Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem (dine barn eller deg selv som barn) liker/ likte best jordbær?
Mine barn liker jordbær bedre enn jeg gjorde 24 18,46%
Vi har omtrent samme preferanse for jordbær 79 60,77%
Jeg likte jordbær bedre enn barna mine gjør 25 19,23%
Dustepoll 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-10, 13:54   #41
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?

Jeg har en som er allergisk mot det meste så har ikke maset på henne om å smake. Den andre elsker alt som er frukt og grønt, mer enn meg _nesten_. Eneste hun kan styre seg for er sukkererter, de elsker jeg Mine drikker ikke mye brus, mens jeg elsker det. Jeg tar gjerne sukker på ALT. Vannmelon, bringebær, jordbær, på sjokoladepuddingen Det gjør _ikke_ mine. De liker det ikke..

Jeg er nok unntaket som bekrefter regelen din

Gammel 20-07-10, 13:56   #42
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Her elsker ungene jordbær, markjordbær, bringebær og blåbær.
Alt finnes i en grei omkrets rundt huset og de går stadig på sanking.
Spiser det uten sukker.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 20:19   #43
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna våre elsker jordbær, markjordbær, blåbær og bringebær. Rips tror jeg kanskje ikke de har spist så mange ganger?

Vi har også hørt den "stakkars liten som må drikke vann", fra faren min. Jeg er oppvokst med at saft er tørstedrikk og har vel først i voksen alder vennet meg til å drikke mye vann (unntak under/etter trening, da har jeg alltid drukket vann). Så mine barn vokser vel opp med mindre sukker enn jeg har gjort, tror jeg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 21:00   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knotten hadde et år eller to der han ikke likte jordbær, men nå er det det beste han får sånn omtrentlig.
Han spiser det meste av frukt og bær, så passe at jeg ikke har tatt knekken på all villbringebæren i hagen for at han skal kunne gå og plukke. :edel mor:

Vi har masse bær i hagen hjemme og utenfor hyttedøren på begge fjellhyttene, så tilgangen er det ingenting i veien med.

Gammel 20-07-10, 21:14   #45
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Mine ungar er glad i bær - av alle typar. Sjølv likte eg ikkje rips, og syns vel framleis det er litt surt.

Mi erfaring når det gjeld det søte er litt motsatt av trådstartar. Eg syns at besteforeldregenerasjonen vil ha det mykje søtare enn det vi har lært oss til. Min far (over 70) f.eks syns at jordbær utan sukker på ikkje er verdt å smake på ein gang. Han likar heller ikkje dei meir syrlege yogurtane. Og han syns synd på mine barn som må ete denne sure maten. Mine foreldre brukar mykje sukker på grauten, det skal knase i sukker i lefsene, etc etc. Kanskje det er slik at ein åt søtsaker sjeldnare før, men at dei var desto søtare.

Helt enig. Mine foreldre spiser jordbærene med sukker og fløte til, mens poden spiser dem bare. Og syltetøyet de koker er defintivt søtt, mens vi lager sukkerfritt frysetøy.

De bruker forøvrig også mer salt enn vi gjør.

Gammel 20-07-10, 23:54   #46
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tre eldste barna mine er veldig glade i jordbær, på omtrent samme måte som meg vil jeg tro. Minsten får grøsninger av alle typer bær og frukt, og nekter å spise det. Jeg tror det har sitt opphav i at han har reagert allergisk på det, og er redd for at det skal klø i munnen. Heldigvis spiser han de fleste grønnsaker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 23:56   #47
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine er mer glad i jordbær enn hva jeg er. (Men jeg husker at noen av besteforeldrene mine måtte ha sukker og fløte på jordbærene for å spise dem. For min del så synes jeg at det bare er et marginalt tidsintervall med optimale bær og at ellers fortjener jordbærene balsamico og sukker for å komme til sin rett.)

