Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem (dine barn eller deg selv som barn) liker/ likte best jordbær?
Mine barn liker jordbær bedre enn jeg gjorde 24 18,46%
Vi har omtrent samme preferanse for jordbær 79 60,77%
Jeg likte jordbær bedre enn barna mine gjør 25 19,23%
Dustepoll 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-10, 20:59   #21
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hva er sisselrøtter?

Sånne bregnelignende planter. Røttene smaker lakris! :mimrer:

Snuppa mi elsker bær i alle varianter, og er daglig ute i hagen og inspiserer markjordbær- og blåbærtustene våre.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 21:07   #22
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Minsten elsker alt av bær og frukt, størsten er mer tilbakeholden og liker ikke jordbær. Jeg spiste mye surgress når jeg var liten, jeg har ikke forsøkt om gutta liker det, men de er forsatt litt små i forhold til min erindret opplevelse om dette her, tror jeg var i 8-12 års alderen, når vi spiste sånt.

Gammel 19-07-10, 21:16   #23
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner tankegangen din, men samtidig må jeg innrømme å ha barn som er ville etter frukt og bær. De står som regel med rumpa i været og plukker blåbær hver eneste dag om sommeren, når rips og diverse annet er modent vil de vel sette kursen ditover. De elsker smoothies, bær med melk, bær uten melk, bærbærbær.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 21:33   #24
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Her i huset går ungene vakt på markjordbærene som vokser bak huset

Ellers spiser de det maste av "søtsaker" fra naturen. I barnehagen har de mye blåbærlyng og bør = mellomste hadde lilla innhold i bleia si.

Gammel 19-07-10, 21:34   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Uten at jeg kan si det sikkert med mine barn som er små ennå, så tror jeg at det stemmer. Vi fikk så lite godteri vi, og vi spiste "surblomster", sisselrøtter, markjordbær, aroniabær og "surstang". Tror liksom ikke at dagens barn gjør det i like stor grad.

Ja der sier du absolutt noe.
Når det gjelder mine barn så elsker de forøvrig jordbær og alle andre typer bær og blir helt ville når bærene dukker opp. Vi har jordbær i hagen og de forsvinner på et blunk.

Gammel 19-07-10, 21:38   #26
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Markjordbær, blåbær og villbringebær er ytterst populære her. Og de skal spises bare, uten melk, fløte eller sukker. Akkurat disse bærtypene er jo ikke tilgjengelige i butikken året rundt heller. Vel jo, de har vel noe blåbæraktige saker i butikken, men de kan ikke sammenlignes med det du finner i skogen. Vanlige jordbær er sånn passe populært.

Gaukesyre og Sisselrot er mer en kuriositet enn det er godteri, tror jeg.

Gammel 19-07-10, 21:48   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både ungene og jeg er veldig glad i jordbær. Ungene er også ville etter rips, som jeg aldri har likt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 22:33   #28
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Markjordbær har vi ikke.Men svigermor har jordbærland. En del faktis. men i år blir de vel ikke modne, men oversvømt :/
Men turbo og snoopy ELSKER jordbær.Jeg liker ikke jordbær noe spes.
Kan spise en skål av det men ikke med melk eller fløte for det liker jeg værtfall ikke :rar og sær og trives med det :P :

Ellers elsker de blåbær,molter,bringebær. Soppy elsker å plukke tyttebær å spise de som de er
Rips liker ikke de men jeg elsker de
Lørdags godteri får de ikke. Kanskje popcorn eller potetgull i ny og ne. Pga turbo
Synnes litt synd i turbo som ikke kan spise bær og frukt som han elsker:/

Gammel 19-07-10, 22:33   #29
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Bare ett av mine fire barn liker jordbær!!!

Men, gjengen mumser glatt i seg alle andre bær de får fatt i, inkludert sure, fæle ripsbær.

Jordbærskåla får jeg ha neeesten i fred.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 22:50   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt på det samme som deg. Lillebror elsker riktignok jordbær, men stroebror synes det er "surt". I'm in shock!

Gammel 19-07-10, 22:55   #31
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Mine barn elsker jordbær, mens både jeg og min bror syntes det var surt.

