|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Helt vanlig
|
![]() Facts and fiction om lyn og tordenKan man lære sånt også her inne?
![]() |
#2 |
<*(((<
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenDet er i hvert fall trygt i en bil husker jeg fra fysikken (karosseriet leder strømmen rundt deg på utsiden som et Faraday bur). Mange tror det er pga. gummihjulene, men det er bare tull, utladningen fra karosseriet skjer tvers gjennom hjulene: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenJeg er heller ikke ekspert på lyn og torden. Men det er riktig at man ikke bør stå under trær. De er høye, og har derfor større sjanse for å bli truffet av lynet. Jeg tror ikke hester har større sjanse for å bli truffet av lynet pga jernskoene. Men dersom lynet slår ned i nærheten av hesten, kan jernskoene sikkert bli veldig varme.
![]() |
#6 |
<*(((<
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og torden
Det er nok mange som kan om det her inn, men timing er ofte viktigt. 22:17 en fredagssommerkveld er kanskje ikke prime time for lyndiskusjoner. Tror jeg, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenJeg aner virkelig ikke, men jeg tenker at utladningen vil gå fortere i ikke-metalliske materialer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
<*(((<
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenJeg ser ellers ikke helt for meg at hestesko skal øke risikoen for lynnedslag noe særlig, slik jeg har skjønt det er det høyden i terrenget som har størst betydning. Derfor skal man unngå å søke tilflukt under høye trær eller klatre i flaggstenger når det lyner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
<*(((<
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenEllers så er Wikipedia ofte et ålreit startpunkt for informasjon om ting, så lenge man sjekker opp mot mer seriøse kilder senere og ikke konsumerer alt der rått. http://no.wikipedia.org/wiki/Lyn |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helt vanlig
|
Ikke? Er det ikke da det lyner som verst da?
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
..og så er det ikke så lurt å være på nett når det lyner og tordner, for PC-en kan bli ødelagt hvis det slår ned i strømkablene.
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenJeg likte denne siden. (Jeg var ikke klar over at det fantes positive og negative lyn, men kulelyn er jo en av mine favorittemner - veldig interesant fenomen.)
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenLynet slår egentlig opp og ikke ned. Det som gjør at det lyner er at det oppstår en spenningsforskjell mellom skyene og bakken. Blir spenningsforskjellen stor nok så vil den etterhvert klare å skape en lysbue - og når dette skjer mellom bakken og himmelen eller mellom to skyer så kalles det lyn. Når det skjer inni en bryter så kalles det lysbue. I store høyspentbrytere så blåser man faktisk inn trykkluft når man slår av bryteren for å slukke slike lysbuer så de ikke skal ødelegge noe. |
![]() |
![]() |
#16 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenJeg fikk høre at det med bil bare var en myte? At man ikke er tryggere der enn andre steder? Men det er kanskje gummidekk-teorien som er en myte? For det er vel ikke helt sant at man er trygg med gummistøvler, heller?
![]() |
#17 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenSom om hesten bare går på et vanlig jorde, med høyere hus og trær rundt er han passe trygg eller?
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenOm hesten ikke er det høyeste punktet så er den tryggere. |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Facts and fiction om lyn og tordenAh - en sånn ja. Nei, men de stikker ikke veldig høyt opp av vannet heller. Så med mindre du er et stykke til havs så burde lynet foretrekke litt landskap rundtomkring. |
![]() |
![]() |
|
|