Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Indisk buffet + dessertforslag

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 17:13   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Indisk buffet + dessertforslag

Dessert

Dione´s sjokolademousse
150g (mørk) kokesjokolade
1 egg
2 eggeplommer
2 eggehviter
2 dl kremfløte

* smelt sjokoladen i vannbad
* bland i egg +eggeplommer ett om gangen. Rør godt
* stivpisk eggehvitene
* stivpisk kremfløte
* Bland sjokoladerøre forsiktig med eggehvitene.
* Vend i kremfløten, og sett kaldt
Denne oppskriften er temmelig drøy!

Vaniljekrem
1/2 kg bær (gjerne frosne)
5 eggeplommer
75g sukker
50g hvetemel
1/2 l melk
75g sukker
1 vaniljestang eller vaniljesukker
1/2 dl søt vin (kan sløyfes)
1/2 dl kremfløte

* bland sammen eggeplommer, sukker og hvetemel 1 dag i forveien. La stå i kjøleskap.
* Samme dag som servering, kokes melk med sukker og splittet vaniljestang der frøene er skrapt ut (eller ca en ts vaniljesukker)
* Når melken koker, hell 1/3 av melken over basisen fra i går, og rør godt til en glatt masse. Hell sakte og litt av gangen, ellers "kokes" eggemassen og det hele blir grynete (urk! :erfart
* Hell massen tilbake i kjelen med den varme melken (saaakte og rør godt så det ikke gryner seg) og la det koke opp under pisking til passe tykk konsistens.
* Skrap kremen ut av kjelen med det samme og dryss litt sukker på så det ikke dannes snerk. La kremen avkjøles helt
* Bland i pisket kremfløte
* Serveres med opptinte eller friske bær. Jeg synes den ble best med opptinte bær, fordi da blir det ganske mye bærsaft til også, namnam

I stedet for søt vin kan det også brukes likør av ymse slag, baileys var veldig nam
Det er bare å prøve seg fram. Oppskriften er fra ICAs matblad "Glad i Mat"

Sitronfromasj
En sitronfromasj passer også fint som dessert til indisk mat. Jeg pleier å jukse med kjøpepose så har ingen god oppskrift dessverre

Sist redigert av m^2 : 24-03-07 kl 14:26.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 19:18   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen hjertelig takk, m^3.

Gammel 24-03-07, 11:53   #3
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Vaniljekrem
1/2 kg bær (gjerne frosne)
5 eggeplommer
75g sukker
50g hvetemel
1/2 l melk
75g sukker
1 vaniljestang eller vaniljesukker
1/2 dl søt vin (kan sløyfes)
1/2 dl kremfløte

* bland sammen eggeplommer, sukker og hvetemel 1 dag i forveien. La stå i kjøleskap.
* Samme dag som servering, kokes melk med sukker og splittet vaniljestang der frøene er skrapt ut (eller ca en ts vaniljesukker)
* Når melken koker, hell 1/3 av melken over basisen fra i går, og rør godt til en glatt masse. Hell sakte og litt av gangen, ellers "kokes" eggemassen og det hele blir grynete (urk! :erfart
* Hell massen tilbake i kjelen med den varme melken (saaakte og rør godt så det ikke gryner seg) og la det koke opp under pisking til passe tykk konsistens.
* Skrap kremen ut av kjelen med det samme og dryss litt sukker på så det ikke dannes snerk. La kremen avkjøles helt

Jeg holder på å lage denne nå, og finner ikke ut når kremfløten skal i. Jeg håper ikke den skulle i det jeg satt i kjøleskapet i går.

Gammel 24-03-07, 12:18   #4
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar fløten oppi sammen med melken nå, håper ikke det er feil. :nervøs:

Gammel 24-03-07, 12:19   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hjelp!

Jeg holder på å lage denne nå, og finner ikke ut når kremfløten skal i. Jeg håper ikke den skulle i det jeg satt i kjøleskapet i går.

Jeg tror den skal i det du lager i dag, samtidig med eggene, før du koker opp til den blir tykk.

Gammel 24-03-07, 12:38   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror den skal i det du lager i dag, samtidig med eggene, før du koker opp til den blir tykk.

Takker.

Gammel 24-03-07, 12:58   #7
tildemor
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2007
tildemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Å, her var det mye godt!Gleder meg til å prøve

tildemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 13:00   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Det ble til at jeg laget vaniljekremen uten fløte (fløten hadde klumpet seg så mye at jeg ikke kunne bruke den), og den ble kjempegod allikevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.