Gammel 21-07-10, 11:40   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, jeg har en sønn som liker søtt generelt, og jordbær spesielt. Så har jeg en sønn som ikke er så glad i søtt, heller ikke jordbær.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 15:52   #49
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kløver elsker jordbær. Det jorde jeg også som barn (nå også, da). Hun elsker også markjordbær, og gleden ved å finne dem! Der tror jeg mye av magien ved "skogens godteri" ligger. Jeg husker også at vi spiste gjøksyre i skogen, og "likte" det, selv om jeg aldri ville ha rørt det om jeg fikk det servert f.eks. sammen med middagen hjemme. Kløver har også fortalt at de har spist det på tur med barnehagen.
Jeg har aldri likt rabarbra og stikkelsbær, og bare vært måtelig glad i rips og solbær. Så jeg ser ingen forskjell mellom oss. Ikke at det er statistisk grunnlag i seg selv, da. Jeg tror også at noen er mer glad i søtt enn andre. Min mor er velsignet med en forkjærlighet for kapers og andre ekle, vonde ting. Hun spiser bare kake hvis etikette tilsier det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 19:41   #50
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Min mor er velsignet med en forkjærlighet for kapers og andre ekle, vonde ting.

Mmmm, kapers!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 22:52   #51
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn elsker alt av bær og spesielt bær de kan plukke selv. De spiser så mye markjordbær og blåbær de kan få tak i og spiser jordbær i et tempo jeg ikke trodde var mulig - får de valget mellom bær og snop velger de bær. Og dette er barn som liker sin snop, altså. Så jeg tror det handler om preferanser, ikke generasjoner.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 23:32   #52
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Mine elsker å spise bær de kan plukke selv. Markjordbær, blåbær og bringebær.

Gammel 23-07-10, 23:41   #53
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste og yngste elsker det, mellomste syns det er for surt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 02:11   #54
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne ikke svare. Har ei som elsker jordbær, og en som ikke ville spist det (eller noen annen frukt ) for å redde livet. Han har dog begynt å like jordbærsyltetøy, så håpet er lysegrønt.

Gammel 24-07-10, 10:33   #55
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster elsker bær, og er i ekstase om hun finner en blåbærtue eller får lov å plukke bær fra den meget beskjedne jordbæråkeren vår. Jeg tror hun er mer begeistret enn det jeg var.

Det ironiske er at hun egentlig ikke liker søte ting, syltetøy vil hun for eksempel ikke røre og hun sier pent nei takk om vi skulle by henne på skive med sjokade.

Gammel 24-07-10, 10:34   #56
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kunne ikke svare. Har ei som elsker jordbær, og en som ikke ville spist det (eller noen annen frukt ) for å redde livet. Han har dog begynt å like jordbærsyltetøy, så håpet er lysegrønt.

Godt å høre at man ikke er alene. I disse tider, når frukt helst skal være hovedsnacks på alle fronter, er det nærmest flaut å ha et barn som virkelig grøsser av det. Høres ut som det er noe i veien med oppdragelsen, at han har fått velge mellom smågodt og banan, liksom. Syltetøy inngår forresten i det han neppe ville spist for å redde livet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 19:46   #57
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Helt enig. Mine foreldre spiser jordbærene med sukker og fløte til, mens poden spiser dem bare. Og syltetøyet de koker er defintivt søtt, mens vi lager sukkerfritt frysetøy.

De bruker forøvrig også mer salt enn vi gjør.

I går fikk vi bringebær og blåbær med melk og sukker til dessert hos svigers. Verken storebror (han ble strengt tatt ikke tilbudt det, heller) eller jeg ville ha sukker på bærene våre og svigerfar måtte spørre flere ganger (og neste klype seg i armen, virket det som ) mens vi spiste, for å forsikre seg om at jeg ikke bare koketterte.

Tyttebærsyltetøyet svigermor lager er også så søtt at poenget med noe syrlig til kjøttkakemiddagen i praksis blir borte.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 20:00   #58
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ungene mine elsker jordbær og markjordbær! Vi tredde de på strå (det vokser over alt hos mine foreldre) og jeg fikk skikkelige flashbacks til barndommen

Samme her.

Gammel 27-07-10, 20:19   #59
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hypotesen min er at hverdagsmaten og drikken barn spiser i dag er søtere enn før, og at sukkerkravet til hva som er "godteri" har økt.

Det stemmer i alle fall ikke for mitt vedkommende, oppvokst som jeg er med saft og brus og sjokade og masse godteri - og lassevis av sukker på jordbæra. Jeg stemte at ungene har omtrent samme forhold til jordbær som jeg hadde. Jeg elsket det, og de elsker det, men de spiser det som regel "bart" - i motsetning til meg, som brukte melk og MYE sukker i barndommen.

Gammel 29-07-10, 03:45   #60
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Barna elsker jordbær, blåbær og bringebær. De elsker det kjøpt fra kurv, og plukket i skogholt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.