Gammel 20-07-10, 08:51   #32
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine ungar er glad i bær - av alle typar. Sjølv likte eg ikkje rips, og syns vel framleis det er litt surt.

Mi erfaring når det gjeld det søte er litt motsatt av trådstartar. Eg syns at besteforeldregenerasjonen vil ha det mykje søtare enn det vi har lært oss til. Min far (over 70) f.eks syns at jordbær utan sukker på ikkje er verdt å smake på ein gang. Han likar heller ikkje dei meir syrlege yogurtane. Og han syns synd på mine barn som må ete denne sure maten. Mine foreldre brukar mykje sukker på grauten, det skal knase i sukker i lefsene, etc etc. Kanskje det er slik at ein åt søtsaker sjeldnare før, men at dei var desto søtare.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 09:07   #33
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Alle mine 4 elsker jordbær (og de spiser rips, rabarbra osv med stor iver og glede).

Det pålegget som var søtt da vi var små, var da mye søtere enn det det er i dag? Safta var også minst like søt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 09:08   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min liker ikke jordbær. Han liker faktisk ingen røde bær (med unntak av rips). Han er rett og slett ikke særlig glad i søtt. Knerten er helt lik. Søtt er ikke så viktig, og jordbær spises IKKE.

Snuppa og jeg spiser jordbær, men det begrenser seg litt når halve familien er helt uinteressert.

Gammel 20-07-10, 09:53   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Mine ungar er glad i bær - av alle typar. Sjølv likte eg ikkje rips, og syns vel framleis det er litt surt.

Mi erfaring når det gjeld det søte er litt motsatt av trådstartar. Eg syns at besteforeldregenerasjonen vil ha det mykje søtare enn det vi har lært oss til. Min far (over 70) f.eks syns at jordbær utan sukker på ikkje er verdt å smake på ein gang. Han likar heller ikkje dei meir syrlege yogurtane. Og han syns synd på mine barn som må ete denne sure maten. Mine foreldre brukar mykje sukker på grauten, det skal knase i sukker i lefsene, etc etc. Kanskje det er slik at ein åt søtsaker sjeldnare før, men at dei var desto søtare.

Ja når du sier det, jeg har fått kommentarer om "stakkars liten, han må da få litt sukker på han også, han kan da ikke sitte der og spise den sure bæra"? Når han sitter der og gafler i seg jorbær og det er helt åpenbart at det er det beste han noen gang har smakt. Og stakkars liten som må drikke vann.

Gammel 20-07-10, 09:56   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ungene mine elsker jordbær. Men jeg slår dem. Mitt forhold til jordbær passerer grensen til erotikk.

Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 10:00   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ungene mine elsker jordbær. Men jeg slår dem. Mitt forhold til jordbær passerer grensen til erotikk.

Ah men da har vi jo løsningen noen år fremover. ---> *peker på annen tråd med erotisk tema*.

Gammel 20-07-10, 10:16   #38
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Uten at jeg kan si det sikkert med mine barn som er små ennå, så tror jeg at det stemmer. Vi fikk så lite godteri vi, og vi spiste "surblomster", sisselrøtter, markjordbær, aroniabær og "surstang". Tror liksom ikke at dagens barn gjør det i like stor grad.

Mine gjør, men så har de også gått/går i naturbarnehage som er masse i skogen. De høster også bjørkeblader, nesle, bær, tapper bjørkesaft osv. og ungene er veldig opptatt av dette.
Vi har jordbær, markjordbær, bjørnebær og rips i hagen, alt høstes og spises med stor iver av alle tre.

Gammel 20-07-10, 10:17   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ah men da har vi jo løsningen noen år fremover. ---> *peker på annen tråd med erotisk tema*.

Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 12:42   #40
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Vesla elsker jordbær - og blåbær og bringebær osv....

Her må jeg begrense mengden, ellers hadde hun spist for mye rett og slett...Plukke markjordbær er ikke så aktuelt her oppe, men hun gleder seg til høsten når blåbærene kommer, og i fjor høst plukket hun alene så mye at det ble nok til en pai.... Og at det var så mye til overs, sier litt om mengden som gikk i munnen samtidig...

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.