Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne MÅ dere se!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-10, 19:57   #21
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne MÅ dere se!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den har jeg sett før, det er ganske absurd. Jeg antar at man kunne ha fått til det samme i et hvilket som helst land, de har tross alt sikkert spurt 20 oppegående mennesker for hvert "uvitende" menneske og bare filmet de som ikke kunne svare, men jeg skal innrømme at fordommene mine henger i litt når det gjelder amerikanere og geografi utenom USA.

Jeg er egentlig positivt overrasket, men så bor vi et sted i USA som på mange måter er veldig internasjonalt, og møter støtt og stadig folk som har vært i Norge (virkelig, og vet hvor det er). Møtte til og med en fyr, som bodde et år i Bergen og et år på Svalbard for 30 år siden - og som fremdeles snakket god og forståelig norsk!

Jeg må daglig svare på spørsmål om hvilket språk vi snakker når jeg snakker med mann, barn eller venner - og det er utrolig hvor mange som har norske aner - butikkdamer, togkonduktører, servitører. Vi møtte til og med en i en billettluke en gang med samme fornavn som min mann (som har et navn ingen her klarer å uttale). Han hadde norsk mor, og ble så begeistra over å treffe en med samme navn at vi fikk billettene til halv pris.

Men ja, det er nok mye rart på geografikunnskapfronten.

But then again. Ta med et kart over USA og få folk til å plassere de 50 statene. Jeg tipper mange vil slite big time. Mange er fornøyde når de kan plassere USA på kartet, men USA er jo langt fra et land, det er en haug med stater med ganske stor grad av selvstyre (egne lover, bl.a). På mange måter som EU.

Gammel 30-07-10, 20:18   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener forresten amerikanere med å si "I'm going to Europe"? Hvor drar de da? Det er sjelden jeg hører noen si at de skal til Frankrike eller Tyskland, de skal til Europa. "I was in Europe, then I went to Brasil", liksom.

Gammel 30-07-10, 20:41   #23
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener forresten amerikanere med å si "I'm going to Europe"? Hvor drar de da? Det er sjelden jeg hører noen si at de skal til Frankrike eller Tyskland, de skal til Europa. "I was in Europe, then I went to Brasil", liksom.

Jeg vil tippe det betyr at de skal til mer enn et land i Europa. På samme måte som jeg kjenner nordmenn som sier de skal til Sør-Amerika. Da skal de på en aldri så liten rundreise, og gidder ikke å ramse opp landene.

Og som sagt, etter å ha bodd i USA har jeg innsett at det ikke er et land det heller, så det blir sånn sett like missvisende å si at man skal til USA også. USA er United STATES of America.

Gammel 30-07-10, 21:21   #24
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er vel på samme sted som når vi er i Syden..

Gammel 30-07-10, 22:24   #25
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det var akkurat det jeg tenkte!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:39   #26
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Hærland og Lyngbø hadde jo et program her tidligere i år, hvor Dagfinn Lyngbø dro til Mosseporten og spurte alskens spørsmål til nordmenn. Han fikk rimelig mange teite svar der også, betyr det at alle fra Moss er dumme eller at man gjerne blir tatt på senga av journalisten og TV-kameraet!?

Ellers ser jeg helt klart humoren i snutten allikevel, og når jeg bodde i USA ett år så ble jeg jo spurt hvor jeg kom fra. Jeg svarte "Norway" og neste spørsmål lød: Oh, Which state is that?" Han forklarte etterpå at han trodde jeg var amerikaner da, for jeg hadde ingen aksent, jeg hørtes bare ut som om jeg kom fra sørstatene et sted (jeg bodde hos en familie hvor moren kom fra Alabama), så jeg tok det som ett kompliment, for gutten var ikke dum hvertfall.

Gammel 30-07-10, 22:48   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Haha, godt poeng ja. Jeg nekter å kalle det syden, usj.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.