid)
3. Åsa Linderborg: Meg eier ingen
4. Selma Lønning Aarø: Hotel Selma
5. Arnhild Lauveng: Unyttig som en rose
6. Arto Paasilinna: Den senile landmåleren
7. Trond Davidsen: Triggerhappy
8. Mary Ann Schaffer & Annie Barrows: The Guernsey Literary and Poteto Peel Pie Society
9. Alexander McCall Smith: Tea Time for the Traditionally Built
10. Rohinton Mistry: Familieanliggender
11. Trude Marstein: Ingenting å angre på
12. Siri Østli: På høye hæler over Grønland
13. Marian Keyes: Rachels ferie
14. Siba Shakib: Der Gud gråter
15. Nina B.J. Berg: Blåmann
16. Marian Keyes: Sushi for nybegynnere

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.