Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kraftlinjen i Hardanger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-10, 16:44   #21
petrajh
levelandas.wordpress.com

petrajh sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Landås, Bergen
petrajh har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kraftlinjen i Hardanger

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har ikke det noe med sikkerhet å gjøre? Mener det flakset forbi, men jeg vet ikke så jeg blir veldig glad for korreksjon.

Elektrifisering av sokkelen handler vel mest om å fjerne utslipp? Det beste ville være å stoppe hele olje- og gassproduksjonen. Vi må gjøre det på sikt, i hvert fall hvis vi skal ta klimaendringer og ressurssituasjon på alvor.

Jada, jeg vet: mange innvendinger her. Sjekk ut denne: http://naturvernforbundet.no/nyheter...16251-166.html

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

De legger jo ikke en kraftlinje over hardangerfjorden, men langs den, oppe i åsene. Og en sjøkabel ville kostet mye, mye mer. Og hadde de bestemt det skal dere se at vi hadde fått et ramaskrik om at det koster altfor mye penger.

Saken er at Bergen trenger mer strøm. For å få den strømmen må det mer kapasitet i strømlinjene. Da må det bygges ut.

Hva med å spare på strømmen? Jeg vet jeg høres naiv ut, men det er faktisk mange kraftverk å hente i strømsparing.

For øvrig er ikke slaget tapt ennå. Det er bare å melde seg til lenkegjengen. Her: http://www.bevarhardanger.no/

petrajh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 17:21   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kommet et lite ras av utmeldinger samt noen lokallag som har lagt se ned i protest.

Jeg er ikke med i et parti bare for en sak, det er helheten som teller og jeg er opptatt av å få gjennom mest mulig for de 6 %. OK, så blir det ikke Hardanger, det hadde det virkelig ikke blitt med H/Krf/V heller, men kanskje vi kan få barnevern for prosentene? Eller noe annet fint som vi ønsker oss?

Gammel 15-07-10, 18:15   #23
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petrajh, her.

Elektrifisering av sokkelen handler vel mest om å fjerne utslipp?

Ja, selvsagt gjør det det. Men all den tid vi i Norge faktisk bruker mer energi enn det vi produserer selv av vannkraft, vil gassanleggene i nordsjøen konkurrere med kullkraft fra Europa. Men siden gasskraftverkene på plattformene er en enkel og synlig ting å angripe, er det også en populær sak for naturvernere og enkelte partier å være i mot, og så glemmer en å se hele saken. Og jeg synes det er ironisk at de miljøene som har stått mest på barrikadene for å få bort gasskraftverkene på plattformene nå står på barrikadene for å hindre kraftlinjene i Hardanger, snakk om å ikke være villige til å ta konsekvensene av egne beslutninger.

Det beste ville være å stoppe hele olje- og gassproduksjonen. Vi må gjøre det på sikt, i hvert fall hvis vi skal ta klimaendringer og ressurssituasjon på alvor.

Er du seriøs nå? Og er du da også villig til å ta den betydelige kutt i levestandard for deg og alle rundt deg også? Det beste vi kan gjøre er å bruke kompetansen vi har til å komme opp med miljøvennligere alternativer til energiressurser, men enn så lenge så har vi ikke det.

Hva med å spare på strømmen? Jeg vet jeg høres naiv ut, men det er faktisk mange kraftverk å hente i strømsparing.

Selvsagt, at man ikke har tenkt på det før?

Gammel 16-07-10, 01:35   #24
petrajh
levelandas.wordpress.com

petrajh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Er du seriøs nå? Og er du da også villig til å ta den betydelige kutt i levestandard for deg og alle rundt deg også? Det beste vi kan gjøre er å bruke kompetansen vi har til å komme opp med miljøvennligere alternativer til energiressurser, men enn så lenge så har vi ikke det.

Ja, jeg er villig til å kutte betydelig i min levestandard. Men det må skje i fellesskap. Regjeringen må ta noen skikkelige grep for å kutte levestandarden til befolkningen som helhet. Det monner ikke om vi kun gjør det som privatpersoner.

Hvis vi skal ha noe som helst håp om å reversere klimaendringene må de globale utslippene våre kuttes med 80 % innen 2050 og hoveddelen av de kuttene må skje NÅ. Det vil derfor være fornuftig å avvikle aktiviteten på norsk sokkel. Selv om vi er en liten nasjon, kan ikke vi forvente å bli fritatt.

Jeg har stor tro på teknologiutvikling, men jeg har ingen tro på at det alene kan løse problemet

Gammel 24-07-10, 22:17   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste et knakende godt forslag i BA (papir) i dag; man kan bare legge ned industrien på Husnes og Karmøy - da trenger man ikke den nye kraftlinjen!

Var ikke det en god ide, kanskje?!
Hvis man i tillegg kutter ut f.eks. Bybanen i Bergen (den må jo bruke mye strøm!), og legger ned andre storforbrukere av strøm som Fløibanen og Ulriksbanen og trolley-bussene til Tide, så monner det sikkert litt.

Gammel 28-07-10, 00:53   #26
petrajh
levelandas.wordpress.com

petrajh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg leste et knakende godt forslag i BA (papir) i dag; man kan bare legge ned industrien på Husnes og Karmøy - da trenger man ikke den nye kraftlinjen!

Var ikke det en god ide, kanskje?!
Hvis man i tillegg kutter ut f.eks. Bybanen i Bergen (den må jo bruke mye strøm!), og legger ned andre storforbrukere av strøm som Fløibanen og Ulriksbanen og trolley-bussene til Tide, så monner det sikkert litt.

Fantastisk forslag! La oss slutte med alt som er bra, og fortsette med alt som ikke er det! At jeg ikke har tenkt på det, da. Bøyer meg for det brilliante forslaget!

Gammel 28-07-10, 01:24   #27
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det men i Balestrand og resten av Sogn og Fjordane er det fullt av slike kabler, og vi ser de ikke.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 10:58   #28
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er typisk norsk å ville ha alt, velge fra øverste hylle - og ikke betale for det. (Edit: forlange alt, ikke ville ha alt.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 11:59   #29
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg er ikke i stand til å se at det er så veldig dumt tenkt; å spørre om man faktisk trenger de nye kraftlinjene må da være på sin plass. Kanskje disse inngrepene i naturen i tillegg til subsidiene industrien allerede får i form av billig strøm gjør at dette ikke lønner seg i det hele tatt? Kanskje eierne kommer til å avvikle deler av den kraftkrevende produksjonen uansett?

Jeg syns Sofie Mathiassens artikkel om emnet i DN er god.

Ben "fight the power" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:39   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk et poeng, BM. Mye av den kraftkrevende industrien er gammeldags "møkkete" industri, som kanskje ikke overlever i mange år, pga miljøkrav, internasjonal konkurranse osv.

Det er forøvrig ingen som har spurt om bergensere er villige til å spare strøm. Jeg er villig til å spare uhorvelig med strøm for å slippe de kraftlinjene.

Gammel 30-07-10, 11:54   #31
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar meg i å tenke at det er litt tidlig å ta denne avgjørelsen, når vi ikke vet hvor lenge det vil trengs så enormt mye kraft. Hvis de utsetter avgjørelsen i noen år til, vil i tillegg sjølinjen til Nederland være klar, og det vil antagelig være mye billigere å anlegge en slik på vestlandet når teknikken er grundigere utprøvd.

Gammel 30-07-10, 23:35   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

AP og SP tør vel ikke utsette industri/dikstriktstiltak for risiko for nedleggelse (les: betale markedspris for strøm).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.